تا پنج ساعت پس از مرگ حساسیت به نور وجود دارد
به گفته محققان تا پنج ساعت پس از مرگ سیستم عصبی نسبت به نور واکنش نشان می دهد

بعد از مرگ حساسیت به نور وجود دارد

دانشمندان دانشگاه یوتا که به تازگی نتیجه پژوهش خود را در مجله علمی نیچر منتشر کرده اند، به این نتیجه رسیده‌اند که سلول‌های سیستم عصبی مرکزی، مانند مغز، قابلیت بازسازی دارند.

پیشرفت‌های علمی اخیر همچنین ثابت می‌کند که چشم‌های فرد فوت شده تا چندین ساعت پس از مرگ همچنان قابلیت ارسال پیام‌های عصبی دارد.

پژوهش دانشمندان دانشگاه یوتا در ایالات متحده نشان می‌دهد که سلول‌های عصبی حساس به نور در شبکیه چشم تا 5 ساعت پس از مرگ همچنان به نور پاسخ می‌دهد و سیگنال‌های عصبی، مشابه سیگنال‌های ثبت شده در افراد زنده ارسال می‌کند.یکی از دانشمندان این تحقیق می‌گوید: «ما توانستیم سلول‌های گیرنده نوری را در ماکولای انسان که بخشی از شبکیه و مسئول بینایی مرکزی و توانایی ما برای دیدن جزئیات و رنگ‌های ظریف است، بیدار کنیم. در چشم‌هایی که تا5  ساعت پس از مرگ یک اهداکننده عضو به‌دست آمد، این سلول‌ها به نور روشن، نور‌های رنگی و حتی فلاش‌های بسیار کم نور پاسخ دادند. به زبان ساده‌تر شاید بتوان گفت که چشم‌ها حتی چند ساعت پس از مرگ هم قادر به انجام اعمال مربوط به دیدن هستند.» در بخش دیگری از این پژوهش آمده است که نورون‌های سیستم عصبی مرکزی، شامل سلول‌های مغز و نخاع، هم قابلیت بازسازی دارند و همین موضوع احتمال بازگشت هوشیاری به فرد مرده را تقویت می‌کند.پژوهشگران اکنون در حال تلاش برای یافتن پاسخی به این سوال هستند که آیا مرگ مغزی، با تعاریف متداول آن، واقعا غیرقابل بازگشت است یا خیر.

بیشتر بدانید : مواجهه با مرگ 5 مرحله دارد

بیشتر بدانید : مغز انسان پس از مرگ هم آگاه باقی می ماند‎!

بیشتر بدانید : بالا رفتن دما در شب خطر بروز مرگ را در مردان افزایش می دهد

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com