ضعف و خستگی از مشكلات رایج زندگی در دنیای امروز به حساب می‌آید. البته این دو كلمه معانی متفاوتی دارند. خستگی به معنای داشتن احساس كوفتگی، كسالت و كمبود انرژی است.


 این مشكل‌ می‌تواند به دلایل خاص و متعددی پیش بیاید كه بهتر است ابتدا علت آن را تشخیص دهیم و در صورت نیاز به پزشك مراجعه كنیم.

احساس خستگی ممكن است به دلیل كمبود خواب، كار زیاد، نگرانی، كسالت یا عدم انجام تمرینات ورزشی به وجود بیاید. گاهی نیز بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی موجب بروز خستگی می‌شوند كه معمولا با بهبود بیماری، این حالت هم برطرف می‌شود. همچنین با ایجاد برخی مشكلات ذهنی مانند نگرانی و استرس نیز این حس به وجود خواهد آمد.

 

بروز خستگی می‌تواند به دلایل خاصی از جمله موارد زیر هم باشد:
كم‌خونی: كم‌خونی یكی از عوامل ایجاد خستگی است. در این حالت به دلیل كاهش میزان هموگلوبین خون كه وظیفه حمل اكسیژن را برعهده دارد، اكسیژن كافی در اختیار سلول‌های بدن قرار نمی‌گیرد. كم خونی می‌تواند به علل زیادی از جمله كمبود آهن، اسید فولیك، ویتامین B12 یا بارداری ایجاد شود.

افسردگی:
در صورت بروز افسردگی یا قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا حتما این حس را تجربه خواهید كرد. به خصوص زمانی كه افسردگی به درمان و معالجه احتیاج پیدا می‌كند، اغلب خودش را با خستگی نشان می‌دهد.
 
دیابت:
دیابت نیز از دیگر بیماری‌هایی است كه موجب بروز خستگی می‌شود. در افراد دیابتی گلوكز در خون باقی می‌ماند و توسط سلول‌ها جذب نمی‌شود. این شرایط موجب بروز خستگی می‌شود.
 
سندروم خستگی مزمن:
سندروم خستگی مزمن موجب بروز خستگی بی‌علت و دلیل می‌شود. با این‌كه علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نیست اما این بیماری با خستگی شدید و دائم و البته بی‌علت همراه است.

برخی از بیماری‌های قلبی، اختلالات غدد درون‌ریز(نظیر تیروئید) و بیماری‌های كلیوی و كبدی نیز می‌توانند موجب ایجاد احساس خستگی شوند.

 

رهایی از خستگی
پیش از هر چیز باید از داشتن یك زندگی سالم به معنی رژیم مناسب غذایی، ورزش و خواب كافی مطمئن باشید. ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف برای انجام بسیاری از فعالیت‌های بدن لازم هستند. پس باید از مصرف كافی آنها نیز غافل نباشیم. با این‌كه شاید كمی عجیب به نظر برسد، اما بدانید بر خلاف نظر اكثر مردم، عدم ورزش كافی و مناسب موجب ایجاد خستگی خواهد شد. برای رفع خستگی، ورزش‌هایی كه تمام گروه عضلات اصلی را درگیر كنند، مانند شنا مناسب‌تر هستند.
 
در صورت ادامه خستگی چه كاری می‌توان انجام داد؟
اگر خستگی به مدت بیش از دو هفته ادامه پیدا كرد باید به پزشك مراجعه كنیم. اما اگر با استراحت می‌توان آن را بهبود بخشید بهتر است كمی كار خود را كم كرده و استراحت كنیم. در ضمن مهم است كه دقت كنید آیا خستگی شما با مشكلات دیگری نظیر تغییر وزن، از نفس افتادن، تورم غدد لنفاوی، تشنگی و علائم خاص دیگر همراه است یا خیر. در صورت بروز این مشكلات مراجعه به پزشك ضروری خواهد بود.
 
گرداوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
۱۲ علت خستگی مفرط و راه های غلبه بر آن ها
چرا اینقدر خستهام؟( 7 دلیل احساس خستگی)
عواملی که باعث خستگی می شوند(2)
عواملی که باعث خستگی می شوند(1)