چشم ها در مورد سلامت شما چه می گویند؟
 گاهی بروز برخی بیماری ها قبل از اینکه نشانه ای از خود بروز دهند، در چشم ها مشخص می شوند. چشم ها پنجره ای به درون بدن محسوب می شوند. برخی از این نشانه ها که در چشم نمایان می شوند در مقاله زیر بیان می شوند

می دانید که چشمان شما مسئول دیدن و افزودن به دیدگاه های شما هستند، اما آیا می دانستید چشم ها در مورد سلامت شما نیز حرف های زیادی می زنند.
درست است – چشم پزشک می تواند مشکلات جسمی زیادی را از طریق معاینه چشم هایتان مشخص کند که از دید پزشک عمومی تان خارج باشد. بنابراین معاینه هر ساله چشم ها از آنچه تصور می کنید مهم تر است.

چشم ها دقیقا چه چیزهایی را نشان می دهند که ممکن است برایتان مهم باشند؟

در اینجا به مواردی اشاره می کنیم که ممکن است متوجه آنها شده باشید.

بیشتر بدانید : مواد غذایی مفید برای ضعیفی چشم وجود دارد؟

1. لکه زرد Yellow spots

چشم ها در مورد سلامت شما چه می گویند؟

لکه های زرد به چه معناست: طبق گزارش انجمن دیابت امریکا  American Diabetes Association، حدود 30 میلیون نفر در سال 2015 به دیابت مبتلا بودند (تقریبا 9 درصد جمعیت). کارشناسان تخمین زدند از این تعداد 7 میلیون نفر تشخیص داده نشده اند. آنها حتی نمی دانند به این بیماری مبتلا هستند.

در این مورد احتمالا چشم پزشک کسی است که متوجه این مشکل (دیابت) خواهد شد. گرچه برخی علائم خفیف ممکن است مورد توجه قرار نگیرند یا نادیده گرفته شوند، چشم پزشک اغلب می تواند واقعیت را برملا سازد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پاسخ به سوالات دیابت(1)

شما ممکن است مبتلا به دیابت رتینوپاتی diabetic retinopathy باشید، شرایطی که دیابت بر روی گردش خون در چشم تاثیر می گذارد. چشم پزشک شما ممکن است خونریزی های کوچک و لکه های زرد رنگی را مشاهده کند که روی چشم به صورت نقطه نقطه بروز کرده اند و نیازمند انجام آزمایشات بیشتر برای تایید یک تشخیص نهایی هستند.

چشم ها در مورد سلامت شما چه می گویند؟

2. چشم ابری, چشم کدر یا ابری شدن سطح چشم  Cloudy eyes

چشم ها در مورد سلامت شما چه می گویند؟

اگر متوجه کدر شدن چشم های خود یا تاری و مبهم شدن دیدتان شده اید، احتمالا مبتلا به آب مروارید هستید. اکثر افراد با افزایش سن دچار آب مروارید می شوند، اما ممکن است در سنین پایین نیز به این مشکل مبتلا شوید.اگر جوان تر هستید، آب مروارید ممکن است به معنای وجود یک مشکل جسمی عمیق تر باشد؛ بنابراین لازم است به احتمالات دیگر نیز دقت کنید. به عنوان مثال دیابت و تومور هر دو باعث آب مروارید می شوند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟


3. نگاه خواب آلود The sleepy look

چشم ها در مورد سلامت شما چه می گویند؟

اگر به خاطر پلک های افتاده تان همیشه خواب آلود به نظر می رسید، امکان ابتلا به چندین شرایط زمینه ای وجود دارد. در کودکان کم سن و سال نگاه خواب آلود یا افتادگی پلک ها ممکن است به دلیل عدم رشد عضله چشم بروز کند.

همچنین عضله ضعیف ممکن است منجر به بروز مشکلی به نام تنبلی چشم شود. در تنبلی چشم مغز در حقیقت در بینایی به نفع یک چشم عمل می کند. تنبلی چشم در نهایت ممکن است بر روی بینایی شما تاثیر بگذارد، چرا که چشم شما برای مدت طولانی فعالیتی ندارد. اگر زودتر برای درمان اقدام کنید، چشم پزشک می تواند آن را اصلاح کند.

در حالت جدی تر چشم های خواب آلود ممکن است نشانه سکته مغزی یا سرطان باشد که هر دو مورد می توانند عضلات چشم ها را ضعیف کنند. اگر چشم های شما در هر دو طرف دچار افتادگی هستند، ممکن است مبتلا به نوعی بیماری خود ایمنی به نام میاسنتی گراو* myasthenia gravis باشید. این بیماری جدی است و نیاز به درمان فوری دارد.

*میاسنتی گراو myasthenia gravis: این بیماری که گاهی میاستنی گراویس هم نامیده می شود، به اختلال عملکرد عضلات، به ویژه عضلات سر و صورت، به صورت خستگی و ضعف پیش رونده طی استفاده از این عضلات اطلاق می شود. این اختلال معمولا عضلات اطراف چشم، دهان و گلو و انتهای اندام ها را درگیر می سازد. این بیماری نوجوانان، جوانان و بزرگسالان از هر دو جنس را مبتلا می سازد ولی در خانم ها شایع تر است و طی آن فرد آرام آرام به سمت کاهش و محدودیت عملکرد فیزیکی می رود.


4. پیچ و تاب در عروق خونی چشم

چشم ها در مورد سلامت شما چه می گویند؟

این نشانه ها نیز مشکل دیگری هستند که احتمالا چشم پزشک کسی است که متوجه آن خواهد شد. وی چیز غیر طبیعی در چشم های شما مشاهده نمی کند، اما ممکن است پیچ و تاب یا شکاف هایی را در عروق خونی چشم هایتان ببیند. این علامت کوچک نشان دهنده وجود یک مشکل بزرگ در سیستم گردش خون چشم هاست، به این معنا که عروق خونی شما خیلی تنگ هستند. احتمالا فشار خون بالا عاملی است که رگ های کوچک را به شکل خطرناکی در هم پیچیده می کند. به نوبه خود این علائم به شما در مورد حمله سکته مغزی یا قلب در آینده نزدیک هشدار می دهند.

5. چشم های بیرون زده Bug eyes

چشم ها در مورد سلامت شما چه می گویند؟

اگر دیگران وقتی شما را می بینند، در مورد چشم های بیرون زده شما حرف می زنند، باید آن ها را چک کنید. به علاوه ممکن است در عکس های خود متوجه چشم هایتات در عکس ها شده باشید و یا در مورد آنها طنز پزدازی کرده باشید.

گرچه ممکن است به بیرون زدگی چشم های خود فکر نکنید، اما بیرون زدگی چشم ها نشانه رایج برای بیماری گریوز Grave’s disease است. این بیماری شکلی از پرکاری تیروئید است که در آن بدن هورمون تیروئید خیلی زیادی تولید می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : هر آنچه باید درباره پرکاری و کم کاری تیروئید بدانید

اگر مبتلا به بیماری گریوز هستید، ممکن است متوجه ضربان قلب نامنظم، کاهش وزن ناخواسته، خستگی شدید و تغییر در چرخه قاعدگی (در مورد خانم ها) یا اختلال نعوظ (در مورد مردان) نیز شوید.


6. لکه های شناور یا تاری دید Floating spots/blurred vision

آیا می دانستید که چشم پزشک گاهی می تواند بیماری ایذز را در شما تشخیص دهد (اگر مبتلا به ایدز باشید). در طول انجام معاینه چشم، چشم پزشک ممکن است التهاباتی را روی شبکیه چشم و یا حتی خونریزی یا از دست دادن بینایی را مشاهده کند. این علائم نشان دهنده وجود بیماری ایدز هستند. بیرون از مطب پزشک و زمانی که به اطراف نگاه می کنید، ممکن است نقاط غیر طبیعی و کور و یا نقاط شناوری را مشاهده کنید یا متوجه تاری دید شوید.


7. پلک های دارای برآمدگی و ناهموار

گرچه وجود این برآمدگی ها و ناهمواری ها روی پلک ها معمولا زیبا به نظر نمی رسند، اما می توانید با این مشکل رایج چشم ها با آرامش کنار بیایید. اگر برآمدگی ها با خارش و درد همراه هستند، ممکن است این برآمدگی ها نشان دهنده گل مژه stye باشند، به ویژه اگر روی پلک پایینی قرار دارند.

چشم ها در مورد سلامت شما چه می گویند؟

در اکثر موارد عفونت باکتریایی منجر به بروز گل مژه می شود، بنابراین ممطمئن شوید که از لوازم آرایشی قدیمی استفاده نکنید یا لوازم آرایشی دیگران را قرض نگیرید و چشم هایتان را در مواردی که ضروری نیست، لمس نکنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : گل مژه چیست؟

اگر دردی احساس نمی کنید، این برآمدگی فقط یک غده چربی مسدود شده است. افرادی که دارای پوست چرب هستند، ممکن است به این عارضه دچار شوند که این غده چربی مسدود شده طی چند روز به خودی خود برطرف می شود. تنها در صورتی لازم است با پزشک مشورت کنید، که غده چربی پس از چند هفته برطرف نشده است.

در حقیقت چشم های شما پنجره ای به سلامت شما هستند و به شما و پزشکتان کمک می کنند تا بسیاری از مشکلات جسمی و بیماری ها را در مراحل اولیه شناسایی کنید. موارد بیان شده در مورد آنچه چشم هایتان در مورد شما فاش می کنند و مواردی که خودتان می توانید شناسایی کنید، ایده خوبی به شما می دهند. تمام کاری که باید انجام دهید این است که چشم هایتان را به آنچه چشم ها سعی می کنند بگویند، باز نگه دارید.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ