یکی از فرآورده هایی که با فرا رسیدن فصل تابستان به آن روی می آوریم،ضد آفتاب است.اما سه باور اشتباه جالب در این زمینه وجود دارد.

 

* آیا ضد آفتاب مال خانم‌هاست؟
این حرف را آنهایی می‌زنند كه اصلا نمی‌دانند كاركرد ضدآفتاب چیست و نور آفتاب چه خطرهایی برای پوست دارد.فارغ از این ‌كه پوست شما از چه نوعی باشد،نور خورشید می‌تواند به اعماق آن نفوذ كند و دی.ان.ای (DNA) سلول‌های پوستی را از بین ببرد و این آسیب می‌تواند در نهایت به سرطان پوست ختم شود.همه خانم‌ها و آقایان اگر به هر دلیلی مجبور باشند كه بخشی از وقت خود را طی روز در بیرون از خانه و زیر آفتاب بگذرانند،باید از این محصولات استفاده كنند.حتی اگر پوست شما تیره باشد و بتوانید مدت زمان زیادی را زیر آفتاب بدون سوختن دوام بیاورید،باز هم نباید از ضدآفتاب غافل شوید.

* وقتی می‌گویند یك ضدآفتاب دارای اس.‌پی.‌اف 30 است،یعنی این ضدآفتاب می‌تواند تا 30 دقیقه از پوست ما در برابر نور خورشید محافظت كند؟
 معنای اس.پی.اف این نیست.شاخص SPF نشان‌دهنده میزان حفاظتی است كه محصول مورد ‌نظر در برابر پرتوهای فرابنفش نوع B(بخش مضر نور آفتاب برای پوست انسان) به عمل می‌آورد.هر چه این عدد بیشتر باشد میزان حفاظت نیز بیشتر خواهد بود.اما به یاد داشته باشید كه نمی‌شود بر مبنای اس.پی.اف قضاوت كرد كه تا چند ساعت می‌شود زیر آفتاب ماند؛مثلا اگر شما از محصولی با اس.پی.اف 30 استفاده كنید و دیگری از محصولی با اس.پی.اف 15 استفاده كند،به این معنی نیست كه شما می‌توانید زمانی معادل 2 برابر شخص دوم در آفتاب بمانید.در واقع،اس.پی.اف 15 معنایش این است ‌كه این محصول حدود 93 درصد از پرتوهای فرابنفش را فیلتر می‌كند و اس.پی.اف 30 حدود 97 درصد را.چون میزان اثر بخشی ضد آفتاب‌ها به مرور زمان كم می‌شود،احتمالا با گذشت زمان میزان اختلاف این دو كمتر هم می‌شود.گذشته از شاخص اس.پی.اف، بر مبنای واكنش پوست هم نمی‌شود قضاوت كرد كه تا چند ساعت می‌توان در زیر آفتاب باقی ماند؛چراكه ممكن است 24 ساعت طول بكشد تا آفتاب‌سوختگی خودش را نشان بدهد.

*  آیا استفاده از ضد آفتاب‌ برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید كفایت می‌كند؟
هیچ ضدآفتابی نمی‌تواند تمام پرتوهای فرابنفش را بلوك كند.پس نمی‌شود ضدآفتاب‌ را به عنوان تنها عامل حفاظتی قلمداد كرد. محدود كردن ساعاتی كه زیر آفتاب هستید یا رعایت پوشش كامل بدن نیز به همان اندازه مهم است.

بهتر است به منظور برخورداری از یك حفاظت كامل در برابر نور خورشید، هر سه روش زیر را اجرا كنید:
*  بین ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر در معرض آفتاب قرار نگیرید؛

* تا می‌توانید خود را بپوشانید؛

* ضدآفتاب‌ را به طور متناوب و دست‌و ‌دلبازانه مصرف كنید.هنگام استعمال ضد آفتاب‌ بر روی پوست، خست به خرج ندهید.نیم ساعت قبل از بیرون رفتن،آن را روی پوست خود بمالید و هر 2 ساعت یك ‌بار آن‌را تجدید كنید،حتی در روزهای ابری هم آن را فراموش نكنید.پرتوهای فرا بنفش می‌تواند از ابرها به‌راحتی عبور كند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
ضد آفتابها
مراقبتهای پوستی برای سنین مختلف
6 مورد از بزرگترین اشتباهات مراقبت از پوست
10 فرمان برای غلبه بر جوش صورت
فواید آلوئه ورا برای پوست