پوسترهایی که دکتر پچ برای مرکز CDN طراحی می‌کند، پوسترهای چشم‌گیری هستند؛ از فواصل دور بسیار خوب دیده می‌شوند و، در عین حال...
 
مرکز نمایش CDN فرانسه محل برگزاری مجموعه ای از نمایش‌ها و تئاترهای تجربی است که در طول ده سال گذشته فعالیت گسترده ای را در زمینه معرفی نمایش نامه‌نویسان جوان، کارگردانان و طراحان تجربی بر عهده داشته است. این مرکز از 1999، کار با طراح جوانی را با نام مستعار دکتر پچ و همکارش با نام مستعار دکتر مل  رُز آغاز می‌کند و این همکاری به خلق مجموعه ای از آثار گرافیکی در فضای نمایش و تئاتر فرانسه می‌انجامد، که بسیار با جریان پوسترهای تئاتر فرانسه متفاوت است. آنچه در طول دهه گذشته از پوسترهای تئاتر فرانسه سراغ داریم، شامل آثار طراحانی نظیر میشل بووه، میشل باتوری، میشل استراوس، ... است. در این پوسترها استفاده از حروف پایه بلند و نوعی نوشته‌نگاری در اطراف عکس متداول است. هرچند اجراهای بی‌نقص و عکاسی‌های بسیار حساب شده بر کیفیت این پوسترها اثرگذار بوده است. اما تکرار این ویژگی‌ها آن  را تبدیل به یک جریان تثبیت شده کرده و در این میان طراحانی که از این جریان پیروی نمی‌کنند، مرزهای طراحی پوستر تئاتر فرانسه را بسیار وسعت بخشیده اند. از جمله این طراحان می‌توان به کاترین زاسک، تیری سرفیس و دکتر پچ و دکتر مل  رُز اشاره داشت. همکاری مرکز نمایش CDN و دکتر پچ موجب ایجاد جریان تازه ای در این عرصه شده است. پوسترهای مرکز CDN شامل مجموعه‌های سالیانه ای است که پوسترهای هر مجموعه با ویژگی‌های مشترک در طول یک سال تکرار می‌شود.
 
مجموعه سال 1999 مرکز CDN
این اولین مجموعه مرکز به شمار می‌رود. با شروع به کار مرکز در این سال هدف کلی به این شکل ترسیم شده بود که مخاطبین جوان تئاتر به این مرکز جذب شوند و رده سنی مخاطبین زیر سی سال مد نظر قرار گرفته بود. بنابراین، اولین مجموعه شامل تصاویر شاعرانه با روحیه معاصر بود که روی زمینه‌ای از رنگ‌های فلورسنت قرار می‌گرفت (تصاویر مجموعه تا نمایش‌های فصل 99 در کادر مربع شکل بالای پوستر و نوشته نگاری آن در پایین کادر قرار دارد). تصاویر مجموعه شامل لایه‌های متعددی از عکس، نقش و نوشتار هستند. محل قرارگیری این مربع در پوسترهای این فصل ثابت است و نوشته‌ها متناسب با مفاهیم هر نمایش تغییر می‌کند؛ اما محل قرارگیری آن یکسان است. پوسترها در دو اندازة 60×40 جهت نصب در فضاهای داخلی و ابعاد فرانسوی پوستر 671×021 سانتیمتر، جهت نصب در خیابان‌ها، چاپ می‌شوند. پایة تصویرسازی تصاویر این مجموعه بر اساس عکس قرار داده می‌شوند و خطوط و نوشته‌هایی به آن اضافه می‌گردند. با توجه به نحوة چیدمان تاریخ برگزاری هر نمایش می‌توان به قابلیت‌های تصویری، که این اطلاعات در اختیار طراح می‌گذارند، پی برد.
 
مجموعه سال 2003 مرکز CDN
این مجموعه چهار سال پس از گشایش این مرکز طراحی و چاپ شده است. بنابراین، تصاویر و رنگ‌های این دوره از بیان آرام‌تری نسبت به دوره‌های اول برخوردارند. در این مجموعه، زمینه پوسترها شامل طیف وسیعی از رنگ‌های صدفی و براق است که نور را بازتاب می‌دهند. بر این زمینه‌ها تصاویری ترکیبی از جزییات آناتومی ‌انسان و گیاه قرار گرفته است، که این تصویرسازی‌ها از کتا ب‌های علمی‌برداشت شده اند. قرارگیری عناوین نمایش‌ها در این مجموعه شامل زاویة پانزده درجه است که در بالای پوستر قرار داده شده. در همه پوسترهای این مجموعه از یک قلم برای عناوین استفاده گردیده است. تاریخ برگزاری و سایر اطلاعات پوستر با همین زاویه نسبت به خط افق قرار گرفته اند. عنوان مرکز CDN بخش دیگری از هویت تصویری این مجموعه است که به صورت معلق در اطراف تصویرسازی مرکزی قرار می‌گیرد و با رنگ سفید هر بار در گوشه ای از ترکیبی بندی چیدمان می‌شوند.
 
مجموعه  سال 2004 مرکز CDN
پوسترهایی که دکتر پچ برای مرکز CDN طراحی می‌کند، پوسترهای چشم‌گیری هستند؛ از فواصل دور بسیار خوب دیده می‌شوند و، در عین حال، جزییات آن حاوی لایه‌های پیچیده تری از معانی اند. در پوسترهای مجموعه سال 2004 از تصویرسازی استفاده شده است. قلمی‌که برای نوشته نگاری استفاده شده، قلم نوشته نگاری است و در همه مجموعه این سال یکسان است؛ اما هر بار متناسب با روحیه و موضوع نمایش و تصویر جنسیت و روحیه آن تغییر می‌کند. تاریخ برگزاری، اسامی ‌دست اندرکاران نمایش و نشانی محل برگزاری به عنوان عناصر تصویری تأثیرگذاری در ترکیب بندی و اجرای ایده تصویری پوستر کاملاً دخیل هستند و هر بار متناسب با جنسیت و نحوه اجرای تصویر حروف دارای اجرای متفاوتی می‌شوند. انتخاب یک عکس یا اجرای یک ایده تصویرسازانه کار چندان دشواری نیست، اما دانستن این  که اینها چه قدر قابلیت  ترکیب با حروف را دارند، نیاز به سواد، سلیقه و تجربه ای دارد که دکتر پچ از آن برخوردار است.
 
 
تهیه شده توسط: مجله تندیس/ ثنا ولدخانی
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
به بهانه برگزاری هفته‌ گرافیک ایران
تأثیر رنگها بر تفكر و خلاقیت
فرناندو برایس و طراحی انقلابی
كاریكاتورهایی كه گُم نمی‌شوند!
گزارشی از نمایشگاه منتخب نسل نو