رفع دائمی موی زائد در طب سنتی
در مناطقی از خاورمیانه از جمله ترکیه در گذشته تخم مورچه به صورت و بدن نوزادان زده می‌شد تا فولیکول‌های مو در بدنشان از بین برود. در طب سنتی از تخم مورچه حرفی به میان نیامده اما روغن مورچه از جمله ترکیباتی است که به دلیل داشتن اسید فورمیک باعث سوختن ریشه مو می‌شود

موبر سنتی از تخم مورچه, روغن رازیانه, نوره و واجبی

در مناطقی از خاورمیانه از جمله ترکیه در گذشته تخم مورچه به صورت و بدن نوزادان زده می‌شد تا فولیکول‌های مو در بدنشان از بین برود. در طب سنتی از تخم مورچه حرفی به میان نیامده اما روغن مورچه از جمله ترکیباتی است که به دلیل داشتن اسید فورمیک باعث سوختن ریشه مو می‌شود.

البته این کار بی‌عارضه هم نیست زیرا باعث بسته شدن منافذ عرق و چربی و زمخت شدن پوست می‌شود. به همین دلیل استفاده از آن در طب سنتی ایرانی چندان توصیه نشده است. حکما روش بهتر را استفاده از موبر‌های سنتی یا نوره که همان واجبی است، می‌دانند.

نوره حاوی آرسنیک، آهک و زرمیخ است که همگی خواص خوبی دارند و نه‌تنها به لطافت و آبرسانی پوست کمک می‌کنند بلکه در رفع درد مفاصل، کاهش رطوبت بدن و رفع واریس موثرند.

پیش از این گفته می‌شد آرسنیک سمی و کشنده است اما تحقیقات جدید ثابت کرده آرسنیک جذب موضعی ندارد و حتی با باز کردن عروق به درمان برخی بیماری‌های عروقی کمک می‌کند. خانم‌ها برای رفع موهای ناخواسته که زیر چانه یا دور سینه به دلیل کاهش هورمون‌های زنانه می‌رویند، می‌توانند از روغن رازیانه هم استفاده کنند. این روغن با تاثیر مثبتی که بر افزایش هورمون‌های زنانه دارد باعث رفع دائمی موی زائد در نواحی ناخواسته می‌شود.

دکتر محمد فصیحی‌دستجردی
متخصص بیماری‌های عفونی و محقق طب سنتی


بیشتر بدانید : چگونه از شر موهای زائد خلاص شویم؟

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir