احتیاط در برخورد با خون و دیگر مایعات بدن به خصوص در بیماریهایی همچون ایدز، هپاتیت B، هپاتیت C، و در واقع تمامی ‌بیماری‌هایی که بوسیله خون و این مایعات....
 

چرا برخوردمحتاطانه با خون ومایعات بدن مهم است؟

احتیاط در برخورد با خون و دیگر مایعات بدن به خصوص در بیماریهایی همچون ایدز، هپاتیت  B، هپاتیت C، و در واقع تمامی ‌بیماری‌هایی که بوسیله خون و این مایعات منتقل می‌شود بسیار مهم است. مایعات بدن به دو دسته قابل رویت مثل مایع منی و مایع واژن (مهبل) و مایعات غیرقابل رویت مانند مایع مغزی نخاعی، مایع دور مفصلی، مایع ریوی، مایع شکمی‌(پری تونئال )، مایع دور قلبی و مایع آمنیوتیک که دور جنین است اطلاق می‌گردد.

 گرچه پوست سالم از انتقال ویروس و باکتری به بدن جلوگیری میکند اما متخصصین امور سلامت توصیه به احتیاط بیشتر به خصوص به هنگام کمک رساندن به مصدومین وکمکهای اولیه نموده‌اند.

آیا همیشه مراقبت در برابر خون ومایعات بدن الزامی‌است؟

گرچه توصیه به احتیاط در برابر تماس با آب بینی، آب دهان، شیر مادر، خلط، عرق ،اشک، ادرار، مدفوع، استفراغ بهتر است اما اگر آنها را آلوده به خون نمی‌بینید ضرورتی وجود ندارد.

 چطور میتوان ریسک ابتلاء به بیماریها را در هنگام برخورد با خون و مایعات بدن کاهش داد ؟

سازمان صلیب سرخ توصیه نموده است تا تمام افرادی که به نحوی در امور اورژانس یا کادر پزشکی که در ارتباط مستقیم با خون و مایعات بدن بیماران دارند از دستکش، ماسک، محافظ چشم‌ها و گان یا پیشبند استفاده نمایند همچنین در خصوص افرادی که در منزل از بیمار خود مراقبت می‌کنند و یا برای خود یا دیگری تزریق انجام میدهند توصیه به رعایت موارد ذیل می‌گردد:

1-  از خم کردن و یا شکستن سر سوزن خودداری نموده و آنرا در ظرفهای مخصوص در دار گذاشته و دور بریزند.

2- همیشه به هنگام دست زدن به محل آلوده از دستکش استفاده نموده و بعد از استفاده آنرا دور ریخته و بلا فاصله دستهای خود را بشویید.

3- در صورت نیاز به تنفس دهان به دهان از محافظ‌های مخصوص استفاده نموده و از قبل برای احتیاط آنرا تهیه و در منزل یا ماشین خودداشته باشید

در صورتی که سوزن دست شما را سوراخ نمود، فوراً دستهای خود را شسته و به مرکز بهداشت منطقه مراجعه نموده تا اقدامات لازم برای شما انجام گردد.
 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر سمیرا سرخوش
اختصاصی سیمرغ     www.seemorgh.com/health
 
مطالب مرتبط
 اقدامات لازم در صورت مواجه با ویروس ایدز