بهترین مولتی ویتامین ها کدام ها هستند؟
 گاهی برای دریافت برخی کمبودها و جبران برخی ویتامین ها لازم است به مصرف مولتی ویتامین ها و مواد معدنی رو آوریم اما در مثرف آنها رعایت برخی نکات ضروریست که در ادامه به آنها اشاره می شود

چه زمانی و چه میزان مولتی ویتامین باید مصرف کنیم؟

شاید برای سالیان زیادی به خود می گفتید اگر روزانه یک عدد مولتی ویتامین بخورم، عمر طولانی تری خواهم داشت. اما آیا هر نوع مولتی ویتامینی که استفاده کنیم نتیجه همان است؟

سازمان های نظارت بر شرکت های تولید مولتی ویتامین دریافتند که بعضی مولتی ویتامین ها، مقدار خیلی زیاد و یا خیلی کمی از برخی ویتامین ها دارند. همچنین در بعضی از این مکمل ها، مواد خطرناکی مانند سرب به کار رفته است.

سپس مقاله ای جنجالی توسط نشریه ها در دانمارک و دیگر کشورهای اروپایی پخش شد که در آن ادعا می شد: مولتی ویتامین نه تنها باعث طول عمر نمی شود، بلکه عمر را کوتاه می کند.

واقعا داستان چیست؟ به همین دلیل با متخصصان تغذیه و اساتید دانشگاه های معتبر صحبت کردیم تا این ابهامات گیج کننده که درباره مولتی ویتامین ها به وجود آمده است رفع شود.

بیشتر بدانید : مولتی ویتامین ضروریست یا نه؟

بیشتر بدانید : مولتی ویتامین هایی طبیعی که باید مصرف کنید

آیا مولتی ویتامین ها بی خطر هستند؟

سالیان زیادی است که مکمل های ویتامین توصیه می شوند. این ویتامین ها به کسانی که رژیم دارند و یا از نظر مصرف میوه و سبزیجات محدودیت دارند کمک می کند ویتامین های کلیدی را دریافت کنند. بعید است یک مقاله انتقادی بتواند نظر متخصصان را درباره مولتی ویتامین ها عوض کند. همچنین مولتی ویتامین های بدون سرب هم ساخته می شود که دیگر آن مواد خطرناک را در خود ندارند.

مقاله انتقادی که منتشر شده بود به این مسئله اشاره ای نکرده بود. بهترین کاری که می توانید انجام دهید، این است که از مکمل های تایید نشده استفاده نکنید. روی بسته های مولتی ویتامین ها به دنبال برچسب بدون سرب و برای مصرف روزانه بگردید تا مطمئن شوید ناخالصی ندارد. همچنین به دنبال تایید مراکزی همچون (NSF) (USP) و (CL) که روی بسته بندی نوشته شده است، باشید. البته این را هم بدانید مکملی که می خرید حتما لازم نیست همه تایید ها را داشته باشد.


چگونه مولتی ویتامین مناسب خود را پیدا کنیم؟

در سال هایی که توانایی باردار شدن را دارید، مطمئن شوید ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید داشته باشد که به رشد سلول های جدید کمک می کند. در دوران بارداری، مولتی ویتامین مورد استفاده باید ۶۰۰ میکروگرم فولیک اسید داشته باشد. این ماده مغذی باعث کاهش بروز نقایص هنگام تولد، مانند نقص لوله عصبی اسپینا بیفیدا می شود.

زنان پیش از یائسگی باید به دنبال مولتی ویتامین های با آهن بالا باشند. زیرا در دوران قاعدگی خون از دست می دهند، اما زنان یائسه بهتر است مولتی بدون آهن مصرف کنند. زیرا میزان بالای آهن، باعث بروز بیماری های قلبی می شود. کسانی که سرطان دارند باید مواظب باشند که چه مولتی استفاده می کنند چون سلول های سرطانی هم برای رشد، نیاز به ویتامین دارند. پس چنین افرادی قبل از استفاده حتما باید با پزشک خود مشورت کنند.

بیشتر بدانید : قرص فولیک اسید برای چیست؟ +هر آنچه باید درمورد فولیک اسید بدانید

چطور بگوییم که برنامه غذایی مان کامل است یا خیر؟

آب سبزیجات را با غرور سر می کشیم، بشقاب ناهار خود را با انواع سبزیجات رنگارنگ می کنیم ( بعضی وقت ها البته ) و مولتی ویتامین روزانه مان را هم سر وقت می بلعیم! همه این کارها برای چه؟ فقط برای اینکه مطمئن شویم ویتامین و مینرال مورد نیاز خود در طول روز را گرفته ایم.

اما، این کار ساده نیست، هر چقدر هم بروکلی بخورید گاهی برخی ویتامین ها و مینرال ها را جا می اندازید، چون نمی توان گفت سطح هر کدام از اینها جدا گانه چه مقدار است. ابتدا اجازه دهید یک خبر خوب بدهم، روزهایی که یک فرد بر اثر کمبود شدید ویتامین و مینرال دچار بیماری هایی نظیر بری بری می شد گذشته است و ما همچین موردی را شاهد نیستیم. اما مشکل امروز افرادی هستند که بیماری های دستگاه گوارش دارند و یا برنامه های غذایی استفاده می کنند موجب کاهش سطح ویتامین و مواد معدنی در بدنشان می شود. کمبود مواد معدنی بیشتر از کمبود ویتامین است و بهترین راه برای فهمیدنش نگاهی جامع به برنامه غذایی است که داریم.

اگر رنگین کمانی از میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، روغن های سالم و پروتئین بدون چربی مصرف کنید و اگر عملکرد گوارشی طبیعی داشته باشید، شانس اینکه کمبود مواد مغذی داشته باشید تقریبا صفر است.


اگر بعد از مصرف مولتی ویتامین، حالت تهوع داشتیم چه کار کنیم؟
مولتی ویتامین

یکی از راه ها تغییر مولتی ویتامینی است که استفاده می کنید. آزمون و خطا، بهترین راه برای پیدا کردن مارکی است که با معده سازگار است و آن را تحریک نمی کند.


آیا مصرف ویتامین به صورت شربت بهتر از قرص است؟

با اینکه گفته می شود بهتر است تمام مواد مغذی مورد نیاز بدنمان را از برنامه غذایی متعادل و سالم دریافت کنیم اما با وجود تلاش زیادی هم که می کنیم باز ممکن است مشغله زیاد کاری، مسافرت و کلی دلیل دیگر باعث شوند عادت غذایی مان آنطور که باید پیش نرود و برای جبران دریافت مواد مغذی دست به دامان مکمل ها شویم.

انتخاب یک مکمل مناسب از میان انواع بی شماری که وجود دارد کارِ مشکلی است. بنابراین با کمک متخصصین به شما می گوییم چه ویتامین هایی ارزش دریافت دارند. مکمل ها می توانند ویتامین هایی که از غذاها دریافت می کنید را افزایش دهند و کمک کنند به اندازه نیاز روزانه بدن برسند. دریافت کافی ویتامین هایی که بدنتان نیاز دارد کمک می کند احساس و عملکرد بدنتان در بهترین حالت خود قرار بگیرد.

انتخاب های ضعیف غذایی و برنامه های غذایی نا متعادل روی میزان دریافت مواد مغذی تاثیر می گذارد و به همین خاطر است که بسیاری از افراد نمی توانند ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بدنشان را به اندازه کافی دریافت کنند.

دریافت ناکافی ویتامین های ضروری منجر به کمبود می شود و خطر ابتلا به مشکلات شایع سلامت از جمله بیماری های قلبی، انواع سرطان ها، ضعف سلامت استخوان ها و دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد. مواد مغذی اصلی که بیشتر مواقع مردم دچار کمبودشان می شوند عبارتند از ویتامین B2، منیزیم و زینک.


بیشتر بدانید : این خانم ها مولتی ویتامین نخورند

بیشتر بدانید : قرص های ویتامین و 21 نکته درباره زمان مصرف, مقدار مصرف و جذب آنها که نمی دانید


گردآوری: گروه سلامتی سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: ilna.ir