عوارض لوازم آرایش در بارداری، مراقب باشید !
استفاده از برخی محصولات آرایشی در دوران بارداری می‌تواند آسیب جدی و غیر قابل جبرانی به جنین وارد کند و حتی سبب مرگ او قبل از تولد شود

کارشناسان در تحقیقات خود دریافته اند که استفاده از محصولات آرایشی در دوران بارداری خطرات زیادی را متوجه جنین در حال تکامل می‌کند.

علاوه بر محصولات آرایشی انواع کرم پودر و استفاده از برخی محصولات درمانی پوست به ویژه کرم های ضد چین و چروک حاوی ویتامین A می تواند آثار نامطلوب و پرخطری بر جنین بگذارد.

محصولات آرایشی عادی به دلیل وجود مواد سمی چون سرب و انواع نگهدارنده ها می توانند مواد شیمیایی خطرناک را وارد بدن جنین کنند.

کارشناسان بر این باورند در محصولات درمانی چین و چروک، اغلب اوقات ویتامین A وجود دارد که از راه پوست وارد گردش خون بدن مادر شده و از راه جفت به جنین می رسد. با وجود مفید بودن این ویتامین در رشد و توسعه جنین، مقدار بیش از حد ویتامین A می تواند سبب ناهنجاری در چهره جنین و نیز بروز مشکل لب شکری یا شکاف در کام او هنگام تولد شود.

کارشناسان دانشگاه آدلاید این نتایج را با بررسی بر روی مادران باردار و طرح پرسشنامه از انواع مواد مصرفی توسط آنها در طول دوران بارداری و بروز بیماری های مادر زادی در جنین بدست اورده اند.

یکی از روش های  درمانی برای رفع مشکل آکنه صورت در بزرگسالان استفاده از داروهای حاوی رتینول و یا ترتینوئین است که حاوی ویتامین A یا ترکیبات مشتق شده از آن است و به صورت کرم موضعی یا داروی خوراکی وجود دارد.

کارشناسان هشدار می دهند استفاده از این گونه دارو ها هنگام بارداری می تواند اثر بسیار مخربی بر جنین داشته باشد و علاوه بر ناهنجاری های مادرزادی، عقب ماندگی ذهنی و معلولیت می تواند سبب سقط جنین یا زایمان زودهنگام شود.

در عین حال کرم های درمانی ضد آکنه نیز که به صورت موضعی مصرف می‌شود، چنانچه دارای ترکیبات ویتامین A باشد، آثار منفی را به دنبال دارد چرا که از طریق پوست جذب بدن مادر می شود.

پژوهشگران به زنان باردار توصیه می کنند در طول این دوران برای مصرف هر نوع دارو یا محصولات آرایشی یا حتی کرم ضد آفتاب حتما با متخصص مشورت کنند و خودسرانه اقدام به استفاده از هیچ محصول شیمیایی نکنند و اگر در حین استفاده از داروها متوجه بارداری شدند سریعا برای دریافت مشاوره و اقدامات درمانی به پزشک مراجعه کنند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: niniban.com