اگر دیابت دارید این سبزی را بخورید!!
سرمنشا کدو منطقه ای بین گواتمالا و مكزیك است. از آنجایی كه كدو بیش از 10000 سال است كه مصرف می‌شود، در ادامه به یکی از مهم ترین خواص آن اشاره می شود

كدوی زمستانی طعمی خوش و مزه ای نسبتاً شیرین دارد،  سبزجاتی كه زمانی بخشی از غذای آمریكایی های بومی ‌بوده و حتی آن را همراه مردگان خود بعنوان غذای سفر آخرت دفن می‌کردند.  از ماه آگوست تا مارس كدو زمستانی در بازار موجود می‌باشد اما از ماه اكتبر تا نوامبر كدوها تازه تر هستند. 

كدو زمستانی جزء خانواده cucurbitaceae هستند كه از این گروه می‌توان به گرمك و خیار اشاره نمود.  كدو در هر شكل،  رنگ،  اندازه و مزه پوستی سفت دارد كه به راحتی شكافته نمی‌شود.  این پوست باعث می‌شود تا كدو به مدت 6 ماه سالم بماند.

بیشتر بدانید : خواص فوق العاده کدو حلوایی، از تقویت بینایی تا تقویت قلب

بیشتر بدانید : کدو تنبل دشمن آنفولانزا و سرماخوردگی

بیشتر بدانید : دیابت، 20 غذایی كه دشمن دیابت هستند

 تاریخچه

سرمنشا کدو منطقه ای بین گواتمالا و مكزیك است. از آنجایی كه كدو بیش از 10000 سال است كه مصرف می‌شود در ابتدا به خاطر دانه هایشان كشت می‌شد چون كدوی اولیه گوشت زیادی نداشت و مزه آن تلخ بود. با گذشت زمان كدو در سرتاسر آمریكا گسترش یافت و كدوهای گوناگونی با گوشتهای شیرین كشت می‌شدند. كریستف كلمب كدو را از سرزمین نوین(new world) به اروپا آورد و همانند دیگر غذاهای محلی آنجا كشت شد و ازآنجا به سرتاسر دنیا توسط مكتشفان معرفی شدند. امروزه تولیدكنندگان اصلی كدودر دنیا، چین، ژاپن، رومانی، تركیه، ایتالیا، مصر و آرژانتین هستند.

مواد موجود در 100 گرم کدو زمستانی

ویتامین A

7291.85 واحد

ویتامین C

19.68 میلی گرم

پتاسیم

895.85 میلی گرم

فیبر

5.74 گرم

منگنز

0.43 میلی گرم

فولات

57.40 میکرو گرم

امگا 3

0.34 گرم

ویتامینB1(تیامین)

0.17 میلی گرم

مس

0.19 میلی گرم

تریپتوفان

0.03 گرم

ویتامین B6(پیرود‌کسین)

0.15میلی گرم

ویتامینB3 (نیاسین)

1.44 میلی گرم

ویتامین B5

0.72 میلی گرم

فوائد كدو زمستانی

 اگرچه مانند سبزیجات ریشه ای مثل بابا آدم، سیر و پیازمقوی نیست اما در كدو تاثیرات ضد سرطانی یافت شده است.  بعضی بررسیهای آزمایشگاهی نشان داده است كه آب گرفته شده از كدو با آب تره فرنگی، كدو تنبل و تربچه از لحاظ جلوگیری از جهش سلولی(تغییرات سرطانی)یكسان است.

سلامت مردان را افزایش می‌دهد.

در بررسیهای پژوهشی،  عصاره گرفته شده از كدو به كاهش اثر حالتی در مردان به نام benign prostatic hypertrophy یا BPH(بزرگ شدن غده پروستات) كمك می‌كند. در این وضعیت، غده پروستات به طور مشكوكی بزرگ می‌شود كه می‌تواند باعث ایجاد مشكل ادراری و فعالیت جنسی شود. به خصوص در تركیب با دیگر مواد غذایی گیاهی، كدو در كاهش علائم BPH نقش موثری دارد.

سلامت ریه را افزایش می‌دهد.

مصرف غذاهای غنی از بتا-كریپتوزانتین(یك كروتنوئید قرمز مایل به نارنجی یافت شده در كدو تنبل) ذرت، پاپایا، پرتقال و هلو به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان ریه را كاهش می‌دهد. به خصوص در افراد سیگاری كه خوردن ویتامین A برای بدن آنها لازم و ضروری است. زیرا در دود سیگارbenzo(a)pyrene  وجود دارد كه باعث كمبود ویتامین A در بدن می‌شود، و خوردن غذاهای سرشار از ویتامین A این كمبود را رفع می‌كند.

بیشتر بدانید : ویتامین A منابع, فواید و عوارض جانبی ویتامین A

كدو یك ماده مغذی متنوع كه باعث بهبود سلامت بدن می‌شود.
کدوتنبل

كدو زمستانی را برخلاف كدو تابستانی می‌توان در اواخر پائیز نیز برداشت كرد و آن را برای مدت طولانی ذخیره كرد بطوری كه مواد مغذی خود را از دست ندهد.

بتاكروتین، از مواد مغذی كه به وفور در كدو یافت می‌شود، خاصیت ضد التهابی دارد و یك آنتی اكسیدان بسیار قوی است. بتاكروتین می‌تواند مانع از اكسید شدن كلسترول در بدن شود.  تحریك كلسترول اكسید شده در دیواره‌های رگهای خونی باعث حمله قلبی یا سكته مغزی می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت كه داشتن بتاكروتین اضافی در غذا می‌تواند مانع از پیشرفت سفت شدن رگها شود. همچنین می‌تواندباعث جلوگیری از بیماریهای قلبی در بیماران دیابتی و دیگر اثرات ایجاد شده توسط رادیكالهای آزاد در افرادی كه به مدت طولانی دیابت دارند شود. علاوه بر آن خوردن غذایی مانند كدو زمستانی كه سرشار از شبه كاروتن است ممکن است در تنظیم خون موثر باشد. مصرف بتاكروتین در كاهش ابتلا به سرطان روده نیز موثر است. بتا كروتن می‌تواند سلولهای روده را در برابر مواد شیمیایی كه باعث سرطان می‌شوند مصون نگهدارد. اثرات ضد التهابی كراتین می‌تواند به كم كردن شدت بیماریهایی مانند آسم، التهاب استخوان، روماتیسم مفصلی كه در همه آنها التهاب وجود دارد كمك كند.  پتاسیم در كدو می‌تواند به كاهش فشار خون و ویتامین C می‌تواند از پیشرفت بیماریهایی مانند تصلب شرائین و بیماریهای قلبی در بیماران دیابتی جلوگیری نماید.

فیبر غذایی که با بیماریهای قلبی و سرطان روده مقابله می‌كند.  علاوه بر توانایی‌اش در كم كردن كلسترول كه باعث كاهش بیماریهای قلبی می‌شود،  فیبر یافت شده در این نوع كدو همچنین می‌تواند باعث جلوگیری از نفوذ سلولهای سرطانی به سلولهای روده شود.  فولات می‌تواند از بیماریهای مادرزادی و بیماریهای قلبی جلوگیری كند و سلامت روده را بهبود بخشد.  اگر مادر قبل و بعد از حاملگی از كدو استفاده كند فولات یافت شده در كدو می‌تواند از بعضی بیماریهای مادرزادی خاص جلوگیری نماید .  بدن برای از بین بردن یك محصول خطرناك به نام Homo كه می‌تواند باعث آسیب رساندن به دیواره رگهای خونی شود به فولات نیاز دارد.  از آنجا كه مقدارزیادی از Homo ممكن است منجر به حمله قلبی شود وجود فولات در مواد غذایی و مصرف آن ایده‌ای مناسب است .

فولات به دفاع از سلولهای روده در برابر سلولهای سرطانی می‌پردازد.  در حقیقت رژیمهای غذایی سرشار از فولات باعث كم شدن خطر ابتلا به سرطان روده می‌شود به خصوص درافرادی كه از مشروبات الكلی استفاده می‌كنند.

بیشتر بدانید : نارنجی ها را دریابید

چگونه انتخاب و ذخیره كنیم.

كدو زمستانی سریع خراب می‌شود.  بنابراین قبل از خریداری آن را بدرستی نگاه كنید .  آنهایی را كه سفت و به نسبت اندازه ‌شان سنگین ترند و خیلی بی ریخت اند را انتخاب كنید.  كدوهایی كه نشانه‌های گندزدگی دارند را خریداری نكنید . عمر كدوی زمستانی برای ذخیره بیشتر از كدوی تابستانی است .  بسته به نوع كدو می‌توان آن را بین 1 تا 6 ماه ذخیره كرد .  نباید آنها را در معرض مستقیم نور ،  گرما یا سرمای زیاد قرار داد .  دمای ایده ال نگهداری كدوی زمستانی 50 تا 60 درجه فارنهایت ( 10 تا 15 درجه سلسیوس ) است.  تکه های کدو را به محض اینكه بریدید در كیسه های پلاستیكی قرار داده و در یخچال نگهدارید.  در این صورت به مدت 1 تا 2 روز می‌توان آنرا تازه نگهداشت.  بهترین راه فریز كردن كدو این است كه آنها را در سایزهای مناسب برای بسته بندی‌های مختلف تكه كنیم .

بیشتر بدانید : خواص تخمه کدو تنبل، از افزایش میل جنسی تا درمان یبوست

بیشتر بدانید : به راحتی کلسترول خود را پایین بیاورید!!

بیشتر بدانید : خواص کدو برای کاهش وزن و کلسترول

بیشتر بدانید : اگر دیابت درمان نشود چه تاثیراتی مخربی بر مغز می گذارد؟

 تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
 seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ