در سال‌های اخیر گالری‌ها برای یافتن و ارائه آثار نسل جدید و معرفی آنان به مخاطبین تلا‌ش‌های بسیاری كرده‌اند. حتا می‌توان ادعا كرد...

 
 آزمون آغازین
در سال‌های اخیر گالری‌ها برای یافتن و ارائه آثار نسل جدید و معرفی آنان به مخاطبین تلا‌ش‌های بسیاری كرده‌اند. حتا می‌توان ادعا كرد، در این امر از نهادهای فرهنگی تحت نظارت دولت بهتر عمل نموده‌اند. در غالب مواقع، جوانانی كه در حركت‌های دولتی به موفقیت رسیده‌اند، پیش از آن‌از جانب یكی از گالری‌های خصوصی حمایت می‌شده‌اند.

گالری‌هما،
با همین هدف، سالا‌نه‌ای با عنوان منتخب نسل نو را برگزار می‌كند. سومین دوره آن، بعد از نمایش یك‌هفته‌ای در تالا‌ر آبی كاخ‌موزه نیاوران (30 آذر1387) به كار خود پایان داد. امسال كاخ‌موزه نیاوران، شركت واس و دوهفته‌نامه تندیس در برگزاری این نمایشگاه مشاركت و همكاری داشتند. مرور كمی ‌ وكیفی آثار و تعدد اسامی جدید در میان این نقاشان بیست تا سی‌ساله نمایه‌ای است، از هنرمندان صاحب ذوقی كه در آینده ‌نزدیك نسل نو نقاشی معاصر خواهند بود. در فهرست اسامی شركت‌كننده سه دوره منتخب نسل‌ نو، در كنار نقاشان گمنامی كه در حال آزمون‌وخطاهای آغازین خود هستند، اسامی هنرمندان جوان نام‌آشنایی نظیر علی خوشكام، آزاده رزاق‌دوست، بهرنگ صمدزادگان، علیرضا آدم‌بكان، شهریار احمدی، هما بذرافشان، آهو حامدی، مقداد لرپور و آساره عكاشه به چشم می‌خورد كه این خود كارنامه قابل دفاعی برای هیأت‌های انتخاب این سالا‌نه بوده است.
 
در سال‌های گذشته قضاوت و داوری آثار شركت‌كنندگان در منتخب نسل نو به ترتیب در دوره اول به واسطه آقایان: منوچهر معتبر، محمدعلی بنی‌اسدی، محمدحسن حامدی و ایرج اسكندری و در دوره دوم به اهتمام آقایان: محمدابراهیم جعفری، آیدین آغداشلو، احمدرضا دالوند، احمد امین‌نظر و كریم نصر صورت گرفته است. در این دوره صد اثر منتخب از میان هشتصدونودویك نقاشی (از بین سیصدوهشتادوسه هنرمند) انتخاب و گزینش شدند و، در نهایت، در 24 آذر، در تالا‌ر آبی نیاوران، به نمایش درآمدند. قضاوت امسال را آقایان: جمشید حقیقت‌شناس، بابك اطمینانی، سیدمهدی مقیم‌نژاد و واحد خاكدان بر عهده داشتند.
تعدد آرا و نظرات داوران در هر دوره این فرصت را فراهم می‌كند تا شاهد راه‌یابی آثاری در ژانرهای متفاوت به این نمایشگاه باشیم. البته، این خصوصیت به نظر برخی از كارشناسان موجب تلون و، در نهایت، عدم انسجام یك نمایشگاه جمعی می‌شود كه در جای خود قابل نقد و بررسی است. از سوی دیگر، برگزاركنندگان بر این باورند كه نمی‌توان یك نمایشگاه گروهی را، كه هدف و ملا‌ك خود را معرفی آثار یك رده سنی می‌داند، به دسته‌بندی موضوعی و فنی محدود كرد. در این دوره، همانند سال‌های قبل، می‌شد، تعدد سلا‌یق و استنباط هنرمندان جوان از نقاشی را به اجمال مرور كرد. از میان آنها قابلیت زبان تجریدی راضیه بابایی، آیدین‌ خان‌كشی‌پور و سمیرا قطبی، تسلط تكنیكی الهه آل‌ یاسین، لیلا‌ گودرزی، امید شایان، مرضیه باقری و سارا حسینی، شیوه زنانه و متفاوت ندا مرعشی، فانتزی نقاشانه حسین زینالپور و عبدالحسن آب‌روشن و تلا‌ش‌های آساره عكاشه، شیلا‌ن ابراهیمی، نغمه ایژگی‌زاده، مهدی شریف‌زارع و معصومه مهتدی در رسیدن به یك زبان و بیان شخصی قابل تقدیر است. البته، باید در سال‌های بعد منتظر بلوغ هنری هر یك از آنها بمانیم.
 
بررسی آثار رسیده به این دوره نشان می‌دهد كه از میان آثار نهایی رسیده به نمایشگاه تنها هفده در صد آثار از شهرهایی به غیر از تهران بوده‌اند، در حالی كه در مرحله اول سی در صد شركت‌كنندگان غیر تهرانی بودند! پس از تهران، كرج بالا‌ترین تعداد هنرمندان را به خود اختصاص داده بود و بعد از این دو شهر، كه بیشترین آمار شركت‌كننده را داشتند، استان‌های گیلا‌ن، اصفهان، مازندران، خوزستان در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
در آخرین روز این نمایشگاه، تنها به جهت احترام و سپاس از همه هنرمندانی كه در سومین منتخب نسل نو شركت كردند، از ده هنرمندی كه بیشترین آرای هیأت انتخاب را به خود اختصاص داده بودند، قدردانی شد. اسامی این اشخاص، بدون تقدم و تأخر عبارتند از: مرتضی طالبی، پویا رضی، مرتضی پورحسینی، آساره عكاشه، امید حلا‌ج، مرضیه باقری، طاهره افضلی، حسین زینالپور، زهرا حسینی و هما بذرافشان.
 
 
 
 
تهیه شده توسط: مجله تندیس
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ