کدام مرطوب کننده یا لوسیون مناسب پوست شماست؟
قبل از خرید این محصولات ابتدا باید بدانید چه نوع پوستی دارید. علاوه‌ بر این به تجربه باید دانسته باشید که آیا پوستتان به ترکیب یا عنصر خاصی مثل گلیسیرین یا اسید گلیکولیک حساسیت دارد؟

برای هر نوع پوست کدام مرطوب کننده مناسب است؟

از برند تا شکل و شمایل، مرطوب‌کننده‌های زیادی در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی هستند. برخی از آنها طبق تبلیغ یا نوشته‌های روی بسته‌بندی ویژگی‌های متفاوت یا حتی متعددی دارند.بر همین اساس ممکن است بسیاری از افراد هنگام خرید مرطوب‌کننده‌ برای پوستشان ندانند کدام‌ یک از انواع آن را انتخاب کنند و بخرند: لوسیون، محافظ در برابر اشعه خورشید، در قالب تیوب یا...


مرطوب‌کننده‌ها چه می‌کنند

چه به شکل لوسیون، چه به شکل کرم، اولین وظیفه مرطوب‌کننده‌ها همچنان که از اسمشان معلوم است مرطوب نگاه داشتن پوست است، و به‌ویژه برای آنها که پوستی خشک دارند، بسیار مفید و کارساز به‌شمار می‌رود. البته تنها استفاده‌کنندگان مرطوب‌کننده‌ها افرادی با پوست خشک نیستند، زیرا موادی که در این فرآورده‌ها به کار رفته، برای نگهبانی از پوست‌هایی با ویژگی‌های متفاوت هم کارآمد است. به بیان دیگر، این محصولات بیشتر بهداشتی‌ اند تا آرایشی و از همین‌ رو بیشتر برای حفظ سلامت پوست به کار می‌روند، تا آراستن و زیبا کردن آن.اگر دقت کرده باشید، پس از استحمام معمولا احساس می‌کنید پوستتان شاداب‌تر و نرم‌تر است، اما این شادابی و نرمی خیلی زود از دست می‌رود، زیرا آب یا به بیان بهتر، رطوبت نمی‌تواند روی پوست بماند. کار مرطوب‌کننده‌های خوب این است که، لایه‌ای از رطوبت را با درصدی از چربی لازم در قسمت رویی پوست نگاه دارند.

 

مواد تشکیل‌دهنده مرطوب‌کننده‌ها

لوسیون‌ها یا امولسیون‌ها رقیق‌ترند و چربی کمتر و آب بیشتری در آنها به کار رفته است؛ در عوض، کرم‌ها غلیظ‌ تر و چرب‌ ترند. به همین دلیل افراد دارای پوست خیلی چرب به جای کرم باید از لوسیون مرطوب‌کننده استفاده کنند و برعکس، صاحبان پوست‌های معمولی از کرم‌ها و به همین ترتیب هر چه پوست خشک‌تر باشد و زودتر پوسته‌ پوسته شود، کرم‌هایی با غلظت بیشتر یا حتی وازلین برای نرم نگاه داشتن پوست انتخاب درست‌تری به حساب می‌آید.ممکن است بر حسب کاربرد، ترکیبات دیگری نیز در این نرم‌کننده‌ها به کار رود. به‌عنوان مثال آلفاهیدروکسی‌اسیدها می‌توانند تا حدود زیادی لایه‌های سلول مرده را از روی پوست بزدایند و ویتامین‌ها و پروتئین‌ها نه‌تنها باعث جذب شدن رطوبت مورد نیاز به سطوح پوست می‌شوند، بلکه مثل رتالین ویتامین آ، سبب تغذیه بهتر سلول‌ها می‌شوند. ترکیباتی با درجات متفاوت برای محافظت در برابر پرتو‌های مضر تابیده از خورشید، عناصری با خاصیت‌های آنتی‌اکسیدانی، گلیسیرین، پترولاتون یا وازلین از دیگر ترکیبات به کار رفته در مرطوب‌کننده‌ها و نرم‌کننده‌ها محسوب می‌شوند.

 

مصرف‌کنندگان همیشگی مرطوب‌کننده‌ها

همچنان که اشاره شد، دایره مصرف مرطوب‌کننده‌ها به شخص یا اشخاص خاصی محدود نمی‌شود. این محصولات حتی خاص مرد یا زن هم نیست و هم مرد و هم زن برای محافظت از پوستشان، پیشگیری از شکست و از بین رفتن کلاژن‌ها و در نتیجه بروز زودهنگام چین و چروک (یا حتی احتمال ابتلا به سرطان در مناطق و زمان‌هایی که آفتاب شدت و سوزانندگی بیشتری دارد) می‌توانند از آنها کمک بگیرند. در این میان کسانی که پوست خشکی دارند، بهتر است پس از معاینه و راهنمایی متخصصان پوست، رفاقت بیشتری با این محصولات از خود نشان دهند و برحسب توصیه‌ آنها نرم‌کننده مناسب پوست خود را انتخاب کنند.

 

توصیه‌هایی برای انتخاب، خرید و مصرف

- پیش از مصرف مرطوب‌کننده، سطح پوست خود را کمی با آب معمولی مرطوب کنید. این کار به جذب و ماندگاری بهتر آن کمک بیشتری می‌کند.

- قبل از خرید این محصولات ابتدا باید بدانید چه نوع پوستی دارید. علاوه‌ بر این به تجربه باید دانسته باشید که آیا پوستتان به ترکیب یا عنصر خاصی مثل گلیسیرین یا اسید گلیکولیک حساسیت دارد؟ اگر به پزشک متخصص پوست دسترسی ندارید، سوزش، خارش، قرمزی، التهاب یا کهیر ناشی از مصرف مرطوب‌کننده قبلی، می‌تواند راهنمای تجربی خوبی برای شما باشد، تا با مقایسه ترکیبات کرم یا لوسیونی خاص به دلیل این حساسیت پی ببرید و مرطوب‌کننده مناسب بخرید.

- اگر پوستی حساس یا نازک دارید که زود ملتهب و قرمز می‌شود، افزون بر دقت در عناصر تشکیل‌دهنده باید از محصولاتی استفاده کنید که،  ضدحساسیت هم باشند.

- مرطوب‌کننده‌های مرغوب ضد حساسیت علاوه بر جلوگیری از التهاب و قرمزی، باعث خارش پوست شما نمی‌شوند.

- در صورتی که از پوست خشک رنج می‌برید، بهتر است به دنبال کرم‌های غلیظ‌ تر از مرطوب‌کننده‌ها باشید که درصد چربی آنها بیشتر است. روغن‌های معدنی به کار رفته در انواع مرغوب این محصولات می‌تواند جلوی آسیب دیدن و پوسته‌پوسته شدن سطوح پوستتان را بگیرد.

- اگر پوست صورت و دست‌های شما بسیار حساس است، پیشنهاد می‌کنیم مرطوب‌کننده‌ها و نرم‌کننده‌هایی بخرید که ترکیباتشان کمتر از عدد 10 باشد. البته چنان که اشاره شد هر قدر حساسیت پوست بیشتر باشد، بهتر است خریدتان براساس توصیه پزشک متخصص پوست و زیبایی صورت گیرد.

- بر عکس تصور برخی، هوای سرد پوست را بیش از هوای گرم خشک می‌کند. از این رو بهتر است، در فصل پاییز و بویژه زمستان‌ از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید و در صورتی که پوستی بیش از حد خشک دارید یا خیلی زود پوستتان رطوبت طبیعی خود را از دست می‌دهد، از مرطوب‌کننده‌های اندکی غلیظ‌ تر استفاده کنید.

- وجود ترکیباتی چون ویتامین آ در نرم‌کننده‌های پوست، می‌تواند به حفظ سلول‌های پوست کمک شایانی کند، اما هنگام خرید دقت کنید که، اگر پوستی حساس دارید، همین ترکیب می‌تواند به دشمن پوستتان تبدیل شود و با تحریک سلول‌ها سبب التهاب پوست شود.

- عناصری چون اسیدهیالورونیک در مرطوب‌کننده‌ها، رساندن رطوب به پوست را راحت‌تر می‌کند. دایمتیکون نیز چنین خصوصیتی دارد. از این‌رو برای پوست‌های بشدت خشک، کرم‌هایی با غلظت زیاد و دارای این ترکیبات توصیه شده است.

- در صورتی که احساس می‌کنید، منافذ پوستتان بسته شده و زودتر رطوبت پوست از دست می‌رود، می‌توانید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی اسیدآلفاهیدروکسی هستند. این عناصر شیمیایی جلوی بسته شدن منافذ پوست را تا حد زیادی می‌گیرند.

- در صورتی که پوستتان به نرم‌کننده‌های عطری حساس است، به طور جدی از به کار بردن این محصولات پرهیز کنید. زیرا باعث تحریک بیشتر و حساسیت شدیدتر می‌شود.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir