شایعات بسیار عجیبی در رابطه با سلامتی وجود دارد،مانند اینکه اگر با معده خالی ورزش کنید کالری بیشتری می سوزانید و... این شایعات تا چه حد درست هستند؟
 

واقعیت درباره برداشتهای نادرست و عامیانه:
در میان ایمیل های ارسال شده تصور دوستان و نزدیکان در اینترنت ممکن است تفکیک بین حقایق درباره سلامتی از تصورات خیالی سخت تر باشد. هر قدر شایعات گمراه کننده درباره سلامتی وجود داشته باشد، می تواند باعث تشویش های بی مورد و منحرف کردن حواس شما از عاداتی باشد که در واقع مناسب با زمان و انرژپی است که می گذارید.

در این جا بزرگترین شایعات گفته شده و این که چه چیز درست می باشد و چه چیز برداشت نادرست بوده و چه چیز مطلقا اشتباه است را خواهید خواند.
 
پرسش:ایا محصولات شستشو دهنده کولون(روده بزرگ)و مسهل ها باعث کار کردن کولون شده و ایمن هستند؟
پاسخ:نه ،
و حتی می تواند خطرناک هم باشد(به گفته ریچارد هارکنس،مشاور داروساز و نویسنده 5 کتاب در باره داروی طبیعیً
نظافت کولونبیان می کند که این تصور غلطی است که سم و میکروبها از قبیل انگل ها،آفت کش ها و مواد شیمیایی که در کولون انباشته و به دیواره آن می چسبند و منجر به بیماری می گردند.در حقیقت مدفوع به دیواره کولون نمی چسبد و متخصصین شواهدی دال بر این که سم در آنجا ذخیره می شود،ندارند.
 
سوال:ایا با معده خالی ورزش کردن ،چربی بیشتری سوزانده می شود؟
جواب:بله،اما معجره ای برای سوزاندن چربی اتفاق نمی افتد در هنگام ورزش بدن کالری را هم از چربی و هم از کربوهیدراتها می گیرد.مطالعات اخیر نشان داده که با معده خالی کمی بیشتر کالری رااز چربی می گیرد  نسبت به زمانی که هیچ کربوهیدراتی برای مصرف  انرژی وجود ندارد. اما کالری در همان حدود سوزانده می شود. وبر اساس تحقیقات در واقع  کربو هیدرات و چربی به یک میزان مصرف می گردد.به همین دلیل قبل از اینکه وزن کم کنید ، به یک سایز مناسبتری دست می یابید.
 
پرسش:آیا واقعا استفاده از موبایل در بیمارستان مضر است؟
پاسخ:تنها فرصتی است که موبایل در یک نقطه اشتباه(دستگاه تهویه،سرنگ،پمپ،یا حتی دستگاه ضربان قلب)اختلال ایجاد کند(بر اساس مطالعات یک آلمانی در سال 2007)
اما مطالعاتی که کلینیک مایو با آن مواجه شده این است که اختلالات بالینی مهمی در خصوص تداخل بین دستگاه های درمانی و موبایل یافت نشده است.در حقیقت محققان مایو اصلاح قانون استفاده یا قدغن نمودن استفاده از موبایل را در محیط بیمارستان توصیه کرده اند.
 
پرسش:آیا نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می کند؟
پاسخ:تنها باعث کمتر خوردن می شود.اضافه نمودن آب به رژیم غذایی بنظر نمی رسد که باعث کاهش وزن گردد اما اگر شما بجای نوشابه های قندی و اسنک ،آب مصرف کنید کالری که دریافت می کند در این شرایط باعث کاهش وزن می گردد.
 
پرسش:آیا مصرف بیشتر قند باعث دیابت می گردد؟
 پاسخ:نه آن طور که سلاحی همچون سیگار باعث سرطان می شود،اما اولین و بهترین عامل این است که اضافه وزن ریسک دیابت را افزایش می دهد و مصرف هر چه بیشتر مواد قندی باعث اضافه وزن مجدد می گردد.همچنین دانشمندان می گویند مواد قندی صرف نظر از اضافه وزن ریسک ابتلا به دیابت را بالا می برد.در مطالعاتJAMA   در زنان زمانی که مصرف مواد قندی را بیشتر نمودند برای مثال مصرف نوشابه های شیرین دریک بار در هفته یا بیشتر در روز یا در مدت سالانه افزایش می دهند ریسک ابتلا به دیابت در آنان دو برابر می گردد.
 
پرسش:آیا عضله در واقع به چربی تبدیل می شود؟
پاسخ:خیر،چربی و عضله دو بافت متفاوتی هستند.و یکی نمی تواند به دیگری تبدیل گردد(به گفته وین ال.وست کات دکترا-مشاور پیشگیری و رئیس تحقیقات تناسب اندام،کالج کواینسی ).ولی گاهی وقتها بنظر می رسد چنین اتفاقی افتاده که شما شروع به از دست دادن عضله هستید در واقع با افزایش سن به بالای 30 سال به خصوص اگر تمرینات قدرتی انجام نشود.زیرا به ازای هر ده سال متابولیسم بدن تا 3% در هر دوره کاهش مییابد  چربی معمولا در نقاطی حضور پیدا می کند که عضلات سفت وجود داشته ،مانند عضلات پشت بازو.
 
پرسش:آیا لیسترین موجود در شستشو دهنده های دهان باعث دور کردن حشرات می گردد؟
پاسخ:خیر،گرچه تبلیغات اینترنتی می گویند که درست است اما دانشمندان با این نظر مخالفند .تحقیقاتی که توسط گریسون براون دارای درجه دکترا دانشگاه کنتاکی حشره شناس سلامت عمومی صورت گرفته نشان داده در افرادی که لیسترین به بازوی آنها پاشیده شد(با استفاده از اسپری) به اندازه کسانی که این کار در موردشان انجام نشد،مورد گزش قرار گرفتند.یک تصور وجود دارد مبنی بر این که یک دارونما ، بدلیل لیسترینی که در اکالیپتول داشته و این عنصر در گیاهانی که ترشح می شود باعث دور کردن حشره می شود موثر گزارش گردید.اما غلظت کم ان در شستشو دهنده های دهان (کمتر از 1% )چنین اثری ندارد.
 
پرسش:آیا غذاهای تند و ادویه دار باعث افزایش متابولیسم می گردد؟
پاسخ:امیدواریم!میزان متابولیسم بر اساس جنس،قد،وزن فعلی، ترکیب بدن،و سن می باشد.اینها عواملی هستند که تعیین کننده میزان کالری در بدنی است که برای نگهداشتن وظایف خود نیاز به سوزاندن دارد که زمان خواب انرژی توسط قلب،مغز،ریه،روده و ... مصرف می گردد.خوردن غذاهای تند نمی تواند بطور عمده متابولیسم را افزایش دهد و در نهایت منجر به سوزاندن بیشتر کالری گردد.گرچه ممکن است درجه حرارت بدن بطور موقت افزایش یابد و ضربان قلب با خوردن غذاهای تند بالا رود ولیکن در طولانی مدت هیچگونه تغییر ی در میزان متابولیسم ایجاد نمی کند.
 
پرسش:آیا این حقیقت دارد که استفاده از خط چشم مایع موجب عفونت سینوس می گردد؟
پاسخ:این یک شایعه است که خط چشم قادر به تخلیه به سینوس می باشد و گیر می افتد و منجر به عفونت می گردد و این امکان ندارد(بنا به گفته ریچارد روزنفلد درجه فوق لیسانس ، رئیس حنجره شناسی در بیمارستان کالج لانگ ایسلند .بطور طبعی اشک می تواند آرایش را به سمت مجرای اشک تحریک کند اما آنرا به بینی و منافذ بینی هدایت نمی کند.اگر شما پس از مصرف خط چشم دچار تحریک چشم و علائم سینوزیت می شوید احتملا نسبت به آن آلرژی دارید.
 
پرسش: آیا سفید کردن آرد با مواد شیمیایی خطرناکی صورت می گیرد؟
پاسخ:خیر،برخی سایتهای اینترنتی ارائه داده اند که سفید کردن آرد با آلوکسان می باشد ،ترکیبی که در تحقیقات نشان داده باعث دیابت در حیوانات می گردد.اما متخصصین می گویند که این درست نیست.و سفید کردن آرد بطور طبیعی از نوع زرد آن که گزانتوفیل نام دارد ، در واکنش با هوا انجام می گردد که این مسئله چند هفته طول می کشد.برای سرعت بخشیدن به فر آیند سفید کردن از تبدیل رنگ خام به رنگ سفید صورت می گیرد .FDA  مواد شیمیایی را کنترل می کند.آلوکسان ممکن است از یک محصول فرعی تشکیل گردد اما میزان آن ناچیز است(کمتر از 0.03 میلی گرم در یک برش نان)و بی ضرر بوده (بنا به گفته جولی جونز،دکترا و پروفسور خدمات خانواده،مشاور علوم طبیعی در دانشگاه سنت کاترین)
 
پرسش:آیا شکستن(صدا درآوردن بند انگشتان)باعث التهاب مفاصل می گردد؟
نه، اگر شما از التهاب مفصلهای دستانتان رنج می برید، مطمئنناً با تیک های عصبی دست و پنجه نرم می کنید. براساس مطالعه ای در بیمارستان کارمل مرسی در دتروید، که 74 نفر (در سنین 45 سال و بالاتر) را که به شکستن بند انگشتها(صدا درآوردن بند انگشتان) و التهاب مزمن آن مبتلا بودند را با 226 نفر که دستانشان را به حال خودشان می گذاشتند مقایسه کردند، مشخص شد که تفاوتی از نظر میزان شیوع و بروز آرتریت بین این دو گروه وجود ندارد.
اما برای از بین بردن این عادت بد دلایلی وجود دارد: در همین مطالعه محققان دریافتند که شکستن بندهای انگشتها، قدرت انگشتان را تضعیف می کند و باعث ورم در دستان می شود که هر دو آنها باعث از بین رفتن چالاکی و قدرت دستانتان می شود. همچنین ابتلا به آرتریت به علت عوامل ژنتیکی و بالارفتن سن افراد نیز می باشد
.
 
تهیه و ترجمه :گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی :
چگونه از روی ادرار متوجه سلامتی خود میشویم؟
راز سلامتی در کف پا
راز سلامتی بیشتر زنان با این آزمایش
تاثیرات شگفت انگیز موسیقی بر سلامتی!!
پنج عادت مهم برای سلامتی پوست