وقتی کبودی پوست نشانه خطرناکی است
زمانی که کوفتگی در پوست گسترش یابد، باعث قرمزی، سیاهی و بعد آبی یا بنفش شدن پوست می شود

 کبودی پوست چه زمانی خطرناک است؟

هر چند وقت یک‌بار با یافتن لکه‌های بنفش رنگ یا خون مردگی زیر پوستت نگران می‌شوی، چراکه به یاد نمی‌آوری ضربه‌ای به نواحی کبود بدنت وارد شده باشد. بی شک به دنبال یافتن علت بروز این خون مردگی ها که هر چند وقت یک بار، در نواحی مختلف بدنت ظاهر می شود، هستی.

با این حال خوب است بدانی که در بسیاری موارد اگر این خون مردگی ها همراه با عوارض و نشانه های دیگری که ناشی از بیماری های انعقادی یا داخلی است نباشد، مشکل خاصی را برای شخص به همراه نخواهد داشت.

دکتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست و مو در این باره توضیح می دهد: بروز خون مردگی های ناگهانی و مکرر ابتدا باید از نظر وجود بیماری های انعقادی خون و نیز بیماری های داخلی مورد بررسی قرار بگیرد، اما در بسیاری موارد، این نوع خون مردگی ها به اشکالات ساختمانی عروق در برخی افراد و بویژه خانم ها بازمی گردد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر این که برخی افراد به طور ژنتیک عروق شکننده ای دارند و به دنبال تماس های مختصر نیز دیواره مویرگ هایشان پاره می شود، می گوید: البته علت بروز چنین خون مردگی هایی در بسیاری موارد، به کمبود ویتامین C مربوط می شود. در افراد مسن خون مردگی به علت آسیب پذیری جداره عروق، زیاد اتفاق می افتد.

خون مردگی و کبود شدن پوست شرایطی است که طی آن، خون از داخل رگ ها بیرون می آید و وارد پوست، توده مخاطی و دیگر اعضا از قبیل ماهیچه ها و استخوان ها می شود.

بیشتر بدانید : رنگ کبودی پوست نشان دهنده چیست

بیشتر بدانید : رنگ کبودی چه معنایی دارند؟ چه زمانی کبودی بدن خطرناک است؟

بیشتر بدانید : 5 درمان خانگی برای از بین بردن سریع کبودی


وقتی کوفتگی خون مردگی می آورد
کبودی پوست

اصولا کبودی زیر پوست بر اثر نشت خون و ورود آن به داخل بافت زیر پوست ایجاد می شود. گرچه در برخی موارد، مشکلات انعقادی باعث خروج خون به خارج از عروق و بروز خون مردگی زیر پوستی می شود، اما اصلی ترین عامل کبودی پوست ضربه و کوفتگی ناشی از آن است. ضربه ها حتی ممکن است زمانی که اصلا متوجه نیستیم به بخشی از بدن مان وارد شود و آثار کبودی از خود به جا گذارد. البته نباید فراموش کنیم که برخی نقاط بدن مانند اطراف چشم نسبت به هر نوع ضربه بسیار حساس و برخی نقاط دیگر مانند کشاله ران و دیگر قسمت های گوشتی بدن نسبت به ضربه ها مقاوم تر است.

با این حال متخصصان پوست تاکید می کنند که بیشتر ضربه وارده به بدن باعث تخریب و بازشدن رگ های خونی در پوست، غشاهای مخاطی یا اندام های دیگر می شود و کبودی همراه با درد و ورم، پاسخ التهابی بدن به جراحت و آسیب است. زمانی که کوفتگی در پوست گسترش یابد، باعث قرمزی، سیاهی و بعد آبی یا بنفش شدن پوست می شود و هنگامی که خون از سوی بدن جذب شود، رنگ کوفتگی به زرد مایل به سبز تبدیل می شود. چنین خون مردگی هایی معمولا پس از مدت کوتاهی بهبود می یابد.


کبودی پوست ؛ نشانه ای خطرناک

از آنجا که اشکال در سیستم انعقادی خون یکی از دلایل مهم بروز مکرر کبودی زیر پوست تلقی می شود، دکتر داوودی توصیه می کند در صورت بروز کبودی های ناگهانی و مکرر به عنوان یکی از عوامل موثر، از طریق آزمایش خون مورد ارزیابی قرار بگیرد.

این متخصص پوست به بیماری های خودایمنی مثل لوپوس (بیماری خودایمنی که با درد و تورم مفاصل همراه است) و آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل) به عنوان عوامل موثر در بروز کبودی زیر پوست در برخی افراد اشاره می کند و می گوید: حتی کبودی های مکرر، اگر با خونریزی از لثه ها و ابتلا به عفونت های مکرر همراه باشد، می تواند نشانه ای از ابتلا به بیماری خطرناکی چون سرطان خون تلقی شود. برخی بیماری های زمینه ای با افت پلاکت های خون، خونریزی از لثه ها و خون مردگی های وسیع همراه است.

البته در برخی موارد، مصرف داروهایی مثل آسپیرین، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، آنتی بیوتیک ها، آنتی هیستامین ها و رقیق کننده های خون، همچنین گزش حشرات می تواند کبودی به همراه داشته باشد. کمبود ویتامین C از علت های موثر در شکنندگی عروق محسوب می شود که با مصرف قرص های خوراکی ویتامین C قابل جبران است.

دکتر داوودی در پاسخ به این پرسش که آیا باید کبودی ناخن را جدی بگیریم یا خیر، می گوید: مهم ترین علت کبودی ناخن ضربه و آسیب های شغلی، ورزشی یا تفریحی است که پس از مدت کوتاهی از بین می رود، اما خون مردگی های خطی زیر ناخن که بدون علت خاصی ایجاد شود، می تواند ناشی از بیماری درماتومیوزیت باشد که نوعی بیماری التهابی است که با تغییرات تخریبی در ماهیچه ها و پوست همراه است. پس نباید فراموش کرد که کبودی مداوم و ناگهانی در پوست یا ناخن که علت خاصی برای آن پیدا نمی کنیم، نیاز به پیگیری جدی دارد.


بیشتر بدانید : کبودی بدن، علت، درمان سریع، انواع خطرناک آن

بیشتر بدانید : علت کبودی بدن بدون ضربه چیست؟

بیشتر بدانید : چرا بدنم بی دلیل کبود می شود؟

بیشتر بدانید : علت خونریزی و کبودی پوست چیست؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir