چگونه لکه های ناشی از جوش های غرور را درمان کنید؟جوش‌ غرور تا چند سالگی ؟!
خیلی از ما به دنبال دارویی برای درمان لکه های ناشی از جوش های غرورمان هستیم که کمترین عارضه را داشته باشند و می‌خواهیم بدانیم این جوش‌ها چه موقع ما را رها می‌کنند؟

جوش‌ غرور تا چند سالگی ؟!

بردیا از هنگام بلوغ با جوش‌های صورتش درگیر است. او داروهای مختلفی دریافت کرده. یکی از آنها ترکیب مایعی بود که جوش‌ها را بلافاصله با 5-4 بار مصرف از بین می‌برد ولی این دارو باعث ایجاد لکه روی پوست شد و بردیا مجبور شد دارو را کنار بگذارد.

داروی دیگر او آکوتان یا ایزوترتینویین است که آن هم تاثیر خوبی دارد ولی از مصرف طولانی آن نگران است. بردیا دنبال دارویی است که کمترین عارضه را داشته باشد و می‌خواهد بداند این جوش‌ها چه موقع او را رها می‌کنند؟ او حالا 38 ساله شده و هر وقت به پزشک مراجعه می‌کند، به او می‌گویند اینها جوش‌های بلوغ است! به راستی، شاید این سوال خیلی از بیمارانی باشد که مشکلی مشابه بردیا دارند؛ اینکه واقعا جوش‌های غرور‌جوانی تا چند سالگی ادامه می‌یابند؟ توضیحات متخصصان را درباره مشکل این بیمار بخوانید.



  1. جوش‌های بلوغ ممکن است تا میانسالی هم ادامه پیدا کنند

آکنه یا همان جوش‌های معمولی مشکل پوستی بسیار شایعی به‌خصوص در جوانان است و باوجود شکل ظاهری ساده آن، معمولا به دلیل به جای گذاشتن جوشگاه مشکلات روانی برای افراد ایجاد می‌کند.

شدت بیماری برحسب تظاهرات بالینی متفاوت است. هرچه شدت ضایعات بیشتر باشد، درمان طولانی‌تر می‌شود و استفاده از داروهای قوی‌تر ضروری خواهد شد. عوامل متعددی در بروز جوش صورت دخیل هستند؛

  1. - تغییرات هورمونی بدن

  2. - بیماری‌های داخلی

  3. - مصرف بعضی از داروهای اعصاب

  4. - مصرف مواد آرایشی 

  5. - ضدآفتاب‌های روغن‌دار 

  6. - داشتن مشاغلی که فرد با روغن‌های صنعتی یا آلاینده‌های محیطی سروکار دارد

باعث تشدید جوش و تداوم آن در سنین بالاتر می‌شود. فردی که در سن بالا هنوز جوش‌های صورتش فروکش نکرده یا نسبت به قبل شدت یافته باید معاینه و قبل از هر چیز عامل محرک شناسایی شود. درست است که اوج بروز جوش صورت در سنین بلوغ است ولی درصدی از افراد هم هستند که جوش‌های صورتشان تا سنین 40 یا حتی بعد از آن هم ادامه می‌یابد ولی شدت جوش‌ها در سنین بالا به شدت دوران بلوغ نیست.

بیماران حتما باید به غذای خود دقت کنند. بعضی افراد عادت به خوردن مواد شیرین دارند ولی توجه داشته باشید مصرف شیرینی‌ها می‌تواند باعث بروز جوش یا تشدید آن شود.

 

  1. خشکی لب و مخاط؛ دو عارضه اصلی آکوتان

یکی از داروهای پایه برای درمان خفیف جوش، داروهای موضعی آنتی‌بیوتیکی الکلی است که همراه شستشو با صابون ملایم، بیماری را کنترل می‌کنند.

در مواردی که جوش شدیدتر باشد، نیاز به تجویز داروهای قوی‌تر خوراکی است. داروهای مشتق از ویتامینA مثل آکوتان داروی بسیار مفیدی برای از بین بردن جوش‌های شدید است.

این دارو نیز باید حتما با نظر پزشک متخصص پوست مصرف شود. مهم‌ترین مشکلی که این دارو ممکن است برای بیمار ایجاد کند، خشکی لب و مخاط‌ دهان است. تاکنون عارضه داخلی آن دیده نشده ولی آکوتان نیز مانند هر داروی دیگری اگر بی‌اندازه یا توسط افرادی که به یک بیماری خاص دیگر مبتلا هستند، استفاده شود، می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند. برای همه بیمارانی که این دارو را به مدت طولانی استفاده می‌کنند، آزمایش‌های دوره‌ای درخواست می‌شود و اگر مشکلی در آزمایش وجود داشته باشد در صورت نیاز دوز دارو کاهش می‌یابد یا قطع می‌شود.

به همین دلیل است که همیشه توصیه می‌کنیم بیماران معاینه‌های دوره‌ای را جدی بگیرند و با اتمام دارو خودشان نسبت به تهیه مجدد دارو اقدام نکنند.

جوش صورت نشانه التهاب در پوست است و پوست ملتهب نیز آسیب‌پذیر می‌شود.پوست ملتهب در مجاورت با نور آفتاب تیره‌تر می‌شود. درجه تیرگی نیز بر حسب شدت ضایعه است. مصرف ضدآفتاب برای افراد دچار جوش الزامی است.

تیر‌گی‌هایی که از جوش‌ها باقی می‌مانند، معمولا گذرا هستند و با گذشت زمان بهتر می‌شوند ولی در صورت تداوم آنها می‌توان از داروهای لایه‌برداری که پزشک تجویز می‌‌کند، استفاده کرد.

دکتر محمدرضا قاسمی
عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی


 

  1. اگر آکوتان می‌خورید از کرم‌های لایه‌بردار استفاده نکنید

متاسفانه این آقا به نام دارویی که فکر می‌کنند باعث ایجاد لکه روی پوست شده، اشاره نکرده‌اند. البته بعید به نظر می‌رسد که دارو باعث ایجاد لکه شده باشد اما پوست افرادی که از آکوتان استفاده می‌کنند، حساس‌تر می‌شود. از طرف دیگر، ضایعات جوش‌مانند روی پوست هم سطح پوست را ظریف‌تر و شکننده‌تر می‌کنند. در این وضعیت شاید پوست نتواند کرم‌های لایه‌بردار را تحمل کند و آسیب بیشتری به آن برسد، حتی باوجود اینکه از بهترین و قوی‌ترین لایه‌بردار هم استفاده شود.

به همین دلیل اصلا توصیه نمی‌کنیم فردی که در حال استفاده از آکوتان یا درمان جوش است از کرم لایه‌بردار استفاده کند. بهتر است طول دوره درمان با آکوتان به اتمام برسد و بعد استفاده از لایه‌بردارها که آن هم نیازمند رعایت نکاتی است، آغاز شود ولی افرادی هم هستند که پوستشان تحمل کرم‌های لایه‌بردار را دارد. این افراد می‌توانند به درمان توامان دو مشکل پوستی خود بپردازند.

کرم‌های لایه‌بردار پوست را حساس می‌کند و افراد در این مدت باید به طور مرتب حتی در خانه از ضدآفتاب‌های قوی استفاده کنند. استفاده از لایه‌بردار در هر فصلی از سال ممکن است، فقط همه بیماران باید به نکاتی که پزشک بر آنها تاکید می‌کند مثل مصرف دارو قبل از خواب و ... کاملا توجه کنند و درمان را نیمه‌کاره رها نکنند. ظاهرا بیمار دنبال داروی دیگری است اما بهتر است به مصرف همان دارو ادامه دهد.

دکتر مسعود داوودی
عضو هیات‌علمی دانشگاه بقیه‌ا...(عج)



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir