شب‌ها زودتر بخوابید تا بتوانید از بروز افسردگی پیشگیری کنید
 خواب درست خیلی در حفظ سلامت و خلق و خوی افراد موثر است برای مثال شما با زودترخوابیدن می توانید افسردگی را از خود دور کنید

 اگر شب‌ها زودتر بخوابید احتمال ابتلا به افسردگی در شما کاهش میابد

مدت ها است که پژوهشگران  می دانند که بین زمان خواب و خلق و خوی رابطه ای مستقیم وجود دارد ، اما سوالی که اغلب از پزشکان می شنویم این است: برای تشخیص یک عارضه، چقدر زودتر باید نشانه های آن را شناخت؟

سلین وتر ، استادیار فیزیولوژی تلفیقی در دانشگاه کلورادو بولدر ، به همراه تیمی از پژوهشگران به بررسی مساله تاثیر تغییر الگوی خواب بر افسردگی پرداخته و می گوید: نتایج مطالعات پیشین از جمله یک پژوهش چهار ساله روی ۳۲ هزار پرستار که نشانه های افسردگی به تازگی در آن ها ظاهر شده بود نشان داد که تغییر الگوی خواب سبب شد این افراد تا ۲۷ درصد کمتر دچار علائم افسردگی شوند.

حال این سوال مطرح می شود که تغییر برنامه خواب به طور بالقوه چگونه بر روحیه و خلق و خوی افراد تأثیر می گذارد؟ ما در مطالعات خود به طور خاص بر این موضوع تمرکز کردیم.

در این مطالعه ۸۴۰ هزار نفر مورد بررسی قرار گرفته و داده های مربوط به کرونوتیپ آنها جمع آوری شد ، به این معنی که بر اساس اطلاعات ژنتیکی  مشخص شد آن ها چه ساعاتی از روز تمایل به خوابیدن دارند.  تصور می شود که یک ژن ویژه تنظیم ساعت خواب در بدن انسان وجود دارد که ۱۲ تا ۴۲ درصد روی زمان و ساعت خواب ما تاثیر دارد.

در این مطالعات محققان تلاش کردند تا دریابند که اگر احتمال ابتلا به افسردگی در فردی کمتر باشد ، ویژگی های ژنتیکی تا چه حد روی زودتر بیدار شدن آن ها تاثیر دارد؟ 

بنابراین آنها روی برخی از شرکت کنندگان در مطالعه ردیاب خواب نصب کرده و برخی از افراد مشارکت کننده نیز پرسشنامه ترجیح خواب را پر کردند. در ادامه پژوهشگران این داده ها را با اطلاعات ژنتیکی موجود از همین افراد تطبیق دادند.

در ادامه اعضای این تیم پژوهشی روی نقطه میانی خواب مشارکت کنندگان متمرکز شدند که به صورت موقعیت بین زمان خواب و بیداری محاسبه شده است. 

پژوهشگران در این رابطه اعلام کردند: ما دریافتیم كه حتی زمان خواب یك ساعت زودتر نیز با میزان قابل توجهی از سطح پایین تر افسردگی ارتباط دارد. بنابراین ، اگر کسی که به طور معمول نیمه شب به رختخواب می رود ، در ساعت ۱۱ شب بخوابد می تواند خطر افسردگی را تا ۲۳ درصد کاهش دهد. قابل توجه است که اگر این ساعت تغییر خواب به دو ساعت زودتر  تغییر کند، نتیجه نیز دو برابر افزایش خواهد یافت.

پژوهشگران دلیل دقیق این موضوع را نمی دانند اما این احتمال وجود دارد که کاهش سطح افسردگی در صورت زودتر خوابیدن ممکن است به میزان نور و تاریکی و نحوه واکنش بدن ما مربوط باشد. تحقیقات مرتبط با تاثیر نور بر خلقیات افراد نشان داده است که نور درمانی می تواند برای درمان برخی اختلالات خلقی مفید باشد.

ایاس داگلاس از پژوهشگران  انستیتوی Broad MIT و محقق دانشگاه هاروارد در این رابطه می گوید: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که برای افراد سحرخیز طراحی شده است و افرادی که دیر از خواب بیدار می شوند، غالباً احساس می کنند که با شرایط اجتماعی تطبیق نداشته و در وضعیت نا متناسبی به سر می برند.

به گفته محققان اگر می خواهید برنامه خواب خود را به گونه ای تنظیم کنید که شب ها زودتر خوابیده و صبح زود بیدار شوید، سعی کنید محیط زندگی خود را در روزها روشن نگه داشته و شب هنگام در محیط تاریک قرار بگیرید.

صبحانه خود را در ایوان یا کنار پنجره بخورید، اگر می توانید با پیاده روی یا دوچرخه سواری  محل کار خود بروید و شب ها نیز منابع نور اطرافتان را خاموش کنید.

بیشتر بدانید : افسردگی در مردان چه تفاوتی با افسردگی در زنان دارد؟

بیشتر بدانید : تاثیر خواب بر قدرت باروری مردان

بیشتر بدانید : حرف هایی که هرگز نباید به افراد افسرده بزنید

بیشتر بدانید : دیر خوابیدن باعث مرگ زودرس می شود؟ جغدهای شب زودتر می میرند

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :sinapress.ir