معمولاً گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که دمای بیش از 104 درجه فارنهایت (یا 40 درجه سانتیگراد ) بوده و سبب اختلال در مکانیسم عملکرد تنظیم دمای بدن می‌گردد.
 

معمولاً گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که دمای  بیش از 104 درجه فارنهایت (یا 40 درجه سانتیگراد ) بوده و سبب اختلال در مکانیسم عملکرد تنظیم دمای بدن می‌گردد.

علائم گرمازدگی شامل پوست گرم، داغ و خشک عدم توانایی در عرق کردن، گرفتگی‌های عضلانی و تنفس‌های کوتاه و ضعیف می‌باشد.

لذا توصیه می‌گردد جهت پیشگیری از گرمازدگی نکات ذیل را رعایت نمایید:

1- پیشگیری از تابش مستقیم نور آفتاب :  روزها تا حد امکان از رفتن به بیرون از منزل اجتناب ورزیده و در صورت لزوم، هنگام بیرون رفتن، از کلاه، چتر و عینک آفتابی استفاده نمایید.

2- همچنین نوشیدن حداقل 2 لیتر از مایعات در طول روز برای جبران آب از دست‌رفته بدن ضروری است  حتی اگر احساس تشنگی نداشته باشید.

 نوشیدن شربت‌های سنتی نظیر خاکشیر، آب لیمو و شکر که به منظور پیشگیری از گرما‌زدگی در قدیم الایام توصیه می‌گردید بسیار مفید است، همچنین افراد باید آگاه باشند که میزان مصرف نمک در رژیم غذائی‌شان نیز به انداره نوشیدن آب اهمیت دارد. چرا که خوردن نمک به اندازه کافی، باعث تولید عرق در بدن می شود. به این ترتیب بدن می‌تواند به کمک عرق کردن و بخار شدن عرق خود به خود خنک‌تر شود.

3- از سبزی‌های تازه و میوه‌های آبدار استفاده کنیم ( مانندهندوانه، خربزه، طالبی و .... بیشتر استفاده شود ) .

4-  لباس‌های نخی نازک و روشن استفاده کنید.

5- حتی الامکان از خوردن غذاهای پختنی خودداری نموده و از غذاهای سرد بیشتر استفاده نمایید.

 در صورت مواجهه با فردی که دچار گرمازدگی شده‌است می توانید :

بلافاصله او را به نقطه‌ای خنک منتقل نمایید و لباسهای اضافی اورا دربیاورید و با آب ولرم پاشویه نموده و مایعات خنک را به تدریج به او بدهید در صورتیکه  دچار علائم هشداردهنده زير باشد، بايد فوراً به پزشك مراجعه كنيد :

* پوست داغ و خشك، اما بدون عرق

* اغتشاش شعور و از دست رفتن هوشيارى

* استفراغ مكرر

* تنگى نفس

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر سمیراسرخوش
اختصاصی سیمرغ  www.seemorgh.com/health