با فرا رسیدن فصل پاییز مدرسه و دانشگاه، کوله پشتی‌ها‌ی رنگارنگ بر دوش بچه‌ها و جوانان همانند گلهای باغ علم و دانش زیبایی و جنب و جوش...
 

با فرا رسیدن فصل پاییز مدرسه و دانشگاه، کوله پشتی‌ها‌ی رنگارنگ بر دوش بچه‌ها و جوانان همانند گلهای باغ علم و دانش زیبایی و جنب و جوش خود را به نمایش می‌گذارند. لذا برای حفظ سلامتی بیشتر شما گلهای عزیز، توصیه‌های ذیل را تقدیم می‌داریم.

 ویژگی‌های كیف مناسب براساس معیارهای علمی

 انجمن «كایروپراكتیك» كانادا در مورد انتخاب نوع كیف معتقد است: كیف باید از سبك‌ترین جنس انتخاب شود، بالای كوله پشتی نباید بالاتر از شانه‌ها قرار گیرد و انتهای آن نباید از بالای استخوان باسن پایین‌تر قرار گیرد، نوار كوله پشتی كه روی شانه قرار می‌گیرد باید پنهایی معادل ۵ سانتی متر(دو اینچ) داشته‌باشد و نباید دور بازو جمع شود، برای اجتناب از صدمه به ستون مهره‌ها باید هر دو بند را بر دوش انداخت، بندهای كمری كیف باید بتواند ۵۰ تا ۷۰ درصد وزن را از روی شانه و ستون مهره‌ها به استخوان لگن انتقال‌دهد تا فشار روی استخوان‌ها و مفاصل و ماهیچه‌ها یكسان شود و دانش آموزان باید چیزهای سنگین‌تر را نزدیك به محور مركزی بدن طوری كه نزدیك به مركز ثقل بدن باشد قرار دهند و از پیچ و تاب خوردن كوله پشتی در پشت خود پرهیز كنند.

بدنبال انجام یک تحقیق نشان‌داده‌شد، اگر چه كیف و كوله پشتی‌های مدرسه دانش آموزان زیاد سنگین نبوده ولی نحوه حمل آن، طرز به شانه انداختن و پیچ و تاب خوردن كیف‌ها در پشت دانش آموزان و حتی نوع و جنس آن و بندهای آنها كه به سختی در شانه فرود می‌روند همه می‌توانند آسیب رساننده باشند.

توصیه‌های‌مفید:
 
1- دقت كنید وزن كوله‌پشتی از ۱۵ درصد وزن كودك بیشتر نشود.
۲- هر دو بند كوله پشتی را بر شانه‌های او بیندازید. این كار به توزیع مناسب وزن بر پشت كمك می‌كند و در صورتی كه كمربند هم دارد از آن برای كاهش وزن بار بر شانه‌ها و گردن استفاده كنید.
۳- مطمئن شوید كوله‌پشتی درست در وسط كمر قرار گرفته و پایین‌تر از دور كمر كودك قرار نگیرد. بندهای كوله پشتی باید حالتی آزاد داشته باشند تا حركت آزادانه دست‌ها را بدون خم شدن ستون فقرات ممكن سازند.
۴- برای قرار دادن كتاب‌ها و سایر وسایل در كوله‌پشتی و نیز در حمل آن به كودك كمك كنید. در صورت لزوم از كودك بخواهید یكی دو كتاب را در دست خود نگه دارد.
۵- به حرف كودك توجه كنید. اگر پیوسته از درد و ناراحتی شكایت دارد او را ملامت نكنید. در این شرایط او را برای معاینه وضعیت كمر نزد متخصص ببرید.
۶- تعذیه مناسب و ورزش منظم در جلوگیری از صدمات جسمی‌ در طول زندگی نقش مهمی‌دارند. به این دو فاكتور مهم سلامت كودكان توجه داشته‌باشید.
هر چه كودكان قوی‌تر شده عضلاتشان بیشتر در حالت تعادل شكل گیرند، توانایی‌شان برای تحمل این وزن‌ها و سایر استرس‌ها در آینده افزایش خواهد یافت. این كار نیازمند كمی‌آگاهی و مراقبت از سوی والدین است.
در انتها یادآور می‌شویم کوله‌پشتی اگر بیش از حد سنگین باشد یا حمایت کافی نداشته‌باشد، می‌تواند باعث کمردرد شود.

این نکات را در مورد کوله‌پشتی همیشه در نظر داشته باشید:

کوله‌‌پشتی باید همیشه در وسط پشت قرار گیرد.
سعی نکنید که کوله‌پشتی را بیش از حد پر و سنگین کنید.
سنگین‌ترین چیزها را نزدیک به پشت قرار دهید. هنگام بلندکردن کوله‌پشتی، زانوهای‌تان را خم کنید و با پاهای‌تان بلند شوید.

چند نکته مفید هم برای کوله پشتی های سفری :

بستن كوله‌پشتی‌های سفری:
تا حد ممكن اشیاء را در داخل كوله قرار دهید و از آویزان كردن وسایل در خارج از كوله اجتناب شود. فراموش نكنید هرچه مركز ثقل كوله به مركز ثقل حمل‌كننده نزدیك‌تر باشد، حمل كوله راحت‏تر خواهد بود. این قانون نه تنها در فرم كوله و نوع حمل آن بلكه به چیدن و بستنش هم بستگی دارد.

هرچه وسایل سنگین به شانه‏ها و ستون فقرات نزدیك‌تر، حمل كوله‌پشی راحت‌تر است. پس كیسه‌خواب و لباس‌های اضافی را در ته كوله و اشیاء سنگین را نزدیك به ستون فقرات جا دهید و بارانی، آفتابگیر و آذوقه را هم دم دست یا درست زیر سر كوله بگذارید.
پارچه‏های ضدآب كوله‌پشتی را كاملاً ضدآب نمی‏كند، چون رطوبت از درزها وارد كوله می‏شود، اگر جای مرطوب یا در معرض بارش هستید با یك روكش بارانی كوله‌ و محتویاتش را از خیس شدن محافظت كنید.بعد از هر سفر، كوله‌تان را با پارچه مرطوب تمیز كنید. بد نیست به زیپ‌هایش اسپری سیلیكون بزنید تا راحت باز و بسته شوند. مدتی هم كه از آن استفاده نمی‌كنید، در جایی دور از نور مستقیم خورشید که هوا در آن جریان دارد نگهش دارید.

 

 گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:پزشکان بدون مرز

 

 مطالب پیشنهادی:
تاثیر یوگا بر کمردرد
 راز سلامتی در کف پا
شیاتسو
ورزشهای مخصوص برای بهبود کمردرد دوران بارداری
آیا مد سلامت را تهدید می‌کند؟
حرکت سگ باصورت پایین
خم به جلو در حالت ایستاده