تا چه زمانی فرد درگیر جوش‌های صورت است؟
همان طور که 80% نوجوانان کم وبیش شدید یا مختصر جوش دارند، بزرگسالان هم ممکن است جوش بزنند. چه عواملی باعث جوش زدن در بزرگسالان می‌شود؟

جوش بزرگسالان: تا چه زمانی فرد درگیر وجود جوش‌هاست؟

تا چه سنی ممکن است که فردی بزرگسال درگیر وجود جوش‌ها باشد؟

هورمون‌های بلوغ باعث جوش زدن بین بیشتر نوجوانان می‌شوند. به طور کلی دانه‌‌های جوش که در ارتباط با بلوغ است، در حدود 12 سالگی در بین دخترها و حدود 13 سالگی در بین پسرها دیده می‌شود. البته ممکن است که این پدیده کمی زودتر هم بروز کند، خصوصاً در دخترها و از سن 8 یا 9 سالگی. 

سپس این جوش‌ها به تدریج تا حدود 20 یا حتی 25 سالگی متوقف می‌شوند. ممکن است که این روند طولانی تر شده و جوش زدن‌ها ادامه پیدا کند. بنابراین ما در این مرحله  باجوش بزرگسالی مواجه خواهیم بود. بیشتر اوقات زنان بالای 30 سال  بر اثر فشارهای قبل از دوران قاعدگی دچار این آکنه‌ها می‌شوند. گفتنی است برخی زنان 25 تا 40 ساله هم بدون اینکه سابقۀ چندانی از جوش زدن در طی دوران نوجوانی‌شان داشته باشند، با این مشکل روبه‌رو می‌شوند.  

برخلاف نوجوانان که پوست‌شان چرب است و باعث بروز کمدون (دانه‌های جوش‌های سیاه) می‌شود، پوست بزرگسالان حساس است و همین حساسیت عامل بروز دانه‌های عمیق و ملتهبی می‌شود که غالباً در پایین صورت (چانه، اطارف دهان و...) ظاهر می‌گردند. 

علاوه بر توجیهات هورمونی، عوامل دیگری هم وجود دارد که ممکن است باعث بروز جوش در بزرگسالی شود. این عوامل باید شناسایی شده و برای از بین بردن‌ شان اقدام شود، وراثت یکی از عواملی است که نقش مهمی در این میان دارد.  

بیشتر بدانید : راه حلی اعجاب آور برای درمان آکنه

بیشتر بدانید : شستشوی زیاد صورت برای آکنه و جوش صورت خوب است یا بد؟

عواملی که باعث بروز جوش در بزرگسالان می‌شوند
جوش-صورت

هورمون‌ها

بحران‌های جوش هر ماه، نزدیک دوران قاعدگی تکرار می‌شوند. تورم ترشح سبوم را متوقف کرده و باعث به وجود آمدن جوش می‌شود. 


آفتاب

امواج فرابنفش کلفت شدن پوست را به همراه دارند. در نتیجه، سبوم به سختی دفع می‌شود و زیر پوست جمع شده و به شکل جوش‌‌‌های دائمی درمی‌آید. 


دخانیات

دخانیات، علاوه بر اینکه پوست را کدر می‌کند، کلفتش هم می‌کند. و مانند نور آفتاب باعث شکل گیری جوش‌هایی زیر پوست می‌گردد که به آسانی دیده می‌شوند. 


استرس

بدیهی است که غدد چربی در مقابل مولکول‌‌های ترشح شده در زمان استرس حساس اند: نیمی از جوش‌ها در زمان استرس به وجود می‌آیند. احتمال دارد که استرس ترشح سبوم را تشدید کند، سبوم هم زیر پوست جمع شده و باعث تکثیر باکتریایی و التهاب می‌شود. 


آلودگی

آلودگی عملکرد بسیاری از ارگان‌های بدن ما، از جمله بخشی را که مسئول تنظیمات پوستی است، برهم می‌زند. آلودگی از خارج باعث چربی گرفتن پوست و از داخل باعث واکنش‌های التهابی زیر پوست می‌شود.


تغذیه

مدرک رسمی خاصی که نشان دهد برخی موادغذایی، مثلاً شکلات، باعث بروز جوش می‌شوند، وجود ندارد. شیوۀ تغذیۀ غربی ما، که سرشار از چربی‌های نامطلوب و قند تصفیه شده است، نیز باعث تغییر ترشحات هورمونی و افزایش التهاب می‌شود.   

علاوه بر رعایت اصول بهداشتی در زندگی شخصی (توقف مصرف دخانیات، کم کردن استرس، قرار نگرفتن زیر نور آفتاب، رها شدن از آلودگی دست کم با تهویۀ هوای محل زندگی یا دفتر کار و انتخاب عادات غذایی صحیح)، مراقبت از پوست و شستشوی با دقت آن هر صبح و شب و خصوصاً بعد از ورزش به منظور باز کردن منافذ پوست که مسئول دفع سبوم هستند، توصیه می‌شود. 


بیشتر بدانید : 10 فرمان برای غلبه بر جوش صورت

بیشتر بدانید : درمان جوش صورت و آکنه با یک فرمول طبیعی

بیشتر بدانید : با پوستی که بسیار جوش می زند,لکه های قرمز دارد و خشک است چه کنم؟


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ 
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ