یک ضرب المثل چینی: چشم‌ها پنجره روح می‌باشند. باید از این عضو محافظت کرد. در این مقاله راههایی را برای حفاظت و مراقبت از چشم...
 
یک ضرب المثل چینی: چشم‌ها پنجره روح می‌باشند. باید از این عضو محافظت کرد. هر سال 6/1 افراد 55 ساله یا پیرتر آمریکایی دچار اضمحلال نقطه‌ای در شبکیه (macula) می‌شوند، و بیش از 1 میلیون از کاهش بینایی رنج می‌برند. در زیر راههایی را برای حفاظت و مراقبت از چشم ملاحظه می‌کنید.
 
غذاهای مفید برای چشم 
حفاظت از چشم استفاده کنید. اسفناج سرشار از لوتئین و زیکسانتین می‌باشند (آنتی اکسیدان‌هایی که از شبکیه در مقابل تخریب Macula حفاظت می‌کنند). فراموش نکنید: چربی جذب لوتئین را افزایش می‌دهد. لذا اسفناج را با روغن زیتون میل کنید. هویج مملو از ویتامین A است و خوراکی مفیدی برای چشم می‌باشد. Bilberry (نوعی توت) از خانواده زغال اخته، سرشار از آنتی اکسیدان است و جریان خون را به اعصاب چشم افزایش می‌دهد. در حال حاضر داروهای گیاهی فراوانی وجود دارند که برای چشم مفید می‌باشند. این داروها شامل ولف بری یا گجی بری هستند که قدرت بینایی را افزایش می‌دهند، همچنین غنی از کاروتنوئید می‌باشند. گل داوودیchrasanthemum)) می‌تواند فشار را در چشم کاهش دهد. سوسنبر یک داروی گیاهی سنتی و غنی از آنتی اکسیدان است که به چشم شفافیت می‌بخشد. مصرف روزانه ویتامین E خطر آب مروارید را تا 2/1 کاهش می‌دهد. اگر این داروهای گیاهی در دسترس نبودند می‌توان از مکمل‌های آنها استفاده کرد. همیشه قبل از شروع هر برنامه‌ای با پزشک متخصص مشورت کنید.
 
ورزش مناسب برای دید چشم
بعضی از این ورزش‌ها برای بهبود بینایی مفید می‌باشند و در مرکز تائو ولنس آمریکا برای بیماران استفاده می‌شوند. این ورزش‌ها را هنگام صبح یا قبل از خواب انجام دهید، یا زمانی که به مدت طولانی پشت کامپیوتر نشسته‌اید و دچار درد چشم شده‌اید. فقط مواظب باشید دست‌های شما تمیز باشند و باید این ورزش را به طور مرتب انجام داد و ترجیحا 1 روز در میان.
 
1- گرم کردن چشم‌ها
کف دو دست را به هم بمالید تا گرم شوند، سپس آنها را به مدت 5 ثانیه روی دو چشم قرار داده و چندین با کار را تکرار کنید.
 
2- فشار دادن لبه چشم
با هر دو شست دست از درون به بیرون حدقه چشم را فشار بدهید. سپس این کار را با دو انگشت سبابه تکرار کنید.
 
3- چرخاندن کره چشم
با پشت شست دست کره چشم را به آرامی فشار دهید و 12 بار آن را بالا و پایین برده و سپس 12 بار به طرفین ببرید.
 
4- چرخاندن چرخهای آینده
انگشتان شست دست را روی گیج‌گاه قرار داده و با حرکت چرخشی ماساژ دهید. همین حرکت را روی فاصله بین ابروهایتان تکرار کنید، سپس زیر چشمان در دو طرف بینی.
 
5- خیره شدن
یک شی را تا جایی که ممکن است دور از چشم خود نگه دارید و به آن خیره شوید، سپس به آرامی آن را به چشم خود نزدیک کنید تا جایی که فاصله شی تا بینی 15 سانتی‌متر گردد و روی شی متمرکز شوید همانطور که آن را دور می‌کنید. چند بار این تمرین را تکرار کنید و بین هر بار به چشم یک استراحت بدهید.
 
6- چرخاندن کره چشم
با چشمان باز، چشمانتان را سه بار در جهت چرخش عقربه‌های ساعت و سه بار عکس آن بچرخانید. سعی کنید تا آنجا که می‌توانید با چشمانتان به سمت حدقه‌هایتان نگاه کنید.
 
7- در زمان کار کمی استراحت کنید
سر خود را به دیوار تکیه دهید و چشم‌های خود را ببندید و 3 ثانیه استراحت کنید. همچنین از خستگی چشم و نور شدید خورشید اجتناب کنید (عینک آفتابی بزنید).
 
 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ www.seemorgh.com/health
 
مطالب پیشنهادی:
مواد غذایی مفید برای تقویت بینایی (1)
مشكلات چشم ناشی از كار با كامپيوتر
چه نوع عینک آفتابی استفاده کنیم ؟
تأثیر عينک‌های آفتابی بسيار تيره بر چشم
آلرژی یا حساسیت چیست؟