آسپرین: داروی محبوب ورزشکاران
آسپرین، غالباً در محیط‌های ورزشی برای مبارزه با دردهای ماهیچه‌ای یا رقیق سازی خون به امید بهبود عملکرد بدن استفاده می‌شود. تحلیل یک پدیده

کمتر دارویی مانند آسپرین چنین موارد مصرف متعددی دارد. این دارو اصولاً برای درمان میگرن، ورم مفاصل، سرماخوردگی و ... مصرف می‌شود. به طور عمده چهار مورد مصرف برای این دارو شناخته شده است. در ابتدا، آسپرین یک ضددرد است یعنی احساس درد را آرام می‌کند. ضد تب هم هست زیرا تب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. یکی دیگر از موارد مصرف این دارو، ضد التهاب بودنش است. در نهایت، باید به خاصیت ضد پلاکتی آسپرین اشاره کرد، یعنی آسپرین مانع قرار گرفتن پلاکت‌ها بر جداره‌های ویران شدۀ شریان‌ها و در نتیجه مانع ایجاد لخته‌های خون که دلیل بروز ترومبوز (تشکیل لخته خونی در یک شریان ) است، می‌شود. از حدود پانزده سال پیش یعنی از زمانی که این خصوصیت آسپرین کشف شد، از آن برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده می‌شود. افرادی که "در معرض خطر" قرار دارند، بیشتر و بیشتر درمان بلند مدت با استفاده از آسپرین را دنبال می‌کنند؛ این مورد شاید توضیحی باشد بر اینکه چرا منحنی فروش این دارو علی رغم سابقۀ طولانی تولیدش همچنان در حال رشد است.  

بیشتر بدانید : چه کسانی نباید آسپرین مصرف کنند

بیشتر بدانید : اگر آسپرین مصرف می کنید، بخوانید

بیشتر بدانید : آسپرین های طبیعی و گیاهی

بیشتر بدانید : 6 استفاده خانگی قرص آسپرین، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستی

و ورزشکاران؟
دونده

آسپرین در بین ورزشکاران از محبوبیت خاصی برخوردار است. گفتنی است که این دارو در لیست مواد ممنوعه قرار ندارد. بنابر مشاهدات، مصرف این دارو به علت تسکین انواع دردهای کوفتگی، آفتاب سوختگی، دردهای مفاصل، التهابات تاندون‌ها و.. بسیار رایج است. برخی افراد معتقدند که آسپرین عملکرد بدن را، خصوصاً به واسطۀ کاهش تعدیل کنندگی دمای بدن، بهبود می‌بخشد. متأسفانه برای آنها، این توجیه بیشتر از تحلیل علمی جا افتاده است که تب واکنش بدن در مقابل یک بیماری است. و هنوز این اعتقاد در بین ورزشکاران وجود دارد و به یکدیگر منتقل می‌کنند. 

با این حال ورشکاران باید مراقب باشند. زمانی که هوا خیلی گرم می‌شود، آسپرین ممکن است به دما درمانی شان آسیب زده و باعث از دست دادن آب بدن شود. با اینکه آسپرین دردهای کم را از بین می‌برد ولی می‌تواند آنها را شدیدتر کند، زیرا مصرف این دارو ممکن است توجه و رسیدگی به زخم‌های کوچک را به تعویق بیندازد. البته شکی نیست که می‌توان آسپرین را برای آسیب‌هایی که توسط این دارو از بین می‌روند، مورد استفاده قرار داد. در واقع، آسپرین با دوزِ تعیین شده برای درمان، طول درمان را افزایش داده و باعث خونریزی و پیچیده شدن مراقبت‌های بعد از صدمه می‌شود.

بیشتر بدانید : قرص آسپرین چیست و چطور عمل می کند؟

بیشتر بدانید : چرا به افراد مسن توصیه می شود روزانه آسپرین مصرف کنند؟

بیشتر بدانید : اگر آسپرین مصرف می کنید، این نکات را بخوانید

بیشتر بدانید : مزایای مصرف آسپیرین در بارداری

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ- مترجم : زهرا علی دوست 
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ