شاید بسیاری از سینما‌دوستان تصویرسازی پوستر فیلم مرد آهنی (Man of iron) را دیده باشند. پوستری كه بیان می‌كند چه طور یك مهره فلزی بزرگ، روی سر یك كارگر...

 رافائل اُلبینسكی

هنر رافائل اُلبینسكی عقدی است با كمال، راستی و ماجراجویی. امروزه او در كمال استادی یكی از درخشان‌ترین تصویرسازان معاصر است. ریچارد برگین، مؤسس ژورنال ادبی بولوارد.
هرچند- شاید- تعدادی از ما نام او را نشنیده باشیم، اما، قطعاً، در صفحه اول برخی از مجلا‌ت معروفی مثل تایمز و نیوزویك بارها از وی آثاری را مشاهده كرده‌ایم.
شاید بسیاری از سینما‌دوستان تصویرسازی پوستر فیلم مرد آهنی (Man of iron) را دیده باشند. پوستری كه بیان می‌كند چه طور یك مهره فلزی بزرگ، روی سر یك كارگر، با فشار او، دونیم می‌شود. پیام تصویر واضح است: یك بار دیگر تفكر انسان در برابر موانع مصنوعی تحمیل شده بر او برنده می‌شود.
رافائل اُلبینسكی، 1945، در كیلك لهستان متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته معماری از مدرسه پلی‌تكنیك ورشو است. وی در1981 به امریكا مهاجرت كرد و در 1985 مدرس مدرسه مشهور هنرهای تجسمی در نیویورك شد. اُلبینسكی را می‌توان هنرمندی فعال در اغلب زمینه‌های هنری دانست، نظیر تصویرسازی، گرافیك، نقاشی، طراحی صحنه و اخیراً كارگردانی فیلم‌های انیمیشن كوتاه. اما عاملی كه او را به شهرت خاص خود رساند، تصویرسازهایی برای پوسترهایی از اپراست. وی تاكنون بیش از صد جایزه برای كارهایش دریافت كرده است كه از آن میان می‌توان به كسب مدال‌های طلا‌ و نقره از انجمن تصویرسازان و كلوب كارگردانان هنری نیویورك اشاره كرد.

اُلبینسكی، در سال‌هایی كه دانشجوی معماری در ورشو بود، علا‌قه خاصی به موسیقی جاز داشت، اما دنیای اپرا با احساسات قوی و شخصیت‌های نمایشی بسیار بدیع بود كه تبدیل به باغ رؤیاهای خیال‌های نامحدودش شد.
تصویرسازی پوسترهای او آثاری نافذ و آمیخته با عشق و احساس است. یكی از برجسته‌ترین كارهایش اثری است كه در 1994، در پاریس، جایزه بین‌المللی به یاد ماندنی‌ترین پوستر (Prix Savignac1994) را از آن خود كرد. این جایزه عموماً به آثاری تعلق می‌گیرد كه پیام‌های مختصر را به روش‌هایی ساده و زیبا بیان می‌كنند.

نام این پوستر قبل از آن كه دیر شود، از مواد مخدر دوری كن (Say no to drug before its too late) است و تصویر كبوتر سفید در حال مرگی است كه بال‌های بدون استفاده‌اش به شكلی در كنار هم قرار گرفته‌اند كه تداعی‌گر دست‌هایی در حال دعاست.
اُلبینسكی كسی است كه نمی‌توان استعاره و تشبیه‌های خاص شاعرانه و شیفتگی‌اش به شعر را در آثار هنری‌اش نادیده گرفت. به بیانی، نگاه ساده او به پوسترها لذتبخش است. تكنیك عالی، طیفی غنی از رنگ‌های عمق‌نما و تصاویر فراواقعی، كه گویا آزادانه در حال حركت‌اند، جدای از حس شوخ‌طبعی در جهانی از نمادها، همه نشانه‌های اصلی برای شناسایی آثار هنری‌اش هستند.
طنز شاعرانه خصوصیتی نادر در هنر است كه اُلبینسكی این موهبت را در آثار خود داراست. او می‌خواهد به ما نشان دهد تصورات‌مان دنیایی جادویی است كه ما آن را از نو خلق كرده‌ایم. او ما را به درون دنیایی متفاوت می‌كشاند و مجبورمان می‌كند از چشم‌های خود، برای كمك به شناخت این دنیای جالب، با ابعادی واقعی، از رؤیاهامان بهره بگیریم.
منبع
-
www.polishhomefoundation.org
- www.depts.washington.edu
- ویكیپدیا (wikipedia).
 
تهیه شده توسط: مجله تندیس/راشنو همایونفر
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ