معرفی یکی از گران ترین نقاشی های جهان + تصاویر
او به عنوان چهره جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی شناخته می‌شود؛ هنرمندی که بر روی تابلوهای نقاشی ‌اش قدم می ‌گذاشت و شیفته آن ‌ها بود. نامش «جکسون پولاک» است 

جکسون پولاک یکی از گرانترین هنرمندان تاریخ

به نقل از آرت ‌دیلی، «جکسون پولاک» هنرمند آمریکایی در سال ۱۹۱۲ متولد شد. از او به عنوان یکی از مشهورترین نقاشان جهان و از گرانترین هنرمندان تاریخ یاد می‌شود. تاثیرگذاری این هنرمند بر شکل‌گیری هنر مدرن و اکسپرسیونیسم انتزاعی غیرقابل انکار است.

در سال ۱۹۴۲ تابلونقاشی «نقش استنوگرافیک» را به نمایش گذاشت و توجه «پیت موندریان» نقاش هلندی را جلب کرد. «موندریان» در آن زمان گفت: «این نقاشی قابل‌توجه‌ترین اثر هنری است که تاکنون در آمریکا دیده‌ام.» به دنبال نمایش این اثر، «پولاک» از کار در موزه استعفا داد و تمام وقتش را صرف خلق آثار هنری کرد.

«پولاک» قراردادی با «پگی گونگهایم» به امضا رساند تا نقاشی عظیمی را در خانه‌اش بکشد و این گونه بود که «نقاشی دیواری» مشهور «پولاک» که ابعاد آن ۲.۵ در ۶ متر است طی سال‌های ۱۹۴۳ و ۱۹۴۴ خلق شد.

«نقاشی دیواری» اثر «جکسون پولاک» ۱۹۴۳
«نقاشی دیواری» اثر «جکسون پولاک» ۱۹۴۳

در ماه نوامبر ۱۹۴۳ بود که «پولاک» نخستین نمایشگاه انفرادی ‌اش را به کمک «پگی گوگنهایم» برپا کرد. «پولاک» تابلو نقاشی «شی وولف» را که بخشی از داستان «رموس و رمولوس» اساطیر رومی را به تصویر می‌کشد در این نمایشگاه به نمایش گذاشت.

«آلفرد بار» مدیر موزه هنر مدرن نیویورک در آن زمان تحت تاثیر این تابلو نقاشی قرار گرفت و آن را خرید. (این تابلو نقاشی امروزه میلیون ‌ها دلار ارزش دارد اما در آن زمان این تابلو به قیمت ۶۵۰.۰۰ دلار به فروش رفت.)

سبک نقاشی قطره ای جکسون پولاک

در سال ۱۹۴۸ «پولاک» خلق مجموعه ‌ای از تابلوهای نقاشی به سبک «نقاشی قطره ‌ای» را آغاز کرد. در این سبک از نقاشی، «پولاک» رنگ را مستقیما از روی سوراخ ‌هایی که بر روی یک قوطی ایجاد شده بود بر روی بوم قرار می‌داد. نقوشی بی‌ نظم و آشفته که هیچ‌ یک از آن‌ ها تصادفی نبودند.

اثر نقاشی جکسون پولاک با عنوان «شماره ۱۱» ۱۹۵۲
اثر نقاشی جکسون پولاک با عنوان «شماره ۱۱» ۱۹۵۲

هیچ اثری از قلمو در تابلوهای نقاشی «پولاک» وجود ندارد. این نقاش حین خلق اثر هنری تمام بدنش را به حرکت درمی‌ آورد و نقاشی کردن او بیشتر شبیه به اجرا یک نمایش بود. او بر روی تابلوهای نقاشی‌ اش راه می‌رفت و در آن لحظه به بخشی از تابلو نقاشی‌ اش تبدیل می‌شد.

«پولاک» در سال ۱۹۵۰ بیش از ۵۰ اثر هنری خلق کرد!

این هنرمند درنهایت در سن ۴۴ سالگی بر اثر جراحات ناشی از یک تصادف با اتومبیل درگذشت.

آثار «پولاک» در زمره قدرتمندترین آثار هنری تاریخ قرار گرفته ‌اند. نام این هنرمند دو بار در فهرست گرانترین تابلوهای نقاشی تاریخ به چشم می‌خورد. تابلو نقاشی «شماره ۵» این هنرمند در سال ۲۰۰۶ به قیمت ۱۶۴.۶ میلیون دلار فروخته شد و به دهمین تابلونقاشی این فهرست تبدیل شد.

نقاشی «شماره ۵» اثر «جکسون پولاک» ۱۹۴۸
نقاشی «شماره ۵» اثر «جکسون پولاک» ۱۹۴۸

تابلو نقاشی «شماره ۱۷A» اثر «جکسون پولاک» ۱۹۴۸
تابلو نقاشی «شماره ۱۷A» اثر «جکسون پولاک» ۱۹۴۸

دیگر اثر این هنرمند نیز به یک مجموعه‌ دار آمریکایی به قیمت ۲۰۰ میلیون دلار فروخته شد و در رتبه چهارم فهرست گرانترین تابلوهای نقاشی تاریخ قرار گرفت. 

 

بیشتر بدانید : گران قیمت‌ترین نقاشی‌های مشهور جهان!! (+عکس)

بیشتر بدانید : آثار هنری شگفت انگیز که در سطل زباله پیدا شدند! + عکس

بیشتر بدانید : 10نقاش گران قیمت دنیا

بیشتر بدانید : گرانقیمت‌ترین نقاشی‌های دنیا

بیشتر بدانید : ارزش 2.5میلیارد دلاری گنجینه خارجی موزه هنرهای معاصر تهران +عکس

 


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir