فوليکول های مو قبل از تولد انسان (در اواخر ماه سوم زندگی داخل رحمی) ايجاد شده و لذا تعداد موهای سر پس از تولد افزايش پيدا نمی کند...

 

1) هر روز حدود يکصد تار موی سر بصورت طبيعی ريخته و تقريباً به همين تعداد وارد مرحله رشد می گردند. اين موها معمولاً بصورت تعداد کمی مو در خلل و فرج شانه و برس و يا در زمان حمام گرفتن مشاهده می شوند. وقتي که تعداد اين موها زياد شوند غير عادی تلقی شده و بايستی مورد بررسی قرار گيرد.
2) در بهار و پاييز تعداد موهايی که بصورت طبيعی می ريزند مقداری افزايش پيدا کرده که اشکالی ندارد.
3) رشد موی سر انسان حدود 5/1 - 1 سانتيمتر در ماه است. سرعت رشد مو در خانم ها، در طول شب و در مقطع سنی 30- 15 سالگی سريعتر از آقايان ،در طول روز و در سنين بالاتر است.
4) فوليکول های مو قبل از تولد انسان (در اواخر ماه سوم زندگی داخل رحمی) ايجاد شده و لذا تعداد موهای سر پس از تولد افزايش پيدا نمی کند به عبارت ديگر پس از تولد موی جديد بوجود نمی آيد.

قبل از کاشت مو 




  پس از کاشت مو


5) مو به سادگی مشتعل می شود.
6) تعداد تقريبی موهای بدن انسان پنج ميليون عدد است.
7) استحکام مو بسيار زياد است بطوري که مجموعه  موهای سر می توانند وزنی تا چندين تن را تحمل نمايند.
8) مو دارای خاصيت ارتجاعی است و می توان تا حد معينی بدون اينکه پاره شود آنرا کشيد. اگر مو را خيس کنيم خاصيت ارتجاعی آن افزايش پيدامی کند. در هنگام خشکی هوا طول تار مو کاهش يافته و در صورت ايجاد رطوبت بر طول آن افزوده می گردد. از اين خاصيت مو در ساخت رطوبت سنج استفاده می شود. در هوای مرطوب مو به مقدار قابل ملاحظه ای (تا 25 درصد) متورم می گردد.
9) مو تقريباً  فساد ناپذير بوده و قرن ها در مقابل پوسيدگی مقاومت می کند. مو در مقابل اسيدها بسيار  مقاوم بوده ولی مقاومت ناچيزی در برابر مواد قليايی مانند آمونياک دارد.
10) مو با مالش توليد الکتريسيته ساکن کرده (خصوصاً  اگر خشک باشد) و از سوی ديگر قابليت ذخيره سازی الکتريسيته را هم دارد. چون الکتريسيته برای سلامت مو مضر است لذا بايستی با هر وسيله ممکن از توليدآن در مو جلوگيری کرد.

تهیه و تدوین : گروه سلامت سیمرغ  - دکتر علی وفائی ، متخصص پوست و مو
www.seemorgh.com/health

اختصاصی سلامت

مطالب پیشنهادی :
اسپری مو و هشدار به خانم های باردار!!
دانه ای جهت تقویت مو
درمان قطعی موهای زائد چیست ؟
رژیم غذایی طلایی برای زیبایی پوست و مو
عوامل تأثیرگذار بر ریزش مو