بر اساس مطالعات متعدد دیده شده که بیماریهای مربوط به تفریحات آبی رو به افزایش است و با فرارسیدن فصل گرما بر تعداد افراد مبتلا اضافه می‌گردد.
 

پیشگیری از ابتلاء به بیماریهای مربوط به تفریحات آبی (Recreationl Water Illnesses) همانند سایر بیماریها همواره در کاهش مشکلات عدیده بسیار کارساز و مهم می‌باشد.

بر اساس مطالعات متعدد دیده شده که بیماری مذکور رو به افزایش است و با فرارسیدن فصل گرما بر تعداد افراد مبتلا اضافه می‌گردد.

این بیماریها بر اثر بلعیدن، تنفس یا تماس با میکروبهای موجود در آب های استخر، جکوزی، رودخانه، چشمه‌های آب معدنی دریاچه‌ها و اقیانوسها  ایجاد میگردد. علائم این بیماریها عبارتند از : خارش و سوزش پوست یا وجود جوشهای قرمز و گاهی تاولهای کوچک در سرتاسر بدن، اسهال، گوش درد (عفونت گوش خارجی ) و... .. البته علائم معمولاً بلا فاصله یا چند روز بعد از شنا اتفاق می‌افتد و در مورد اسهال حتی تا دو هفته بعد از شنا ممکن است نمایان گردد. میکروبهایی مانند سدومونا، ژیاردیا و ایشریشیا کولی و کریپتوسپوریدیوم در ایجاد یبماری مو ثر میباشند، اما شایعترین میکروبی که در حال حاضر سبب بیماری فوق میگردد کریپتوسپوریدیوم است که متاسفانه به علت مقاومتی که این میکروب نسبت به کلر موجود در آبهای تفریحی پیدا کرده است میزان ابتلاء به سه برابر افزایش یافته است. لذا انجمن بهداشت وسلامت عمومی‌امریکا رعایت موارد ذیل را در پیشگیری از این بیماری به شرح ذیل ارائه نموده که به شما خواننده عزیز نیز توصیه به رعایت آنها می‌نماییم. :

*  حتماً قبل و بعد از ورود به استخر دوش بگیرید تا از ابتلاء به بیماریهای پوستی محفوظ بمانید.

*  بعد از رفتن به دستشویی دستان خود را با صابون بشویید.

*  در صورت ابتلاء به اسهال از رفتن به استخر خودداری کنید.

 از بلعیدن آب پرهیز کنید.

*  قبل از به همراه بردن بچه ها حتماً آنها را بشویید (به خصوص نواحی پشت )و تعویض لباس زیر آنها

*  سعی کنید از کلاه شنا استفاده نموده و آنرا تا کناره گوشهای خود پائین بکشید تا حتی الامکان از ورود آب به گوشها جلوگیری نمایید.

*  از عینک شنا استفاده نمایید.

در صورت ابتلاء به هر کدام از بیماریها به پزشک مراجعه نمایید.

همچنین به مسئولین استخرها نیز توصیه می‌گردد تا با هماهنگی سازمان بهداشت مربوطه با اضافه نمودن مواد لازم سبب از بین بردن میکروبهای مقاوم گردند.

 تهیه و تدوین:گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر سمیرا سرخوش
 
اختصاصی سیمرغ  www.seemorgh.com/health