اهمیت امنیت غذایی کودکان را می دانید؟
 باید بیشتر مراقب امنیت غذایی فرزند خود باشید تا از بروز برخی بیماری ها در امان بماند

 مراقب امنیت غذایی کودکان باشید

تمام تلاش و توجه هر پدر و مادری داشتن فرزندی سالم ، سلامت و شاد است . از روزی که فرزند شما آغاز به خوردن غذاهای جامد می کند ، امنیت غذایی وی باید در اولویت برنامه ریزی های خانواده قرار گیرد.

 از زمان شروع تغذیه نوزاد با مواد غذایی و خوراکی هایی کمکی به غیر از شیر مادر، رژیم غذایی مادر و کودک هر دو باید به شدت کنترل شده و هر گونه عامل بیماری زا و خطرناک از این برنامه حذف شود .

سبزیجات و میوه ها از جمله مهمترین منابع تامین مواد غذائی مورد نیاز بدن کودک و مادر است اما در این میان باید توجه داشت که نحوه استفاده از میوه و سبزیجات به چه صورت است ؟

نخستین موضوع در این زمینه شستشوی کامل و صحیح میوه ها و سبزیجات است تا انگل ها و سموم به طور کامل از سطح آن ها پاک شود . باقی ماندن سموم روی میوه ها می تواند مشکلات فراوانی برای دریافت کننده آن ها ایجاد کنند . مشکلاتی از قبیل بیماری های گوارشی ،  ریوی ، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و حتی سرطان

تغذیه صحیح

تغذیه مناسب نخستین گام برای داشتن کودکی سالم و تندرست است. در دو سال نخست زندگی کودک و مادامی که وی از شیر مادر تغذیه می کند، باید همان وسواس و توجهی که نسبت به تغذیه کودک به خرج می دهید، برای تغذیه مادر نیز داشته باشید. اگرچه وظایف متعدد مادری تقریبا بیشتر زمان مادران را به خود اختصاص می دهد ولی نباید فراموش کرد که در این میان یکی از مهمترین این وظایف ، تغذیه مناسب کودک است.

به یاد داشته باشید که بخش قابل توجهی از برنامه تغذیه کودک شما باید متشکل از میوه و سبزیجات تازه باشد. متاسفانه سبزیجات و میوه ها به دلایل مختلفی می توانند حامل انگل ها و عوامل بیماری زای متعددی باشند که در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی ، مصرف آن ها نه تنها به سلامت کودک و مادر کمکی نکرده بلکه می تواند عواقب جبران ناپذیری در بر داشته باشد .

 یک بیماری اسهال شدید می تواند جان کودکی را به خطر بیاندازد . برای انگل زدایی و شستشوی مناسب میوه ها و سبزیجات  موارد زیر را به دقت رعایت کنید :

  •   سبزیجات و میوه ها را به دقت شسته و پاک کنید . برای انجام اینکار حوصله کافی به خرج داده و سختگیر باشید . 

  •   شستشوی تنها با آب و غوطه ور کردن سبزیجات در آب به تنهائی کافی نیست. آب تنها می تواند گرد غبار و آلودگی های سطحی را از بین ببرد و به هیچ عنوان توانائی انگل زدائی و نابودی عوامل بیماری زا را ندارد . برای ضد عفونی کردن سبزیجات و میوه هائی که با پوست و به صورت خام مصرف می شوند حتما از  محلول ضد عفونی کننده استفاده نمائید.

  •   تلاش کنید از محصولات هر فصل متناسب با زمان آن استفاده کنید . از مصرف میوه ها و سبزیجاتی که با استفاده از مواد شیمیائی و به صورت غیر طبیعی پرورش داده شده اند خودداری کرده و  به دنبال محصولات طبیعی و ارگانیک باشید . 

  •  میوه ها و سبزیجاتی از قبیل کرفس ، توت فرنگی ، سیب ، هلو و اسفناج نیاز به شستشوی بیشتری برای سم زدائی دارند در عوض محصولاتی از قبیل پیاز ، سیب زمینی ، آواکادو ، ذرت و انبه محصولاتی هستند که  به دلیل داشتن پوست غیر قابل استفاده ، کمتر در معرض آلودگی های سمی قرار دارند . پس برای مصرف هر نوع سبزی و میوه ، به نوع آن توجه داشته و همچنین مراقب باشید که آیا این محصول را باید با پوست و خام مصرف کرد یا خیر؟

  •  در کنار شستشوی کامل سبزیجات به کیفیت و نوع آب آشامیدنی مورد مصرف کودکتان نیز توجه کامل داشته باشید . در صورت امکان برای آب آشامیدنی کودکان از آب شیر ، آب های معدنی و حتی آب جوشیده استفاده نکنید . بهترین گزینه برای کودکان شیرخوار استفاده از آب تصفیه شده توسط دستگاه های تصفیه آب خانگی است. 

  •   به یاد داشته باشید که کودکان بیشتر از افراد بالغ در معرض آسب دیدگی های ناشی از مسمومیت های غذائی هستند . 

بیشتر بدانید : آب دادن به نوزاد تا قبل از 6 ماهگی ممنوع

بیشتر بدانید : در این ساعات به نوزادتان شیر ندهید

بیشتر بدانید : تغذیه میوه برای نوزاد را از چه میوه هایی باید آغاز کرد؟

بیشتر بدانید : به تاخیر افتادن رشد نوزاد با تغذیه نامناسب

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :sinapress.ir