مراحل رشد جنین در شکم مادر + عکس هر مرحله
 رشد جنین مسئله فوق العاده ای است که دارای مراحل مختلف است، در ای مطلب به کمک تصاویر مراحل رشد جنین در هفته های مختلف بارداری بیان می شود

 رشد جنین در هفته های مختلف

اگر باردار هستید، شاید کنجکاو باشید با مراحل رشد نوزاد خود، چگونگی شکل گیری صورت او و زمانی که حرکت کردن او را حس می کنید، در درون بدنتان آشنا شوید. در این مقاله نگاهی به داخل رحم می اندازیم تا مراحل رشد نوزاد را ماه به ماه بررسی کنیم.

بیشتر بدانید : جفت چیست؟ و سلامت جفت چگونه به خطر می افتد؟

بیشتر بدانید : تاثیر مهم نحوه خوابیدن مادر باردار بر سلامت جنین

بیشتر بدانید : وقتی قلب جنین می ایستد!

باردار شدن یا لقاح
لقاح,اسپرم

لقاح زمانی اتفاق می افتد که یک اسپرم به تخمک رسیده و به آن نفوذ کند. در این لحظه فرایند ژنتیک، از جمله جنسیت نوزاد، کامل می شود. طی 3 روز پس از لقاح تخمک بارور شده به سرعت به سلول های زیادی تقسیم می شود و از طریق لوله فالوپ* fallopian tube وارد رحم می شود و در آنجا به دیواره رحم می چسبد. در این مرحله جفتی که نوزاد را تغذیه می کند نیز شکل می گیرد.

* لوله فالوپ Fallopian tube : یا لوله رحم یکی از دو لوله‌ای است که تخمک را از تخمدان به رحم منتقل می‌کند.

رشد جنین در هفته چهارم
جنین در هفته چهارم

در این مرحله ساختارهایی در نوزاد رشد می کنند که در نهایت صورت و گردن او را تشکیل می دهند. قلب و عروق خونی به رشد خود ادامه می دهند. ریه ها، معده و کبد نیز شروع به رشد می کنند. در این مرحله تست بارداری در خانه یا بیبی چک مثبت خواهد بود.


رشد جنین در هفته هشتم
عکس جنین در هفته هشتم

در این مرحله اندازه نوزاد کمی بیشتر از نیم اینچ یا 1 سانتیمتر است. پلک ها و گوش ها در حال شکل گیری هستند و می توانید نوک بینی نوزاد را ببینید. دست ها و پاها به خوبی شکل گرفته اند. انگشت های دست و پا بلندتر شده و از هم مجزا می شوند.


رشد جنین در هفته دوازدهم
عکس جنین در هفته دوازدهم

جنین حدود 2 اینچ یا 5 سانتیمتر شده و حرکات خود را شروع می کند. در این مرحله ممکن است قسمت فوقانی رحم خود در بالای استخوان شرمگاهی تان را حس کنید. پزشک ضربان قلب کودک را با ابزار ویژه ای می شنود. اندام های جنسی جنین نیز نیز مشخص می شوند.


رشد جنین در هفته شانزدهم
جنین در هفته شانزدهم

جنین در این مرحله بین 11 تا 11.5 سانتیمتر و وزن آن حدود 100 گرم است. در این مرحله باید بتوانید بالای رحم خود را حدود 7.5 سانتیمتر زیر ناف خود حس کنید.  نوزاد در داخل رحم می تواند پلک بزند و قلب و عروق خونی به طور کامل شکل گرفته اند. نوک انگشتان دست و پای نوزاد دارای شکل و اثر مخصوص خود شده اند.


رشد جنین در هفته بیستم
عکس جنین در هفته بیستم

جنین 284 گرم وزن و کمی  بیشتر از 15 سانتیمتر قد دارد. رحم هم سطح با ناف شده است. جنین در این مرحله می تواند شست خود را بمکد، خمیازه بکشد،حالت چهره خود را تغییر دهد و یا بدن خود را بکشد. اگر تاکنون حرکت کردن نوزاد را حس نکرده اید، از این به بعد او را حس خواهید کرد که به اصطلاح به آن qickening نامیده می شود.


زمان انجام سونوگرافی
سونوگرافی

سونوگرافی برای تمام خانم های باردار معمولا در هفته بیستم انجام می شود. در زمان انجام سونوگرافی پزشک اطمینان حاصل می کند که جفت سالم است و به طور طبیعی در جایگاه خود قرار گرفته و اینکه نوزاد رشد طبیعی خود را دارد. شما می توانید ضربان قلب نوزاد و حرکات بدن و ودست ها و پاهای او را از طریق سونوگرافی مشاهده کنید. در هفته بیستم بارداری جنسیت نوزاد نیز قابل تشخیص است.

تصاویر بالا نیز عکس های 2 بعدی و 4 بعدی از هفته بیستم را مشاهده می کنید.

بیشتر بدانید : جنسیت جنین را با خوردن این مواد غذایی تعیین کنید

رشد نوزاد در هفته 24 ام
عکس جنین در هفته 24 ام

نوزاد بیشتر از 600 گرم وزن دارد و با حرکت کردن یا بالا رفتن نبض به صداها پاسخ می دهد. اگر سکسکه کند متوجه جنبش های ناگهانی خواهید شد. گوش  داخلی نوزاد به طور کامل رشد کرده و می تواند معکوس بودن وضعیت خود را در داخل رحم حس کند.


رشد نوزاد در هفته 28 ام
عکس نوزاد در هفته 28 ام

نوزاد حدود 900 گرم وزن دارد و در این مرحله از بارداری اغلب تغییر وضعیت می دهد. اگر مجبور باشید زودتر از موعد زایمان کنید، در این زمان شانس باقی ماندن نوزاد بیشتر خواهد بود. در مورد علائم هشدار دهنده زایمان زودرس با پزشک خود مشورت کنید. به علاوه خود را برای زایمان آماده کنید و اطلاعات خود را در مورد زایمان و مراقبت از نوزاد تازه متولد شده بالا ببرید.


رشد نوزاد در هفته 32 ام
زن باردار,معاینه کردن زن باردار

نوزاد در داخل رحم حدود 1800 گرم است و اغلب حرکت می کند. با شکل گیری لایه ای چربی در زیر پوست نوزاد، پوست چروک کمتری دارد. از این مرحله تا زمان زایمان نوزاد نیمی از وزن زمان تولد خود را به دست می آورد. در رابطه با نمودار حرکت نوزاد با پزشک مشورت کنید و اطلاعات خود را در رابطه با شیردهی بالا برید. ممکن است متوجه نشت مایع زرد رنگی از پستان های خود شوید. این مایع آغوز است و زمانی تولید می شود که پستان ها آماده تولید شیر هستند. اکثر خانم ها در این مرحله از بارداری هر دو هفته یک بار به پزشک مراجعه می کنند.


رشد نوزاد در هفته 36 ام
عکس نوزاد در هفته سی و ششم

اندازه و وزن نوزادها به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله جنسیت نوزاد، تعداد نوزادهای متولد شده قبل از وی و اندازه و وزن والدین. بنابراین میزان رشد کلی نوزاد، به اندازه وزن و قد اولیه او مهم است. به طور متوسط نوزاد در این مرحله حدودا 2700 گرم است. مغز به سرعت در حال رشد است. ریه ها تقریبا رشد کرده اند و تاکن.ن سر معمولا به سمت پایین و در داخل لگن مادر قرار گرفته است.

در هفته 37 ام نوزاد در آستانه تولد است. اگر نوزاد در هفته 37 تا 39 متولد شود، زودتر متولد شده  و تولد در هفته 39 تا 40 به موقع است و تولد در هفته های 41 تا 42 دیر محسوب می شود.


تولد نوزاد
عکس نوزاد تازه متولد شده

زمان زایمان آخر هفته 40 ام از بارداری تعیین می شود. این زمان طبق آخرین تاریخ پریودی مادر محاسبه می شود. بر این اساس بارداری ممکن است 38 تا 42 هفته طول بکشد. گاهی برخی زایمان ها در هفته 42 ام اتفاق می افتد که هفته 42 ام هم برای زایمان دیر نیست، چرا که ممکن است از همان ابتدا در تعیین تاریخ اشتباه شده باشد. گاهی لازم است پزشک از القا زایمان استفاده می کند.


بیشتر بدانید : در ماه دوم بارداری حواستان به این موارد باشد

بیشتر بدانید : خوراکی های مفید برای رشد جنین

بیشتر بدانید : مادران باردار ناخواسته به جنین آسیب می رسانند

بیشتر بدانید : علل مرگ ناگهانی جنین را بدانید

بیشتر بدانید : تاثیر کتاب خواندن بر جنین در دوران بارداری


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ