بعد از خوردن موز این 21 اتفاق خوب در بدن تان رخ می دهد!
نتایج یک مطالعه جدید در کالج سلطنتی لندن نشان داده است که مصرف یک عدد موز در روز به میزان قابل توجهی مشکلاتی نظیر نفخ، مشکلات دفع مدفوع، کم خونی، استرس، بی خوابی و... را کاهش و یا از بین می برد.

خواص موز

کاهش وزن، کاهش نفخ، مبارزه با سرطان و افزایش انرژی با خوردن روزانه یک موز!

اگر به شما بگویم که یک ابزار جدید و پیشرو برای کمک به کاهش وزن، کاهش نفخ ورم شکم، مبارزه با سرطان و افزایش انرژی، آن هم با قیمتی مناسب در دسترس دارید، چه می کنید؟ 

باید بدانید که موز، میوه ای قدرتمند است و قدرت آن به اثبات رسیده است. تیم متخصص تغذیه ما دقیقا مشخص نموده اند که خوردن یک موز چه کاری در بدنتان انجام می دهد. برای دیدن اثرات موز روزی یک موز به رژیمتان اضافه کنید تا وزن کم کنید و چربی بسوزانید.

بیشتر بدانید : اگر روزانه یک موز بخورید، چه اتفاقاتی در بدن شما می افتد؟

بیشتر بدانید : موز برای این افراد ممنوع !

بیشتر بدانید : کاهش وزن و خواب بهتر با پوست موز!

21. موز نفخ شکم و ورم و پف را کمتر می کندموز نفخ شکم و ورم و پف را کمتر می کند

نفخ شکم حتی شکم های خوش ترکیب شش تکه six-pack را هم مثل یک کیسه شش تکه باد کرده می کند. با مصرف موز با احتباس آب و گاز در شکم مقابله کنید. یک مطالعه که اخیرا انجام شده نشان داده است زنانی که یک موز را در 2 وعده، به عنوان میان وعده قبل از غذا به مدت 60 روز می خورند، نفخ شکمشان تا 50 درصد کاهش پیدا کرده است! چرا؟ این میوه با باکتری های افزایش نفخ در معده مقابله می کند ضمن این که بهترین منبع پتاسیم است که می تواند به کاهش احتباس مایعات کمک کند.


20. موز چربی سوزی را استارت می زند
موز چربی سوزی را استارت می زند

موز دارای 12 میلی گرم کولین choline است، یک ویتامین B از بین برنده چربی که مستقیما روی ژن هایی که باعث ذخیره چربی در شکم می شوند، تاثیر می گذارد. ( یکی از دلایل بزرگ شدن شکم افرادی که مشروب زیادی می نوشند این است که الکل باعث آلوده شدن کولین شده و درنتیجه سب افزایش وزن اطراف کبد می شود. ) این ویتامین را می توانید در گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی و خربزه پیدا کنید.

بیشتر بدانید : ویتامین b در چه چیزهایی وجود دارد؟ منابع انواع ویتامین b

19. موز احساس شادی را سریعتر و بیشتر می کند
موز احساس شادی را سریعتر و بیشتر می کند

موز فقط از نظر ظاهری به لبخند شباهت ندارد بلکه باعث افزایش آن هم می شود، چون حاوی ویتامین B9 یا فولات است. این ماده مغذی با خواص ضد افسردگی که دارد می تواند با ایجاد بستری مناسب با افسردگی مبارزه کند. ( به عبارت دیگر کمک می کند تا سروتونین serotonin، ماده شیمیایی که مسئول احساس خوب است، سریعتر وارد مغز شود. ) مطالعات بروز بالای کمبود فولات در 50 درصد مبتلایان به افسردگی را نشان داده اند و برخی پزشکان توصیه می کنند که اگر در حال مصرف داروهای ضد افسردگی هستید، برای این که تاثیر بهتری از این داروها بگیرید، مصرف فولات را افزایش دهید.


18. موز استرس و اضطراب را کمتر می کند
موز استرس و اضطراب را کمتر می کند

به گفته بیجورک Bjork: موز علاوه بر ویتامین B9 که تقویت کننده خلق و خو است، حاوی تریپتوفان tryptophan است، " یک پیش ماده برای ساخت سروتونین" و سروتونین می تواند مهم ترین ماده شیمیایی مغز باشد چون خاصیت ضد افسردگی طبیعی داشته و می تواند اضطراب و بی خوابی را درمان کند. همینطور سایر مشکلات احساسی مانند خستگی، تحریک پذیری، بی قراری، عصبانیت و خشونت را هم می تواند کاهش دهد. همچنین موز دارای نوراپی نفرین norepinephrine است که عکس العمل های " جنگ و گریز " ما را تنظیم می کند و باعث تنظیم استرس می شود. موز یک خوراکی واقعی و طبیعی برای بهبود خلق مثبت و کمک به جلوگیری از افسردگی است. خوبی اش به این است که برای مصرف آن نیاز به نسخه نداریم. ( می توانید پوره موز را در آبی که برای سم زدایی استفاده می کنید، اضافه کرده و با خیال راحت نوش جان کنید. )

****نوراپی نفرین norepinephrine: هورمونی است که توسط غده فوق کلیوی مرکزی و اعصاب سمپاتیک و توابع آن به عنوان یک انتقال دهنده عصبی منتشر شده است و به عنوان یک دارو برای بالا بردن فشار خون استفاده می شود.****


17. موز بی خوابی را درمان می کند
موز بی خوابی را درمان می کند

این خاصیت موز هم به دلیل تریپتوفان tryptophan (یک پیش ماده برای ساخت سروتونین) است. به گفته کسی بیجورک  Cassie Bjork، سردبیر زندگی سالم ، " تریپتوفان trytptophan یک پیش ماده برای ساخت ملاتونین melatonin است که باعث افزایش آرامش شده و به خواب منظم کمک می کند. " برای این منظور می توانید قبل از خواب به جای قرص خواب آور یک عدد موز بخورید.

****ملاتونین Melatonin: هورمونی است که در غدهٔ صنوبری (پینه‌آل)، غدهٔ کوچکی در مغز، تولید می‌شود و به تنظیم چرخهٔ خواب و بیداری در بدن کمک می‌کند. مقدار بسیار کمی از ملاتونین در غذاهایی مانند گوشت‌ها، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد. ملاتونین همچنین به صورت مکمل غذایی در بازار وجود دارد، هرچند ارزش تغذیه‌ای شناخته‌شده‌ای ندارد.****


16. موز عضله سازی می کند
موز عضله سازی می کند

اگر بعد از ورزش در ماهیچه هایتان احساس درد کردید یا به اندازه کافی رشد عضله ندارید احتمال دارد که منیزیم کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید. موز یکی از منابع خوب منیزیم است که می تواند به انقباض و انبساط عضلات و آرامش و سنتز پروتئین کمک کند و سبب افزایش توده عضلانی بدون چربی شود. مصرف منیزم به تجزیه و تحلیل چربی کمک کرده و این فرایند سبب می شود بدنتان چربی ذخیره شده در خود را آزاد کند.

خواب راحت تر با چای موز: یک راه بدست آوردن منیزیم نوشیدن چای موز است. کمی آب را جوش آورده، موز را شسته و بدون این که پوست بگیرید، سر و ته آن را بزنید و به مدت 7 – 10 دقیقه آن را جوشانده و سپس موز را از آب برداشته و چای موز را قبل از خواب بنوشید.


15. موز روند ریکاوری (ترمیم) را بهبود می بخشد
موز روند ریکاوری (ترمیم) را بهبود می بخشد

 پتاسیم به ریکاوری ماهیچه هایتان بعد از ورزش کمک می کند، رشدشان را تقویت کرده و باعث می شود بتوانید بیشتر ورزش کنید.


14.موز قند خون را تثبیت می کند
موز قند خون را تثبیت می کند

به گفته بیجورک " موز به دلایل زیادی منبع تغذیه ای غنی به حساب می آید. بهتر است پروتئین و چربی های سالم را با موز مصرف کنید تا سرعت جذب قند موز به جریان خون کاهش پیدا کند. این کار موثرترین استراتژی برای تثبیت قند خون است که به معنی سطح انرژی ثابت و کاهش وزن است (چون سطح قند خون ثابت به لوزالمعده اجازه ترشح هورمون گلوکاگون glucagon را می دهد که هورمون چربی سوز است.)


13.موز ولع و هوس خوردن را کمتر می کند
موز ولع و هوس خوردن را کمتر می کند

یکی دیگر از مزایای ثابت نگه داشتن قند خون این است که ولع خوردنتان کاهش پیدا می کند. خوردن یک عدد موز بین وعده های غذایی به معنی پرخوری کمتر است و دیگر دور و بر کشوها دنبال خوردنی نمی گردید.


12.موز احساس سیری ایجاد می کند
موز احساس سیری ایجاد می کند

موزی که کاملا نرسیده باشد غنی از نشاسته مقاوم است که به معنای واقعی کلمه در برابر فرایند هضم مقاومت نشان می دهند. باکتری های سالم روده را تقویت کرده و اشتها را کاهش داده و منجر به اکسیداسیون کارآمدتر چربی می شود.در واقع یک مطالعه نشان داد که جایگزینی فقط 5 درصد کربوهیدرات با منبع نشاسته مقاوم می تواند چربی سوزی بعد از غذا را تا 30 درصد افزایش دهد!از آنجایی که موز کال یا موزی که هنوز کاملا نرسیده است کمی تلخ است، برای بهره بردن از مزیت آن می توانید آن را با دیگر میوه ها مخلوط کرده و به یک اسموتی خوشمزه تبدیلش کنید تا متوجه طعم تلخ آن نشوید.


11. موز سطح کلسترول بد را کاهش می دهد
موز سطح کلسترول بد را کاهش می دهد

اگر اخیرا مصرف غذاهای چرب و فسد فودتان بالا رفته احتمال این که چربی ترانس بالایی مصرف کرده باشید هست – نوعی چربی که باعث بالا رفتن سطح کلسترول بد LDL می شود. قبل از این که کارتان به مصرف لیپیتور Lipitor (داروی چربی خون)بکشد، یک عدد موز بخورید.با توجه به مطالعه ای که در مجله تغذیه انجام شده است، موز حاوی فیتو استرول ها phytosterols است که این ترکیبات اثر کاهنده روی کلسترول بد LDL خون دارند. به گفته بیجورک: علاوه بر این موز حاوی ویتامین B6 است که تقریبا برای همه چیز مفید است- سلامت قلب، سلامت دستگاه ایمنی، سلامت دستگاه گوارش و عملکرد سیستم عصبی.

بیشتر بدانید : کلسترول چیست و برای درمان کلسترول خون چه باید کرد؟

10. موز هضم را راحت تر می کند
موز هضم را راحت تر می کند

آیا شما همیشه احساس پری می کنید... نه فقط بعد از خوردن؟ موز می تواند به هضم ضعیف شما کمک کند. موز یک منبع عالی از پری بیوتیک prebiotics و کربو هیدرات های غیرقابل هضم است که به عنوان غذای باکتری های خوب روده ( پروبیوتیک ها probiotics) عمل می کند و عمل هضم را بهبود می بخشد– چون حاوی fructooligosaccharides هستند. مجموعه ای از مولکول های فروکتوز fructose که منجر به سلامت بهتر دستگاه گوارش می شود.


9. موز عمل دفع را منظم تر می کند
موز عمل دفع را منظم تر می کند

اگر بچه داشته باشید حتما این حقه را بلدید : فیبر بالای موز می تواند تحرک روده ها را نرمال کند. موز با داشتن 3 گرم فیبر نامحلول به حرکت راحت تر مدفوع در سیستم گوارش و دفع آسان تر آن ها کمک می کند. حتی زمانی که دچار اسهال شده باشید هم خوردن موز کارساز است. به گفته دکتر ایزابل اسمیت Isabel Smith، خوردن موز برای افرادی که دچار اسهال شده اند، الزامی است زیرا پروبیوتیک های probiotics موجود در موز اساسا غذای باکتری های خوب روده ما هستند.


8. موز استخوان ها را قوی تر می کند
موز استخوان ها را قوی تر می کند

اگرچه موز حاوی مقدار زیادی کلسیم نیست – کمتر از 1 درصد نیاز روزانه – می توانند به جذب بهتر کلسیم با وجود  پریبیوتیک prebiotic fructooligosaccharides کمک کند. بر اساس مطالعه ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده، همانطور که fructooligosaccharides در هنگام هضم تخمیر می شود، توانایی بدن در جذب کلسیم را بالا می برند.


7. موز انرژی را افزایش می دهد
موز انرژی را افزایش می دهد

حتما دلیلی وجود دارد که دوندگان ماراتن قبل و بعد و در حین دویدن موز مصرف می کنند: موز سرشار از گلوکز است، بهترین و راحت ترین قند قابل هضم که انرژی بهینه برای دویدن، پاورلیفتینگ (وزنه برداری) و دوچرخه سواری را تامین می کند. خوردن یک عدد موز بعد از تمرین کمک می کند تا به سرعت انرژی ای که با عرق ریختن در حین تمرین سنگین تخلیه شده است، جایگزین شود.


6. موز در برابر بیماری های مزمن از شما محافظت می کند
موز در برابر بیماری های مزمن از شما محافظت می کند

حتی اگر موز حاوی ویتامین A  نبود باز هم می توانست به کاهش کمبود ویتامین A کمک کند. موز غنی از پرو ویتامین A - provitamin A ، کاروتنوئید carotenoids ، بتا کاروتن beta-carotene  و آلفا کاروتن alpha-carotene هستند. و بر اساس مقاله ای که در بولتن غذا و تغذیه منتشر شده، خوراکی های دارای سطح بالایی از کاروتنوئید ها برای محافظت در برابر بیماری های مزمن از جمله سرطان ها، بیماری های قلبی-عروقی و دیابت مفید هستند.


5. موز نبرد با سرطان را بلد است
موز نبرد با سرطان را بلد است

دلفینیدین Delphinidin یکی از آنتی اکسیدان های مجود در موز است که دارای خواص ضد تومور است. یک مطالعه در سم شناسی مواد غذایی و شیمیایی نشان داده است که استفاده از دلفینیدین تغلیظ شده باعث مهار رشد و تکثیر سلول های سرطانی معده می شود. ضمن این که کنترل وزن هم در کاهش ریسک ابتلا به سرطان موثر است.


4.موز فشار خون را کاهش می دهد
موز فشار خون را کاهش می دهد

براساس گزارش سازمان جهانی غذا و دارو FDA" ترکیب سدیم پایین و پتاسیم بالا با کاهش سطح فشار خون و کاهش فراوانی سکته مغزی در افراد و جمعیت ها همراه است. خوب حالا چه حدسی می زنید؟ موز پتاسیم بالا و سدیم پایینی دارد، این میوه به طور رسمی  توسط سازمان جهانی غذا و دارو FDA به عنوان کاهش دهنده فشار خون و محافظت کننده در برابر حمله قلبی و سکته مغزی شناخته شده است.


3. موز خون را غنی تر می کند
موز خون را غنی تر می کند

تقویت خون و رفع کم خونی با اضافه شدن آهن موز به خون، امکان پذیر است. به گفته بیجورک " آهن برای حفظ سطح انرژی مهم است چرا که مسئول انتقال اکسیژن به سلول های شماست. کمبود آهن می تواند کاهش وزن را متوقف کند چون پایین بودن سطح آهن باعث می شود که بدن برای حفاظت از انرژی تلاش کند و در نتیجه سوخت و ساز بدن کاهش پیدا کرده و نه تنها از دست دادن وزن متوقف می شود بلکه حتی منجر به افزایش وزن خواهد شد.


2. موز بینایی را بهبود می بخشد
موز بینایی را بهبود می بخشد

به گفته اسمیت :موز حاوی ویتامین A و C است و هر دو آنتی اکسیدان بوده و برای تغذیه سالم پوست و چشم مورد نیاز هستند. همچنین حاوی بتاکاروتن و آنتی اکسیدان هایی است که می تواند از سلو لها محافظت کرده و در ترمیم آسیب ها در سطح سلولی کمک کند. موز همچنین حاوی مواد مغذی دیگر مانند ویتامین E و لوتئین است – هر دو برای سلامت چشم لازمند. لوتئین Lutein یک ماده مغذی است که به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا  macular degeneration ( تباهی لکه زرد چشم ) کمک می کند.


1. موز بدن را سم زدایی می کند
موز بدن را سم زدایی می کند

موز سرشار از پکتین pectin  است که به عنوان یک سم زدای طبیعی شناخته می شود. این فیبر ژلاتین مانند به ترکیبات سمی خون چسبیده و از طریق ادرار آن ها را از بدن دفع می  کند. در واقع بر اساس مطالعه ای مشخص شده که پکتین مرکبات در طی 24 ساعت بعد از مصرف، دفع جیوه توسط ادرار را 150 درصد افزایش می دهد. ضمن این که پکتین نقش مهمی در از دست دادن سریع وزن ایفا می کند و می تواند میزان جذب چربی در سلول ها را محدود کند!


بیشتر بدانید : آیا موز واقعا باعث یبوست می شود؟

بیشتر بدانید : درمان سردرد شدید با پوست موز

بیشتر بدانید : 10 خاصیت فوق العاده موز، از لاغری تا ضد سرطان بودن


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ