شایعات بسیار عجیبی در رابطه با سلامتی وجود دارد،مانند اینکه غذا خوردن بعد از ساعت 8 باعث چاقی میشود و...

پرسش:آیا هنگام استفاده از آنتی بیوتیک باید از نوشیدن دست کشید؟
پاسخ:بهتر است هنگام مصرف آنتی بیوتیک شراب ننوشید(به گفته داروساز ریچارد هارکنس)شما نمی توانید عکس العمل بدنتان را پیشگویی کنید الکل در جذب اریترو مایسین،یا اثر داکسی سایکلین مداخله می کنددر آنتی بیوتیک هایی بویژه و ضد قارچ ها مانند سفوپرازون (سفوبید)کتوکونازول(نیزورال)مترونیدازول(فلاژیل)وتینیدازول(تیندا-مکس)حتی جرعه ای الکل منجر به عصبانیت ناگهانی،حالت تهوع،انقباضات شکمی،سردرد،فشار پایین،ضربان بالای قلب،و فقدان تنفس می گردد.
پرسش:ایمیلی دریافت کردم که نرم کننده های لب که حاوی سرب هستند منجر به سرطان می گردند .آیا این موضوع صحت دارد؟
پاسخ:طبق تجزیه تحلیل FDA  10 مارک مختلف نرم کننده لب که حاوی سرب پایینی بودند (0.09 تا 3.06 در هر میلیون )اما حداقل میزان رادارند با ََسایر منابع مقایسه شدند(بنا به تحقیقات لووان .ای .وایت دکترا و سم شناس و پروفسور سلامت زیست محیطی در سلامت عمومی مدرسه تولون).سطح مجاز 90 PPm بطور مثال می باشد واز زمانی که FDAمیزان سرب را در مواد ارایشی کنترل کرده دولت کانادا سعی را بر این داشته است که سطح استاندارد ماکزیمم ایمنی را 10 PPm اعلام کند.
پرسش:شنیده ام خوردن چیزهایی مخلوط با سویا برای زنان مفید است؟
پاسخ:بلی،خوردن غذایی به عنوان پیش غذا بطور مثال(سویا در کشورهایی از قبیل چین و ژاپن معمول است ،جایی که سرطان سینه مشاهده نمی گردد).مسئله فرآورده های سویا است که در چیپس سویا،نان شیرینی و بویژه در مکمل هایی که ما از میزان فیتواستروژن آن مطلع نیستیم(مواد شیمیایی گیاهان در سویا عملکردی مشابه با هورمون استروژن می باشد) که می تواند در بدن اثراتش غیر قابل پیش بینی باشد.و غلظت بالای فیتو استروژن در بدن باعث تحریک و رشد سلولهایی است که در برابر استروژن مسئولند و موجب سرطان سینه می گردد.
 
پرسش: آیا غذا خوردن بعد از ساعت 9 شب باعث افزایش وزن مجدد می شود؟
پاسخ:می تواند اینطور باشد،اما نه بدلیل این که متابولیسم ناگهان به تاخیر می افتد در شب(طبق شایعه)این بطور اصلی چگونه خوردن آن نه زمان خوردن آ« در روز داده شده اثر دارد بر ایجاد وزن مجدد.برخی افراد آنرادر شب خارج از موارد خستگی یا هنگام احساس گرسنگی آنرا مصرف می کنند و این باعث پایان یافتن کالری بیشتر از آنی است که آنان در طول روز نیاز دارند ،کالری که به شکل چربی ذخیره می گردد.

 پرسش:آیا نوشابه بواقع برای کلیه مضر است؟
پاسخ:بله،نوشیدن 16 اونس یا بیشتر روزانه (تحت رژیم یا بطور مرتب)خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی را دو برابر می کندبر اساس مطالعه NIH که بر بیش از 900 نفر انجام شده است محققان متوجه شدند که مصرف هر نوع نوشیدنی غیر الکلی( متوسط مصرف آمریکایی هاکه 59 گالن در سال مصرف می کنند) در ارتباط با خطر ابتلا به بیماری های کلیوی،فشار خون،دیابت،و سنگ کلیه می باشد. محققان به عنصر اسید فسفریک مشکوک هستند که تغییرات ادراری را منجر شده و سنگ کلیه را افزایش می دهد .درباره کولا یک مطلب بد گفته شده:مصرف ان با تراکم کم استخوان در زنان ارتباط دارد و ریسک پوکی استخوان و شکستگی را بالا می برد.

پرسش: آیا خوردن نیمی از یک خوراکی و فروبردن مجدد آن داخل ظرف(مثلا گاز زدن چیپس و فرو کردن آن داخل ظرف ماست) باعث انتشار میکروب می شود؟
پاسخ:در مطالعاتی که توسط جورج کستانزا انجام گرفته(پارتی روندگان ساینفیلد) نشان داده که با انجام این کار انتشار میکروب ها دو برابر می شود. طبق مطالعه ای که در دانشگاه داوسون بر روی تعدادی صورت گرفته، مشخص شده که با این کار، میکروب به دیگران هم سرایت می کند و هزاران باکتری از طریق بزاق دهان منتشر می شود. همچنین باکتری ها روی آن مواد غذایی می مانند و حتی مدت ها پس از آن نیز قابل انتشار به دیگران هستند. اما زمان ماندگاری میکروب ها برای انتقال به شخص یا اشخاص دیگر هنوز مشخص نیست.
 
پرسش:آیا پر کردن دندان با جیوه خطرناک است؟
پاسخ:احتمالا خیر.پر کردن دندان با موادی مخلوط با جیوه،نقره ،قلع و سایر فلزات صورت می گیرد. زمانی که این مواد را روی دندان گذاشته یا از آن خارج گردد به میزان کمی بخار جیوه متصاعد می کنند. برخی گروه های مصرف کننده مدعی اند که این بخار مشکلاتی از قبیل آلزایمر ،ام اس، و بیماری های مزمن دیگر برای سلامتی افراد بویژه در کودکان ایجاد می کند. اما سازمان سلامت امریکا این گونه پر کردن دندان را ایمن اعلام کرده است.اگر دندانتان را پر کرده اید، وزارت دارو و درمان آمریکا برداشتن مواد آن را توصیه نمی کند اما درصورت شکستن یا جایگزین کردن با مواد غیر فلزی از قبیل رزین یا طلا ، مراجعه به پزشک متخصص توصیه شده است.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی :
خواص مفید گلاب در سلامتی بدن
راز سلامتی بیشتر زنان با این آزمایش
6 مشکل سلامتی که هرگز نباید از آنها غافل شد
سلامتی با انگشتان دست!!
خواص مفید گلاب در سلامتی بدن