خطرات استفاده از لنزهای رنگی
 امروزه استفاده اتز لنزهای رنگی به بهانه های مختلف بسیار رایج شده است اما با استفاده ازین لنزها چه خطراتی چشمان مارا تهدید می کند 

 مراقبت هایی برای استفاده از لنزهای رنگی

گاهی برای تنوع و شبیه شدن به ستاره فلان فیلم یا حتی برای زیباتر شدن از لنزهای رنگی استفاده می‌کنید. اما این تغییر مانند خیلی از روش‌های دیگر دارای عوارض و ضررهای خاص خودش است.

اگر در انتخاب نوع لنز دچار اشتباه شوید یا در مراقبت‌های لازم کم‌توجهی کنید، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بینایی خود وارد کرده‌اید. این روزها درخواست برای استفاده از این لنزهای تزیینی در بین بانوان جوان به ‌حدی است که آن‌ها را ترغیب به خرید نوع غیراستاندارد آن با هزینه کمتر از آرایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها، مزون‌ها و باشگاه‌های ورزشی نامطمئن کرده است.به گفته متخصصان قرنیه،  میزان نفوذ اکسیژن در لنزهای رنگی به دلیل جنسی که دارد  متفاوت از لنز‌های طبی است.

به همین دلیل زمان و شرایط استفاده از آن ها نیز متفاوت است. اگر این نوع لنزها بیشتر از زمانی که باید در چشم بماند، مانع از رسیدن اکسیژن به قرنیه چشم می‌شود، درست مثل کشیدن کیسه پلاستیکی دور سر! این افراد در آینده دچار درد شدید موقع بیدار شدن، احساس خشکی در طول روز، سرخی، تحریک مزمن و احساس وجود جسم خارجی در چشم می‌شوند.

بایدها و نبایدها

  با توجه به این که چشم و قرنیه هر فرد ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که دیگری ندارد یا فرد ممکن است مشکل و حساسیت خاصی داشته باشد که از آن بی‌خبر است، استفاده از این لنز‌ها همچون لنزهای طبی باید با تشخیص پزشک بر اساس چند ملاک مهم انجام شود مثل تناسب لنز و قرنیه، وضعیت فیزیولوژیک چشم و سن.

لنز باید دارای نام تجاری مورد تایید بهداشت، اندازه مناسب و تاریخ انقضا باشد. استفاده از  لنز تزیینی بدون نسخه پزشک خطراتی همچون ساییدگی قرنیه، واکنش‌های آلرژیک مثل خارش، آبریزش چشم، کاهش بینایی، عفونت و کوری در پی دارد.

دستورالعمل‌های مراقبتی برای استفاده

  تمیز و ضدعفونی کردن آن  را با دقت انجام دهید.

هرگز با دستان آلوده لنز را لمس نکنید. قبل و بعد از استفاده دستان خود را به خوبی ضدعفونی کنید سپس اقدام به برداشتن یا گذاشتن لنز کنید.

در صورت مشاهده قرمزی چشم، احساس درد به مدت طولانی و کاهش بینایی که از نشانه‌های عفونت است، فوری آن را از چشم بیرون آورید و برای استفاده مجدد با پزشک تان مشورت کنید.

  لنزهای خود را با دیگری به اشتراک نگذارید، همان‌طور که حاضر نیستید از مسواک دیگران استفاده کنید. چشم‌ها اندازه و شکل یکسان ندارند و لنزهای تماسی شما فقط برای شما تجویز شده است.

جا لنزی را هر دو هفته یک‌بار پس از باز ‌کردن دو درپوش آن، چند دقیقه در آب در حال جوشیدن قرار دهید که  ضدعفونی و سپس در مجاورت هوا بگذارید تا خشک شود. البته بهتر است این‌کار را برای استفاده از جا لنزی نو هم انجام دهید.

موقع خواب، لنز را از چشم خارج کنید و بلافاصله آن را در جا لنزی قرار دهید و داخل آن مایع ضدعفونی‌ کننده مخصوص بریزید.

محلول‌های شست و شوی لنز معمولا با توجه به دستور سازنده آن، بین یک تا سه ماه پس  از باز شدن در محلول قابل استفاده هستند و بعد  از آن باعث فاسد شدن و چسبندگی لنز می‌شوند.

در صورت مصرف دارویی خاص، به عوارض آن دقت کنید و با چشم پزشک خود در این باره مشورت کنید. داروهایی مثل آنتی‌هیستامین‌ها باعث خشکی چشم می‌شود که در صورت استفاده از لنز این عارضه شدت بیشتری می یابد.

از آن جایی که لنز تماسی، سوراخ‌های ریزی دارد، این سوراخ ها در تماس مستقیم با هوای آلوده و گرد و غبار هوا بسته و مانع رسیدن اکسیژن به چشم می‌شود. بنابراین به‌منظور سلامت چشم خود و  طول عمر لنز در روزهای آلوده از آن استفاده نشود.

  بهتر است از محصولات آرایشی ضد حساسیت، استاندارد و مختص خودتان استفاده کنید. در غیر این صورت باعث نقل و انتقال میکروب‌های چشم فرد دیگر به چشم خود می‌شوید.

  از رفتن به استخر و سونا  با وجود لنز خودداری کنید. آب استخر دارای کلر و مواد ضدعفونی‌کننده است و قطعا آلودگی‌ها و میکروب‌هایی دارد که در صورت ورود به چشم باعث ایجاد عفونت می‌شود مگر این که عینک شنای شما کاملا روی صورت ثابت شود و از عبور آب و بخار جلوگیری کند.

بیشتر بدانید : علت قرمز شدن سفیدی چشم چیست؟

بیشتر بدانید : لنز رنگی کاملا بی خطر است اگر این 3 اقدام را انجام دهید

بیشتر بدانید : این افراد نباید از لنز طبی استفاده کنند


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com