مهم‌ترین اصل برای پیشگیری از ایست قلبی منوط به جدی گرفتن هر دردی، از بالای ناف تا گردن است كه شخص با تصور این كه...
 
ايست زندگی با ترمز قلب
آلودگی هوا، زندگی ماشینی، استرس، انواع بیماری‌ها و بسیاری از معضلات و مشكلات روزمره كه امروزه اكثریت جمعیت جهان با آن دست به گریبان هستند،‌ هر یك به تنهایی می‌تواند یكی از علل بروز عارضه وحشتناكی به نام «ایست‌قلبی» باشد،‌ بسیاری از محققان معتقدند بروز این حالت تا 45 سالگی در مردان بیش از زنان است كه پس از آن به یك میزان خواهد رسید.
دكتر غلامرضا حمصی، فوق‌‌تخصص اورژانس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران ایست قلبی را به دلیل از بین رفتن جریان خون به جهت قطع پمپاژ قلب ذكر می‌كند كه به دلایل مختلف این عارضه پدیدار می‌شود.

به گفته وی در این عارضه خون‌رسانی به ارگان‌های حیاتی همچون مغز، كلیه و... قطع می‌شود كه به دنبال آن سطح هوشیاری كاهش یافته و شخص دچار كلاپس (افتادن روی زمین)‌ می‌شود.
منگی و به دنبال آن غش كردن،‌ از دست دادن هوشیاری، عدم لمس نبض، گشادی مردمك‌ها، سفید و آبی شدن پوست و در نهایت عدم پاسخ به تحریكات محیطی را می‌توان از علایم شایع این عارضه ذكر كرد.
این فوق تخصص اورژانس با بیان این مطلب مشكلات قلبی و گرفتگی عروق را یكی از علل اصلی این عارضه می‌داند كه باعث ایجاد كم‌خونی قلبی و از بین رفتن ریتم طبیعی قلب می‌شود.
وی همچنین بیماری‌های دریچه‌ای مادرزادی و اكتسابی، بیماری‌های اختلال ریتم قلب و بیماری‌های عفونی را از علل دیگر ایست قلبی می‌شمارد.
گفتنی است ریز فاكتورهای قلبی،‌ همچون مصرف سیگار، ‌چربی خون، فشار خون، زمینه خانوادگی بیماری‌های قلبی، بیماری‌های رماتیسمی و ایام كودكی، استرس و دیابت از عوامل افزایش‌دهنده این عارضه محسوب می‌شود.
دكتر حمصی با بیان این كه می‌توان با كنترل قند خون، چربی خون، فشار خون، استرس و انجام ورزش‌های منظم تا حد زیادی از این عارضه پیشگیری كرد، اظهار می‌كند: افراد می‌توانند با مراجعه سالانه (حداقل یك بار)‌ به پزشك متخصص قلب و عروق از وضعیت قلبی خود مطلع و در صورت صلاحدید پزشك به درمان بپردازند.

عواقب ایست قلبی

اگر افرادی در نزدیكی فرد بیمار باشند و به آموزش‌های لازم درخصوص احیای قلبی ریوی آشنا باشند، می‌توانند ضربان قلب بیمار را بازگردانند و سپس وی را به درمانگاه برسانند. از عوارض مغزی می‌توان به سكته مغزی و فلج و از عوارض قلبی به نارسایی قلب اشاره كرد. به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه در عوارض قلبی، بیمار مجبور است تا آخر عمر دارو مصرف كند كه اغلب ضعف، بی‌حالی، گیجی و منگی را به همراه خواهد داشت.

اقدامات اولیه

با خارج كردن جسم خارجی از دهان همچون مواد تهوع‌آور (دندان مصنوعی)‌، باز كردن راه‌های هوایی بیمار و ماساژ  قلبی، می‌توان عملیات احیا  را با موفقیت پشت‌سر گذاشت.
گفتنی است در عملیات ماساژ، فشار منظم و موزونی  به وسیله یك دست و دو انگشت (در كودكان)‌ و هر دو دست (در بزرگسالان)‌ روی دیواره جلویی سینه وارد می‌شود تا به این وسیله گردش خون مجددا برقرار شود. در ماساژ قلبی، مصدوم سریعا روی سطح سفتی قرار داده می‌شود و با عریان كردن ناحیه سینه، محل ماساژ (بین یك‌سوم تحتانی و یك‌سوم میانی استخوان جناغ)‌ مشخص شده و كفه یك دست را روی جناغ گذاشته و كفه دست دیگر را روی آن قرار داده و انگشت‌ها را درهم فرو برده و قلاب می‌نماییم (سعی می‌شود انگشتان با سینه تماس نداشته باشند)‌ و در حالی كه كنار مصدوم زانو زده‌ایم روی وی خم شده (دست‌هایتان صاف باشد)‌ و با نیروی وزن خود ناگهان روی جناغ فشار آورده تا حدی كه چند سانتی‌متر، سینه فرو رود و سپس دست‌ها را شل كرده تا سینه به وضعیت قبلی برگردد (در این وضعیت سعی می‌شود كوچك‌ترین فشاری به سینه وارد نیاید) تا خون از سیاهرگ‌ها به قلب بازگردد و پس از كمی مكث این كار تكرار می‌شود. (تعداد ماساژ قلبی به طور متوسط حدود 80 - 72 بار در دقیقه است)‌

یك توصیه مهم

دكتر حمصی می‌افزاید: مهم‌ترین اصل برای پیشگیری از ایست قلبی منوط به جدی گرفتن هر دردی، از بالای ناف تا گردن است كه شخص با تصور این كه دچار عارضه قلبی خواهد شد، به پزشك مراجعه كند و این گونه دردها را به استرس و اضطراب و دردهای گوارشی (معده)‌ تعمیم ندهد؛ چراكه اگر اقدامات اولیه (پایه)‌ احیای مصدوم بیش از 5 دقیقه به طول انجامد، حتی اگر مصدوم احیا نیز شود (ضربان قلبش برگردد)‌، ولی اثرات جبران‌ناپذیر برای مغز (فلج)‌ به همراه خواهد داشت.

     
    گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
    www.seemorgh.com/health
    منبع: جام جم آنلاین
     
    مطالب پیشنهادی:
    تغذيه و بیماریهای قلبی
    تاثیر ورزش بر سیستم قلب و عروق
    کار هنگام خستگی و بیماریهای قلبی
    مسواک بزنید تا بیماری قلبی نگیرید!!
    ورزش در فشار خون بالا