چرا با افزایش سن حس بویایی کاهش پیدا می کند
یکی از عوارض افزایش سن کاهش حس بویایی است که تحقیقات علت آن را مشخص نموده است

علت کاهش حس بویایی با افزایش سن

 محققان مرکز تحقیقات سلامت محیط واقع در آلمان دریافتند کاهش توانایی خود ترمیمی سلول های بنیادی، تقسیم سلولی نامتقارن و کاهش فعالیت سلول های بنیادی، عامل کاهش حس بویایی با افزایش سن است.

در مغز پستانداران، تولید نورون های جدید عموما محدود به دوران کودکی بوده و در بزرگسالی تنها در بخش های خاصی از مغز انجام می شود. یکی از این بخش های استثنایی، نورون های بویایی هستند که توسط سلول های بنیادی و در یک فرآیند چند مرحله ای تولید می شوند، اما تولید این نورون ها نیز با افزایش سن کاهش می یابد.
محققان به منظور تجزیه و تحلیل مبنای سلولی و نقش سلول های بنیادی در این فرآیند اقدام به بررسی و مقایسه فرآیند رشد سلول های بنیادی موجود در مغز موش کردند.
برای این منظور محققان سلول های بنیادی مستقل و تمام سلول های تولید شده از آن ها را که با عنوان کلون شناخته می شوند، در مغز موش تحریک کردند تا به رنگ خاصی درآیند. بدین ترتیب با گذشت زمان محققان می توانند کلون های سلول های مختلف را با استفاده از رنگ آن ها شناسایی کنند.

بیشتر بدانید : رابطه معکوس افزایش سن و تصمیم‌گیری درست

حس بویایی

در مرحله بعد محققان با استفاده از هوش مصنوعی، مدل های محاسباتی و به کارگیری الگوریتم های پیچیده اطلاعات تصویری به دست آمده از کلون های موجود در مغز موش های جوان و مسن را با یکدیگر مقایسه کردند تا میزان مشارکت هر سلول بنیادی مستقل را در تولید نورون های بویایی بالغ بررسی کنند.

محققان دریافتند با افزایش سن توانایی خود ترمیمی سلول های بنیادی به ویژه در برخی از آن ها کاهش می یابد. همچنین تقسیم سلولی نامتقارن و سکون سلول های بنیادی در موش های مسن تر افزایش می یابد. بنابر این در سنین بالاتر تعداد کمتری از سلول های بنیادی به سلول های بویایی تبدیل می شوند.

این اولین بار است که محققان رفتار سلول های بنیادی عصبی را در مغز پستانداران زنده با استفاده از روش های محاسباتی مورد تجزیه و تحلیل کمی قرار می دهند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell Reports منتشر شده است.


بیشتر بدانید : آلت تناسلی مردان با افزایش سن کوچک می شود؟

بیشتر بدانید : قدرت یادگیری با افزایش سن کاهش نمی یابد!



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : irna.ir