روش هایی برای از بین رفتن سریع تر کبودی
کبودی ها با گذشت زمان بهبود پیدا می کنند اما شما با برخی روش ها می توانید به این روند بهبودی سرعت ببخشید

آیا می توان به روند بهبود کبودی سرعت بخشید؟

کبودی یک واکنش طبیعی به ضربه‌هایی است که به بدن وارد می‌شوند. رگ‌های خونی موجود در زیر پوست امکان دارد با کوچکترین ضربه‌ای صدمه ببینند و خون در زیر پوست به دام بیفتد و باقی بماند. این خون به‌دام‌افتاده در نهایت با بهبود جراحت توسط بدن دوباره جذب می‌شود. در عین حال، می‌تواند لکه‌ای خاکستری، آبی یا بنفش باقی بگذارد که با لمس آن ناحیه ممکن است احساس درد کنید.

به‌کارگیری درمان‌های خانگی زیر برای کبودی‌های جزئی بی‌خطر هستند و به رفع سریع کبودی کمک می‌کنند.

1- آرنیکا مونتانا یا تنباکوی کوهی را امتحان کنید

کبودی‌ها معمولاً خود به خود محو می‌شوند، اما راه‌هایی برای تسریع بهبودی نیز وجود دارد. آرنیکا مونتانا یا تنباکوی کوهی گیاهی است که به طور گسترده برای تسکین درد و کبودی استفاده می‌شود. این خاصیت مربوط به ترکیبات موجود در این گیاه است که دارای اثر ضد التهابی هستند و می‌توانند از طریق پوست جذب شوند.

تحقیقات نشان داده‌اند که آرنیکا یک درمان مؤثر برای رفع کبودی است. می‌توانید این گیاه را بصورت خوراکی (قرص)، ژل یا پماد استفاده کنید که حاوی حداقل 20 درصد آرنیکا باشد.

2- بروملین استفاده کنید

بروملین مخلوطی از آنزیم‌های موجود در گیاه آناناس است. این آنزیم‌ها ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشند و به کاهش کبودی و تورم پوست کمک کنند.

مطالعه‌ای در مجله جراحی دهان و فک و صورت نشان داد که بروملین خوراکی در مقایسه با شکل دارویی آن، در تسکین درد و تورم پس از کشیدن دندان تأثیر بیشتری دارد.

می‌توانید کرم یا ژل حاوی بروملین را دو تا سه بار در روز استفاده کنید.

مکمل‌های خوراکی بروملین می‌توانند عوارض جانبی ناخواسته‌ای از جمله مشکلات گوارشی و افزایش ضربان قلب ایجاد کنند. افرادی که به آناناس حساسیت دارند نیز نباید از بروملین استفاده کنند. مکمل‌های بروملین گاهی اوقات پس از جراحی توصیه می‌شوند تا به حداقل رساندن کبودی کمک کنند، اما فرد فقط در صورت تجویز پزشک باید بروملین را بطور خوراکی مصرف کند.

3- کوئرستین مصرف کنید

کوئرستین (مانند بروملین) یک فلاونوئید است که از برخی میوه‌ها به دست می‌آید و دارای خاصیت ضد التهابی طبیعی است که در بهبودی کبودی اثر دارد.

برخی از کرم‌ها و ژل‌های پوستی که برای رفع کبودی طراحی شده‌اند، حاوی کوئرستین هستند که معمولاً با بروملین، ویتامین K یا مواد دیگر ترکیب می‌شود. کرم‌ها یا ژل‌های حاوی کوئرستین را می‌توان طبق دستورالعمل روی بسته، معمولاً دو بار در روز استفاده کرد.

4- کرم ویتامین K می تواند کارساز باشد

بدن جهت لخته شدن خون به ویتامین K احتیاج دارد. اما مصرف این ویتامین به شکل قرص خوراکی ممکن است برای افرادی که داروهای رقیق‌کننده خون یا داروهای دیگر مصرف می‌کنند، راه‌حل مناسبی نباشد. با این حال، ویتامین K موضعی به عنوان درمانی برای کبودی شناخته شده و معمولاً برای اکثر افراد بی‌خطر است.

بیشتر بدانید : سه مکمل غذایی برای رفع کبودی پوست

بیشتر بدانید : رنگ کبودی پوست نشان دهنده چیست

بیشتر بدانید : علت کبودی بدن بدون ضربه چیست؟

بیشتر بدانید : وقتی کبودی پوست نشانه خطرناکی است

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khabaronline.ir