شنا کردن در رودخانه از علت های ابتلا به سرطان در آقایان
سرطان ، بیماری که با شنیدن اسمش  ما را یاد درد های مزمن و درمان به صورت شیمیایی می...

آمار میزان سرطان در ایران

محمدرضا قوام نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در رابطه با موضوع سرطان اظهار داشت: سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور بوده و شیوع آن از نظر موارد جدید در سال 90 هزار نفر است، بنابر این مسئولان در جایگاه خاص خودشان باید به این مسئله و پیشگیری از آن توجه داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه سالانه 45 هزار نفر در کشور به دلیل سرطان فوت می‌کنند، افزود: این آمار دو برابر تلفات جاده‌ای و سوانح در کشور بوده و مؤید توجه هر چه بیشتر به این مسئله است.

 

رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران با اشاره به اپیدومیولوژی سرطان یا فراگیری این بیماری به صورت منطقه‌ای در کشور، گفت: سرطان دستگاه گوارش فوقانی شامل مری و معده در نیمه شمالی کشور و در محدوده دریای خزر و مازندران بیشتر است، همچنین در خراسان شمالی و رضوی همچنین ساری سرطان مری بیشتر بوده و در آذربایجان سرطان معده گزارش بیشتری داشته است.

 

قوام‌نصیری با بیان اینکه سرطان مثانه در خوزستان و سرطان‌های لنفاوی در اصفهان و مرکزی بیشتر است، عنوان کرد: به دلیل آلودگی آب انگلی به نام شیستوزومیازیس از طریق شنا کردن می‌تواند وارد مجاری ادرار شود و سرطان مثانه را به همراه داشته باشد.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نشانه‌های سرطان معده

 

وی تصریح کرد: شنا در رودخانه کارون می‌تواند برای افراد سرطان  مثانه را ایجاد کند. همچنین در مصر ثابت شده شنا کردن در رودخانه نیل نیز به دلیل آلودگی آب همین مشکل را برای شهروندان منطقه ایجاد کرده است البته سرطان لنفوم علل آن ناشناخته است ولی تا حدودی در سرطان‌های مربوط به گوارش تغذیه نامناسب می‌تواند سبب بروز آن شود.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 15 نشانه سرطان که مردها اغلب نادیده می گیرند

 

رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران ادامه داد: برخی برای طبخ و نگهداری گوشت قرمز در تعدادی از استان‌ها از نمک‌سود کردن استفاده می‌کردند و این سبب افزایش سرطان معده در آنها می‌شد. همچنین مصرف فست‌فود در دنیا مورد تائید قرار گرفته و ثابت شده است که احتمال ابتلا به سرطان را بیش از 80 درصد بیشتر می‌کند چرا که مصرف فست‌فود علاوه بر مشکلات در نحوه پخت و طبخ آن برای افراد چاقی به همراه دارد و این مسئله سبب عدم فعالیت فیزیکی و در مجموع افزایش احتمال ابتلا به سرطان خواهد شد.

 

قوام‌نصیری تأکید کرد: در تهیه فست‌فود گوشت قرمز با سرعت در روغن داغ سرخ می‌شود و ایجاد کربورهای آروماتیک می‌کند که این مسئله سرطان‌زا است و همچنین مرغ سوخاری و سوسیس نیز سرطان‌زا هستند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khabarfarsi.com