خواص پاپ کورن : منبع آنتی اکسیدان و آهن پاپ کورن بیشتر بخورید
خواص پاپ کورن برای اکثر ما نا آشناست. شاید عجیب به نظر برسد میزان آهن موجود در پاپ کورن بیشتر از تخم مرغ و اسفناج است. در ادامه با دیگر خواص فوق العاده پاپ کورن آشنا شوید

خواص پاپ کورن

پاپ کورن ممکن است به نظر برسد فقط یک میان وعده خوشمزه برای سینما یا تئاتر است، اما پاپ کورن یا همان ذرت بو داده دارای خواص زیادی است که شاید تاکنون نشنیده باشید.

بیشتر بدانید : بلال سالم تر است یا ذرت مکزیکی؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص ذرت

خواص پاپ کورن عبارتند از:

  • تنظیم قند خون
  • کاهش سطح کلسترول
  • بهبود فرایند هضم
  • محافظت از بدن در مقابل پوکی استخوان
  • پیشگیری از سرطان
  • کاهش میزان مشکلات شناختی
  • پیشگیری از پیری زودرس
  • کمک به کاهش وزن


پاپ کورن تقریبا در همه جای دنیا محبوب است و مصرف می شود. اما افزودن نمک و کره به پاپ کورن باعث کاهش سطح سلامتی این میان وعده شده و آن را جز غذاهای ناسالم قرار می دهد. اگر پاپ کورن ساده خورده شود، هم خوشمزه است و هم بسیار مفید. گرمای تنها برای درست کردن پاپ کورن کافیست، بنابراین از پختن پاپ کورن با روغن، حتی روغن زیتون و دیگر روغن های گیاهی اجتناب کنید، چرا که روغن می تواند بر روی محتوای پلی فنیک* polyphenolic پوسته ذرت زمانی که باز می شود، تاثیر بگذارد و بسیاری از خواص و ارزش های غذایی آن را از بین ببرد.

*فنیک polyphenolic: پلی فنول نوعی ماده شیمیایی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. این آنتی اکسیدان از سلول ها در مقابل آسیب ناشی از مواد شیمیایی و رادیکال های آزاد محافظت می کند. هر ماده ای که دارای پلی فنول باشد پلی فنیک نامیده می شود.


 پاپ کورن و ارزش های غذایی آن

خواص پاپ کورن : منبع آنتی اکسیدان و آهن پاپ کورن بیشتر بخورید

خواص فوق العاده پاپ کرن به خاطر محتوای فیبر آن، ترکیبات پلی فنیک، آنتی اکسیدان ها، ویتامین B، منگنز و منیزیم است. در ادامه با جزئیات بیشتری به خواص پاپ کرن می پردازیم.


پاپ کورن و بهبود فرایند هضم غذا

بهتر است بدانید پاپ کورن از دسته غلات کامل محسوب می شود. ذرت نیز مانند سایر غلات حاوی بافت های درون دانه، جوانه و سبوس است. ذرت مشابه سایر غلات کامل از جمله برنج و نان است که دارای این سه بخش مهم هستند. از آنجایی که پاپ کورن در دسته غلات کامل طبیعی قرار می گیرد، فیبر آن مربوط به سبوس آن می شود. به جز مواد معدنی، ویتامین B و ویتامین E نیز در آن ذخیره شده است.

در مسئله هضم غذا، فیبر زیاد باعث تنظیم بدن می شود، به این معنا که حرکات روده نرم تر و سریعتر می شوند و در نتیجه از بروز یبوست پیشگیری می شود. فیبر حرکت ماهیچه ای روده را تحریک می کند و باعث ترشح مایعات گوارشی می شود که تمام این عوامل به سیستم گوارشی کمک می کنند.


پاپ کورن و کاهش سطح کلسترول

فیبر به روش دیگری در داخل بدن عمل می کند و غلات کامل حاوی نوعی فیبر هستند که می تواند کلسترول اضافه را از دیواره رگ های خونی جدا کند. بنابراین سطح کلی کلسترول خون را کاهش می دهد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، مانند آترواسکلروز atherosclerosis، حملات قلبی و سکته مغزی کم می شود. کاهش کلسترول باعث کاهش فشار وارد شده بر سیستم قلبی می شود، چرا که قلب نیازی به سخت کار کردن برای انتقال خون از طریق عروق و شریان ها ندارد.

* آترواسکلروز atherosclerosis : تصلب شرایین یا آترواسکلروزیس یا سختی سرخرگ‌ها، نام یک بیماری در رگ‌ها است که با رسوب لیپید و کلسترول کم‌چگال بر روی دیواره داخلی سرخ‌رگ‌های با قطر متوسط و بزرگ، مشخص می‌گردد. نتیجه این فرایند تشکیل پلاک‌های فیبری-چربی بوده که با افزایش سن رفته رفته ازدیاد می‌یابد و موجب تنگی رگ یا دیگر عواقب می‌گردد.

پاپ کورن و کنترل سطح قند خون

خواص پاپ کورن : منبع آنتی اکسیدان و آهن پاپ کورن بیشتر بخورید

سومین نقش حیاتی فیبر تاثیر آن بر روی سطح قند خون در بدن است. زمانی که بدن سطح بالایی از فیبر را در خود دارد، سطح قند خون و آزادسازی انسولین را بهتر از زمانی که فیبر بدن کم است تنظیم می کند. کاهش این نوسانات در قند خون یکی از بهترین مزیت های مصرف فیبر برای بیماران دیابتی است. بنابراین اگر شما به بیماری دیابت مبتلا هستید، مصرف پاپ کرن برای شما توصیه می شود.


پاپ کورن و پیشگیری از سرطان

محققان در سال های اخیر پس از یافتن سطح بالایی از آنتی اکسیدان در پاپ کورن شگفت زده شدند. تا قبل از این پاپ کورن به عنوان یک غذای ناسالم و نوعی هله هوله در نظر گرفته می شد، اما اکنون به نظر می رسد که پوست پاپ کورن حاوی مقدا زیادی ترکیبات پلی فنیک است. پلی فنیک یکی از آنتی اکسیدان های قوی است که می توانید وارد بدن خود کنید.

در حقیقت بررسی ها نشان داده اند که مصرف پاپ کورن از لحاظ آنتی اکسیدانی در بدن پتانسیل بیشتری نسبت به مصرف روزانه میوه ها و سبزیجات دارد. آنتی اکسیدان ها عوامل دفاعی قدرتمندی هستند که رادیکال های آزاد، به ویژه رادیکال های آزاد مربوط به سرطان را در بدن از بین می برند.


پاپ کورن و کاهش وزن

یک فنجان پاپ کورن حاوی 30 کالری است که تقریبا 5 برابر کمتر از کالری موجود در چیپس سیب زمینی است. به علاوه فیبر موجود در پاپ کورن باعث می شود احساس سیر شدن کنید و ترشح هورمون گرسنگی یعنی گرلین ghrelin مسدود می شود. این ویژگی از پرخوری پیشگیری می کند و افرادی که سعی دارند لاغر شوند با خوردن پاپ کورن راضی تر خواهند بود. به علاوه پاپ کورن حاوی مقدار خیلی کمی چربی های اشباع است و روغن های طبیعی آن سالم بوده و برای بدن ضروری هستند.


کلام آخر در مورد پاپ کورن

توصیه می کنیم به جای خوردن چیپس و پفک و خرید این میان وعده برای کودکانتان بیشتر از پاپ کورن استفاده کنید. البته دقت کنید که هنگام درست کردن پاپ کورن استفاده از نمک و روغن یا کره زیاد باعث می شود این ماده غذایی سالم تمام ارزش های غذایی خود را از دست داده و به یک غذای ناسالم تبدیل شود. پاپ کورن فاقد گلوتن است و به روند استخوان سازی و رفع کم خونی در کودکان کمک می کند.


بیشتر بدانید : ذرت مکزیکی بخوریم یا نه؟

بیشتر بدانید : استفاده از ذرت دام در چیپس و پفک چه خطری دارد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فوایدی از ذرت بو داده



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ