تمامی متخصصان ژنتیك تاكید كرده می‌کنند که تا آنجا كه می‌توانیم باید از بروز بیماری های ژنتیكی در بچه ها پیشگیری كنیم چون اگر این مشكل....

 

تمامی متخصصان ژنتیك تاكید می‌کنند که تا آنجا كه می‌توانیم باید از بروز بیماری های ژنتیكی در بچه ها پیشگیری كنیم چون اگر این مشكل اتفاق بیفتد یا درمان ناپذیر است یا درمان آن فوق العاده سخت است و با این همه پیشرفت در زمینه ژن درمانی اما باز هم صرف هزینه و تكنولوژی درمانی پیشرفته را می‌طلبد اما در همین جاست كه شما می‌پرسید چطور پیشگیری كنیم؟ من هم توجه و تعمق شما را روی ازدواج های فامیلی الزامی‌میدانم. دقت كنید ژن ها سه دسته‌اند یا مغلوب هستند، یا غالب و یا وابسته به جنس ( برای مثال در جنس مرد یا زن بارز می‌شوند كه بیشتر هم در جنس مذكر خودش را نشان می‌دهد مثال واضح آن هموفیلی است) ژن مغلوب وقتی خودش را نشان می‌دهد كه در شخص جفت باشد یا دو ژن مشابه باشند.

ممكن است من و شما الان ژن نهفته یك بیماری را داشته باشیم اما به آن بیماری مبتلا نمی‌شویم ولی اگر با یك نفر ازدواج كینم كه او هم یك ژن نهفته داشته باشد در فرزند ما این دو ،‌جفت می‌شوند و فرزند ما مبتلا می‌شود. برای همین تاكید می‌كنیم پیش از ازدواج ، در درجه اول مشاوره ژنتیك شوید. اگر آن را انجام ندادید در وهله دوم پیش از بچه دار شدن باید مشاوره ژنتیك كنید و اگر باز هم سهل انگاری كردید در اوایل بارداری انجام مشاوره ژنتیك الزامی‌است. چون در هفته 10 تا 12 حاملگی اگر مشكوك به عیبی در بچه شوند و سونوگرافی و آزمایش ها نشان داده شود اجازه می‌دهند كه بچه سقط شود. ما حتی توصیه می‌كنیم در صورت انجام ندادن مشاوره در بارداری پس از تولد بچه بیمار این كار را انجام دهید. نگویید به چه دردی می‌خورد حالا كه كار از كار گذشته!متخصصان برای آینده و در مسیر پیشگیری از تكرار دوباره آن در حاملگی‌های بعدی و همچنین تشخیص نوع مشكل كودك شما نیازمند بررسی ژنتیكی و مشاوره هستند.

اغلب شما فكر می‌كنید منظور از مشاوره ژنتیك یعنی آزمایش دادن، خیر،‌در این جلسات فقط قرار است با هم مشاوره و صحبت کنید. برخی پرسش ها را تا سه نسل قبل می‌پرسند تا شجره نامه تان را ردیابی نمایند. اگر در این گفتگوها مشخص گردید که دخترعموی فلانی در خانواده مشكوك به ژن مغلوب یا غالب بوده آزمایش هم توصیه می‌شود. ممكن است حتی كسی ژن غالب داشته و بیماری در او دیده شده اما آن را تشخیص نداده باشند. پزشکان در این كنكاش‌ها دنبال ژن مغلوب یا مشكلی مخفی میگردند كه در ازدواج فامیلی بارز می‌شود چون دو تا سه برابر افزایش این خطر در ازدواج های فامیلی به نسبت افرادغیر فامیل دیده شده است.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ   www.seemorgh.com/health
منبع: هفته نامه سلامت
 
مطالب پیشنهادی:
 پارکینسون چیست؟(علل، درمان)
پاسخ به سوالات دیابت(1)
چرا بعضی از مردها سینه هایی بزرگ دارند؟
راز بیمار نشدن چیست؟
M.S چیست؟ (1)