چه کسانی نباید آویشن مصرف کنند؟
 همه ما در مورد فواید مصرف آویشن زیاد شنیده ایم، اما ابتلا به برخی شرایط مصرف آویشن را منع می کند که در ادامه به این شرایط اشاره می کنیم

 تحت چه شرایطی نباید آویشن مصرف کرد؟

آویشن علاوه بر جایگاه ویژه‌ای که در آشپزی دارد، از اهمیت خاصی در طب سنتی برخوردار است و برای درمان مجموعه متنوعی از بیماری‌ها و مشکلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب اصلی آویشن، یعنی تیمول Thymol، با خاصیت‌های ضدمیکروبی، ضدقارچی، آنتی‌اکسیدانی و ضدسرطانی مرتبط است. به همین دلیل، دم‌نوش آویشن همواره به‌عنوان یکی از درمان‌های خانگی عالی و بی‌نظیر برای سرفه‌های ناشی از برونشیتbronchitis و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی مطرح بوده است. با این ‌حال و علی‌رغم تمام این نکات و ویژگی‌های مثبت، مصرف دم‌نوش آویشن می‌تواند با مواردی از اثرات جانبی همراه باشد که آگاهی داشتن درباره آن‌ها برای جلوگیری از بروزشان ضرورت دارد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ‌آویشن باعث سقط جنین می شود؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص آویشن برای بدن در طب سنتی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : برونشیت وسرفه خود را براحتی درمان کنید!!


1. حساسیت به آویشن و سبزیجات گروه نعناع

براساس یکی از مطالعات منتشرشده در درماتیت تماسی* Contact Dermatitis، افرادی که نسبت به گیاهان و سبزی‌های قرار گرفته در خانواده نعناع حساسیت دارند، نباید دم‌نوش آویشن مصرف کنند. فهرست گیاهان و سبزی‌های متعلق به این خانواده واقعا گسترده است، اما بعضی از رایج‌ترین و پُرمصرف‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از رزماری، ریحان، پونه و کرفس. بعضی از محققان نیز می‌گویند که اگر نسبت به علف آلرژی دارید، باید از مصرف آویشن و دم‌نوش آویشن پرهیز کنید. در ضمن، اگر بعد از مصرف دم‌نوش آویشن با یکی از این علائم مواجه شدید، باید سریعا خودتان را به مراقبت‌های پزشکی برسانید: درد در قفسه سینه، تنگی نفس، تنگ شدن گلو، بثورات پوستی یا تورم در مفصل‌ها.

*درماتیت تماسی  Contact Dermatitis: به علت تماس پوست بدن با موادی است که اکثر مردم نسبت به آن واکنش نشان نمی‌دهد: مانند صابون ، مواد الکلی ، نیکل، عطر، لاستیک، رنگ مو یا کاندوم. در این عارضه پوست قرمزشده و به همراه خارش و سوزش است.


2. مصرف بیش از اندازه آویشن و بروز مسمومیت

آویشن

مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که استفاده از دوز بالای آویشن می‌تواند اثرات جانبی منفی و مخربی ایجاد کند. بعضی از شایع‌ترین اثرات جانبی مخرب و منفی گزارش‌شده ناشی از مصرف آویشن عبارت‌اند از سوزش سر معده، حالت تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، اسهال، سردرد و سرگیجه. علاوه بر این، روغن‌های فرّار موجود در برگ‌های آویشن می‌توانند ضربان قلب را آهسته کنند و باعث تنفس سریع و بریده‌بریده در بعضی از افراد دیگر شوند.


3. مصرف آویشن در برخی شرایط پزشکی

اگر سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی، زخم معده یا اختلال‌های گوارشی را دارید، باید در مصرف آویشن یا دم‌نوش آویشن با احتیاط عمل کنید و حتی از پزشکان در این زمینه نظر بخواهید. محققان آلمانی دریافته‌اند که یکی از گونه‌های آویشن، Thymus serpyllum، می‌تواند اثرات منفی و مخربی برای تیروئید داشته باشد. طبق گزارش منتشرشده از مطالعه آنان در Planta Medica، آویشن به اندازه دیگر گیاهان متعلق به خانواده نعناع، میزان هورمون ترشح‌شده توسط قوه هیپوفیز Pituitary gland  که تیروئید را تحریک می‌کند، تغییر می‌دهد. از منظر نظریه‌های علمی، این مساله یعنی این‌که مصرف دم‌نوش آویشن به‌طور منظم می‌تواند به کاهش هورمون‌های تیروئید منجر شود. به‌علاوه، اگر مراحل درمانی جایگزین تیروئید را طی می‌کنید یا در حال مصرف داروهای ضدتیروئید هستید، باید از مصرف دم‌نوش آویشن پرهیز کنید.

* غدهٔ زیرمغزی یا هیپوفیز Pituitary gland :  یک غدهٔ درون‌ریز و احتمالاً مهمترین غده درون‌ریز بدن است و متعلق به دستگاه هورمونی است.


4. مصرف آویشن در دوران بارداری و شیردهی

اطلاعات علمی کافی در این زمینه وجود ندارند تا امنیت استفاده از آویشن را برای زنان باردار تایید کنند. همچنین معلوم نیست که ترکیبات آویشن به شیر مادر منتقل می‌شوند یا خیر. با این‌ حال، باید به این نکته اشاره کرد که آویشن از قرن‌ها پیش به‌عنوان دارویی برای تسریع قاعدگی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بنابراین، می‌توان گفت که زیاده‌روی در مصرف آویشن می‌تواند با خطر سقط جنین همراه باشد. به‌طور کلی هم زنان باردار و شیرده نباید بدون نظر پزشک، از مکمل‌ها و داروهای گیاهی استفاده کنند.


بیشتر بدانید : دمنوش های گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی

بیشتر بدانید : تقویت مو با دمنوش های گیاهی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص آویشن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این افراد هرگز آویشن نخورند!!


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com