به تاخیر افتادن رشد نوزاد با تغذیه نامناسب
تغذیه بد در کودکان و نوزادان می تواند در رشد آنها مشکلاتی ایجاد کند

برای رشد خوب فرزندتان حواستان به تغذیه آن باشد

تغذیه نقش مهمی در دوران نخستین زندگی انسان ایفا کرده و پژوهش های جدید نشان می دهد نوزادانی که با خوردن غذا مشکل داشته و از آن خودداری می کنند ممکن است با تاخیر رشد مواجه شوند.

والدینی که با مسائل و مشکلات مربوط به تغذیه نوزاد دست و پنجه نرم می کنند ممکن است دلیل دیگری باعث آن باشد. تحقیقات جدید مشکلات تغذیه را با افزایش خطر تاخیر رشد مرتبط می داند. 

یک پروژه تحقیقاتی، نزدیک به سه هزار و ۶۰۰ کودک در سنین ۱۸، ۲۴ و ۳۰ ماهگی، دارای مشکلات تغذیه مانند بستن دهان و گریه کردن هنگام غذا خوردن یا دور کردن غذا از دهان مورد بررسی قرار گرفتند. این کودکان همچنین از نظر تأخیر رشد در سنین خردسالی، غربالگری شدند.

نتایج این مطالعه نشان داد، احتمال شکست در غربالگری نشانگرهای تاخیر رشد در آنهایی که سطح بالایی از مشکلات تغذیه داشتند، در مقایسه با کودکانی که مشکلات تغذیه ای نداشتند، بیش از دو برابر بود. 

ارین بل (Erin Bell)، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه آلبانی، دانشگاه ایالتی نیویورک و همکارانش در این پروژه شرکت داشتند. وی اظهار داشت: مشکلات تغذیه ممکن است با تاخیرهای رشد مرتبط باشد، زیرا نشان دهنده تفاوت های عصبی اساسی است.

کودکانی که در یک یا دو وعده غذاخوردن مشکل داشتند، بیش از دو برابر بیشتر در معرض شکست در غربالگری رشد بودند و همچنین کودکانی که در هر سه وعده غذایی دارای سطوح بالایی از مشکلات تغذیه بودند، چهار برابر یا بیشتر در معرض شکست در غربالگری در سن ۳۰ ماهگی بودند.  یافته ها نشان می دهد، نوزادانی که مشکلات تغذیه مکرر دارند، به ویژه آنهایی که تا سال سوم زندگی این مسئله با آنها همراه است، می توانند از غربالگری هدفمند در سنین پایین تر بهره مند شوند چرا که با تاخیرهای رشد مواجه هستند.

پژوهشگران نتیجه گرفتند، مشکلات تغذیه که بر مساله رشد کودک تاثیر می گذارد ممکن است بیشتر باعث سوء تغذیه و رشد ضعیف فیزیکی کودک شده، یا خلق و خوی عاطفی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد که ممکن است به تاخیرهای اجتماعی و رفتاری منجر شود.

بیشتر بدانید : خوش اشتها شدن کودکان با این فرمول

بیشتر بدانید : مواد غذایی مفید برای افزایش هوش کودک

بیشتر بدانید : تغذیه میوه برای نوزاد را از چه میوه هایی باید آغاز کرد؟

بیشتر بدانید : نحوه شروع و ادامه غذای كمكی در نوزادان

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : sinapress.ir