تخم مرغ را به همراه سیب زمینی بخورید
افراد مبتلا به دیابت هم می‌توانند هفته‌ای یک یا 2 تخم‌مرغ کامل بخورند که باید نکاتی را رعایت کنند

تخم‌مرغ، ‌یکی از عالی‌ترین منابع تامین پروتئین است. پروتئین این ماده غذایی ارزش بیولوژیک (شاخصی برای سنجش میزان دریافت اسیدهای آمینه ضروری) بسیار بالایی دارد؛ به‌طوری که پروتئین سایر منابع حاوی این ماده مغذی را نسبت به آن می‌سنجند. یعنی نمره 100 از نظر وجود پروتئین به تخم‌مرغ داده می‌شود و سایر منابع حیوانی و گیاهی، نمره‌های کمتری دارند.

بیشتر بدانید : اگر این خواص تخم مرغ را بدانید خوردنش را از دست نمی دهید

پروتئین، جزو مواد مغذی‌ ضروری بدن است که باید روزانه دریافت شود. افرادی که توانایی مالی خرید منابع پروتئین‌های حیوانی مانند انواع گوشت‌ها را ندارند، می‌توانند با ترکیب تخم‌مرغ با سایر منابع پروتئین، ارزش بیولوژیک آن را بالاتر هم ببرند. مثلا ترکیب تخم‌مرغ با سیب‌زمینی، باعث دریافت مقادیر مناسبی از پروتئینی باارزش در بدن می‌شود. 

تخم‌مرغ حاوی ترکیب‌های باارزش دیگری مانند آهن غیرهم نیز‌ است. در بین منابع حیوانی، تخم‌مرغ تنها ماده غذایی حاوی آهن غیرهم است. ویتامین A، اسیدهای چرب اشباع‌نشده و چربی‌های مفید، از دیگر دارایی‌های ارزشمند تخم‌مرغ هستند. هر تخم‌مرغ 100 گرمی، حدود 72 کیلوکالری انرژی و نزدیک به 5 گرم چربی دارد. کلسترول موجود در هر تخم‌مرغ هم حدود 215 تا 300 میلی‌گرم است.

در گذشته این مقدار کلسترول را عامل بازدارنده‌ای برای مصرف تخم‌مرغ در نظر می‌گرفتند اما نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به کلسترول خون بالا نیستند یا دیابت ندارند، می‌توانند تا روزی یک تخم‌مرغ کامل مصرف کنند. افراد مبتلا به دیابت هم می‌توانند هفته‌ای یک یا 2 تخم‌مرغ کامل بخورند. این بیماران برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود از طریق تخم‌مرغ، می‌توانند با حذف زرده حاوی کلسترول، فقط سفیده آن را بخورند.

سفیده تخم‌مرغ علاوه بر پروتئین، حاوی حجم مناسبی از ویتامین A، کلسیم، منیزیم، ‌روی، فسفر و ریزمغذی‌های بسیار مفید دیگری است که افزودن آن به غذاهایی مانند کتلت یا انواع کوکو، می‌تواند ارزش تغذیه‌ای غذا را تاحد قابل قبولی بالاتر ببرد.

دکتر سیدضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

بیشتر بدانید : بعد از خوردن تخم مرغ این 12 اتفاق در بدنتان می افتد

بیشتر بدانید : فواید افزودن تخم مرغ به صبحانه

بیشتر بدانید : دانستنی های تغذیه در مورد تخم مرغ و اثرات آن ها بر سلامت بدن

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.ir