مراقبتهایی برای پوست‌های چرب
 هرنوع پوستی به مراقبت‌هایی نیاز دارد پوست چرب هم همچین نیازی دارد

 نکاتی مراقبتی برای پوست‌های چرب

پوست چرب مزایا و معایبی دارد که کسانی که دارای پوست چرب هستند، معتقدند که معایب آن بیشتر از مزایای آن است. در پوست چرب، اغلب منافذ باز و برجستگی های کوچک روی پوست باعث ایجاد دانه های سرسیاه می‌شوند و لایه شاخص کراتینه این پوست ضخیم تر و باعث ضخیم تر شدن پوست می شود.

از مزایای پوست چرب می توان به این موضوع اشاره کرد که پوست چرب دارای مقاومت بیشتری نسبت به دیگر انواع پوست دارد و به دلیل ترشح چربی، فرایند پیری پوست دیرتر در این نوع پوستها اتفاق می افتد.اما سطح براق پوست و چرب بودن همیشگی آن، موضوعی آزار دهنده برای افرادی که این نوع پوست را دارند است که مهمترین عامل نارضایتی افراد دارای پوست چرب است. پوستهای چرب مستعد ایجاد آکنه نیز می باشند که زیبایی افراد را تحت تاثیر قرار میدهد.

اگر پوست چربی دارید، باید نکته هایی برای مراقبت از آن را بکار برید تا داشتن این نوع پوست برایتان آزار دهنده نباشد. به نکات زیر خوب توجه کنید:

  •  رژیم غذایی افراد بر میزان ترشج غدد چربی پوست بی تاثیر نیست. غذاهای چرب و شیرین برای این غدد تحریک کننده هستند. بنابراین در برنامه مراقبت از پوست چرب، رعایت یک رژیم غذایی کم چربی اهمیت زیادی دارد.

  •  شستشوی پوست چرب از مهمترین عوامل مراقبت از یک پوست چرب است. فراموش نکنید پوست را نباید با صابونهای قلیایی شست. زیرا PH این صابونها در حدود 9 است حال آنکه PH پوست 7 است. برای شستشوی پوست چرب خوب است از شوینده های مخصوص پوست چرب که PH تنظیم شده دارند استفاده شود.

  •  افرادی که دارای پوست چرب هستند نباید از لوازم آرایش سنگین استفاده کنند. برخی از محصولات آرایشی مانند کرم پودرها، پایه چرب و سنگینی دارند که مناسب پوستهای چرب نیستند. سعی کنید کلیه محصولات آرایشی و بهداشتی که خریداری می کنید، فاقد چربی باشند و مخصوص پوستهای چرب تولید شده باشند. این موضوع برای استفاده از کرمهای ضدآفتاب نیز اهمیت دارد. کرم ضدآفتابی که مصرف میکنید، حتما از نوع فاقد چربی باشد.

  • چربی پوست علاوه بر شستشو، نیاز به کنترل نیز دارد تا به مرور ترشح غدد چربی پوست بصورت نرمال درآید. بصورت روزانه از محصولاتی که کنترل کننده غدد چربی پوست هستند استفاده نمایید.

  • آبرسانی به پوست برای هر نوع پوستی لازم است. بسیاری از افرادی که پوست چرب دارند، فکر میکنند که دیگر نیازی به مرطوب کننده و آبرسانی به پوستشان ندارند. حال آنکه تامین رطوبت پوست، نیاز هر نوع پوستی است حتی پوستهای چرب. برای تامین رطوبت از بخور دادن می توانید استفاده کنید. بهتر است عصاره گیاهانی مانند گزنه، همیشه بهار، جعفری، مریم گلی، رازیانه ، استوخودوس و بابونه برای بخوراستفاده کنید . بخور گیاهی تمیز کننده عمیق پوست است. دانه های سر سیاه را از بین می برد و به واسطه تعرق بیشتر، سموم زیادتری دفع میکند و باعث تسریع گردش خون زیر پوست می شود. همچنین رطوبت پوست را افزایش می دهد و باعث طراوت پوست می شود.

  • استفاده از مرطوب کننده متناسب با نوع پوست از الزاماتی است که باید در مراقبت از پوست چرب به آن اهمیت داد. پوستهای چرب هم نیاز به مرطوب کننده دارند. البته نوع مرطوب کننده افرادی که پوست چرب دارند با افراد دیگر متفاوت است. از مرطوب کننده های فاقد پایه چرب استفاده کنید. در طول روز حداقل دوبار صورت خود را با مرطوب کننده مناسب، رطوبت رسانی کنید.

  • همیشه صورتتان را با آب سرد شستشو دهید. آب سرد به منقبض شدن منافذ باز پوست کمک می کند. همچنین باعث پیشگیری از افتادگی پوست می شود. در انتهای حمام کردن نیز به صورت خود آب سرد بزنید.

 بیشتر بدانید : روش هایی برای از بین بردن چربی ناحیه بینی

بیشتر بدانید : تغذیه مناسب برای هر نوع پوست جوش دار, چرب و خشک کدام است؟

 بیشتر بدانید : پوستم چرب است، آیا این مشکل ژنتیکی است؟

بیشتر بدانید : بهترین ماسک ها برای کسانی که پوست چرب دارند؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: poostnews.com