10 فرمان برای غلبه بر جوش صورت
در كنار دارو یك‌سری اقدامات و توصیه‌های بهداشتی ساده نیز وجود دارد كه با انجام آن می‌توان آسانتر از بیماری كنه‌ای مثل آكنه راحت شد

صورت جوش جوشی مشكل بسیاری از جوانان است. آكنه كه مردم آن را با عنوان جوش غرور جوانی می‌شناسند یكی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است. این بیماری، شایع‌ترین علت مراجعه بیماران به متخصصان پوست است.

این بیماری در بسیاری از جوانان در سنین بلوغ پدید می‌آید و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است و اكثرا پس از سن 25 سالگی بهبود می‌یابد. 

جوش‌های غرور به صورت دانه‌های قرمز، جوش‌های سر سیاه و توده‌های سفتِ زیر پوستی در ناحیه گونه، بینی، پیشانی، پشت گردن، قسمت فوقانی پشت و سینه ظاهر می‌شوند.

این جوش‌ها در پایه یك مو به وجود می‌آیند و ناشی از آماس، التهاب و انسداد مجرای غده چربی كنار مو هستند.

بیشتر بدانید : جوش نزن تا جوش نزنی!!(علل،پیشگیری،درمان)

بیشتر بدانید : چطور از شر جوش و آکنه پشت خلاص شویم


علت جوش زدن چیست؟

پیدایش آكنه ناشی از یك علت خاص نیست بلكه چندین عامل در پیدایش و شدت آن نقش دارند. ارث، میكروب‌ها، نوع غذا، مشكلات عصبی و روحی، تغییرات غددی هورمونی، نوع پوست، بهداشت صورت، مصرف برخی داروها و بعضی از بیماری‌ها از جمله عواملی است كه در ایجاد این بیماری نقش دارد.

 

جوش

آكنه یك بیماری است كه برای درمان آن باید به پزشك مراجعه و داروهای مناسب را مصرف كرد. درمان آكنه حداقل 6 ماه طول می‌كشد و تازه احتمال عود آن نیز وجود دارد. در حقیقت آكنه بیماری بسیار سمجی است و مثل كنه به پوست می‌چسبد. اما در كنار دارو یك‌سری اقدامات و توصیه‌های بهداشتی ساده نیز وجود دارد كه با انجام آن می‌توان آسانتر از بیماری كنه‌ای مثل آكنه راحت شد.

  1. دستكاری نكنید. سعی كنید جوش‌ها را دستكاری نكنید و نخواهید با فشار دست آنها را خالی كنید.

  2. آرام باشید. سعی كنید خواب مرتب داشته باشید. استراحت كافی داشته باشید و حتی الامكان از فشارهای روحی و عصبی بپرهیزید.

  3. صورت خود را بشویید. برای شستشو از صابون اسیدی (گوگردی) كه پزشك توصیه می‌كند استفاده كنید. ابتدا صورت خود را خوب صابون بزنید تا از كف پوشیده شود.

  4. پوست را ماساژ دهید. هفته ای یك یا دو بار ماساژ با مواد اسیدی نظیر سركه سیب در كاهش چربی پوست و بهبود جوشها موثر است.

  5. چربی نخورید. از مصرف غذاهای چرب، سس مایونز، خامه، شكلات، گردو، فندق، موز، تخم مرغ و نارگیل، خودداری كنید.

  6. میوه و سبزی بخورید. سعی كنید سبزی و میوه بخصوص سبزی‌های حاوی ویتامینA مثل هویج، اسفناج، شاهی و گوجه‌فرنگی را زیاد مصرف كنید.

  7. داغ نشوید. گرما میزان جوش‌های آكنه را بیشتر می‌كند پس زیاد در محیط‌های گرم نمانید.

  8. ضد آفتاب بزنید. در مورد آفتاب نظرات متفاوت است برخی معتقدند اشعه آفتاب تاثیر خوبی در بهبود جوش‌های غرور جوانی دارد و برخی معتقدند كه نور آفتاب پس از مدتی موجب تشدید آكنه می‌شود. اما مطمئن باشید از زدن ضد آفتاب ضرر نمی‌كنید.

  9. ورزش كنید. ورزش حتی جوش صورت را نیز خوب می‌كند. ورزش و استحمام باعث باز شدن منافذ پوست، بهبود جریان خون آن و رفع چربی می‌شود كه نتیجه آن شادابی پوست و بهبود جوش‌هاست.

  10. نقاشی نكنید! مصرف مواد آرایشی و كرم‌های چرب، آكنه را تشدید می‌كند پس سعی كنید صورت خود را كمتر نقاشی كنید.


بیشتر بدانید : جوش پوستی در قسمت های مختلف صورت چه مشکلاتی را آشکار می کنند؟

بیشتر بدانید : راه حلی اعجاب آور برای درمان آکنه

بیشتر بدانید : با پوستی که بسیار جوش می زند,لکه های قرمز دارد و خشک است چه کنم؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir