چرا تابلوی نقاشی آیدین آغداشلو 12 میلیاردی شد؟
 هیچ دادگاه داخلی و حتی خارجی (با توجه به حضور این هنرمند در کانادا) هنوز محکومیتی را متوجه او نکرده...

آیا حاشیه ها به ۱۲ میلیاردی شدن آیدین آغداشلو کمک کرد؟

محمود نورایی، سردبیر هنرآنلاین در این سایت نوشته است:

اتفاقی که موجب به حاشیه رفتن دستاوردهای حراج سیزدهم تهران شد به موضوع رکورد ۱۲ میلیاردی تابلویی از آیدین آغداشلو باز می‌گردد.

با توجه به حواشی که در مورد این هنرمند در ماه‌های اخیر به وجود آمده بود، بسیاری از منتقدان حضور اثری از او را در حراج تهران مورد نکوهش قرار دادند که چنین موضوعی به دلایل متعدد منتفی است. زیرا با توجه به این‌که حواشی ایجاد شده در پیرامون این هنرمند مبانی قانونی ندارد و هیچ دادگاه داخلی و حتی خارجی (با توجه به حضور این هنرمند در کانادا) هنوز محکومیتی را متوجه او نکرده، خروج اثر او از حراج سیزدهم به نوعی رسمیت بخشیدن به حاشیه‌ها بود که چنین موضوعی می‌توانست بار منفی بر کارنامه حراج تهران داشته باشد.

از سویی دیگر رشد قیمتی چنین اثری که با قیمت پایه یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد ۶۰۰ تومان در حراج تهران عرضه شد هم دقیقا به همین حواشی ایجاد شده در پیرامون هنرمندش باز می‌گردد که در حراج‌های بین‌المللی دنیا هم مسبوق به سابقه است و از این رو نیز نقدی را متوجه حراج تهران نمی‌کند. زیرا ایجاد حاشیه برای یک اثر هنری و یا هنرمند آن، خود هیجانات ناشی پیرامون اثر او را افزایش می‌دهد.

همچنین ایجاد حاشیه پیرامون هنرمندی که آثار متعددی در میان سرمایه‌گذاران هنری و مجموعه‌داران دارد به نوعی در خطر قرار دادن بخشی از سرمایه آنهاست و همین موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران در چنین بازاری از منافع مالی خود دفاع و حتی به استفاده از چنین حواشی برای ارزش افزوده دادن به دارایی خود بپردازند که چنین موضوعی در بازارهای سرمایه‌ای امری عادی است. 

 

بیشتر بدانید : داستان کپی بودن تابلوی 12 میلیاردی آیدین آغداشلو چیست؟ + عکس

بیشتر بدانید : تابلوی جنجالی 12 و نیم میلیاردی آیدین آغداشلو را چه کسی خریده؟ + عکس

بیشتر بدانید : قیمت و مشخصات آثاری که در حراج تهران چکش میخورد + عکس 


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: honaronline.ir