قند مصنوعی
مواد غذایى تهیه شده با شیرین کننده‌هاى مصنوعى به شدت در میان آمریکایى‌ها محبوب است.
مطالعه‌اى تازه نشان می دهد که مغز مى‌تواند به تفاوت میان قند طبیعى و مصنوعى پى ببرد. خبر بد اینکه، خوردن غذاهاى حاوى قند مصنوعى تنها اشتیاق مغز براى مصرف مواد قندى را افزایش مى‌دهد.
هنگامى که بدن به جاى شیرین کننده‌هاى مصنوعى محلول قندى طبیعى دریافت مى‌کند، سیستم تشویقى مغز به شدت فعال مى‌شود.

محققان دانشکده پزشکى دانشگاه ییل آمریکا بر این باورند که احتمالا این تحقیق دلیل رشد نرخ چاقى را علیرغم سال‌ها وجود شیرین کننده‌هاى مصنوعی توضیح مى‌دهد. مواد غذایى تهیه شده با شیرین کننده‌هاى مصنوعى به شدت در میان آمریکایى‌ها محبوب است. حدود ٣٠ درصد از مردم این کشور غذاهاى تهیه شده از قندهاى جایگزین را مصرف مى‌کنند. پیش‌تر نشریه بیولوژى و پزشکى دانشگاه ییل مقاله‌اى درباره عوارض شیرین کننده‌هاى مصنوعى بر بدن انسان را منتشر کرده است. تحقیقى دیگر نیز نشان داده بود که نوشیدن سوداى رژیمى خطر ابتلا به دیابت را افزایش مى‌دهد.

محققان در این مطالعه دریافتند که خوردن غذاهاى حاوى شیرین کننده‌هاى مصنوعى، به ویژه هنگام گرسنگى منجر به مصرف قند بیشتر مى‌شود. طى این مطالعه، محققان به بررسى سیگنال‌هاى مغزى مرتبط با تشخیص تفاوت بین قند طبیعى و شیرین کننده‌هاى مصنوعى، پرداختند. وظیفه این سیگنال‌ها ترشح دوپامین است. دوپامین یک ماده شیمیایى است و بر فرایند کنترل رفتار، واکنش احساسى و از همه مهم‌تر بر توانایى احساس لذت تاثیر مى‌گذارد. این ماده شیمیایى نقش اصلى را در اعتیاد به مواد گوناگون بازى مى‌کند.

مطالعه بر روى گروهى موش انجام گرفت و در حالیکه به تعدادى از موش‌ها قند طبیعى و به تعدادى دیگر شیرین کننده‌هاى مصنوعى خورانده مى‌شد محققان به بررسى سیگنال های مغزى خاص آن‌ها پرداختند. «ایوان دآراخو» سرپرست این مطالعه از دانشکده پزشکى دانشگاه ییل مى‌گوید: «براساس داده‌هاى بدست آمده، هنگامیکه موادى درصدد دخالت در چرخه تبدیل قند به انرژى بر مى‌آیند، علاقه حیوانات به مصرف شیرین کننده‌هاى مصنوعى به میزان قابل توجهى کاهش مى‌یابد. در کنار این مسئله، سطح دوپامین مغز نیز کاهش چشمگیرى از خود نشان مى‌دهد.»

بنابراین آیا جایگزینى براى قند طبیعى وجود خواهد داشت که بدون آزار حس چشایى به کاهش وزن افراد کمک کند؟
دآراخو می‌گوید: «ممکن است ترکیب شیرین کننده‌ها با مقادیر اندک قند طبیعى راه حل خوبى باشد. به این ترتیب، در حالیکه فرد کمترین میزان کالرى را دریافت مى‌کند متابولیسم انرژى وى افت نخواهد کرد.»


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : sinanews.ir


مطالب پیشنهادی:
به مواد غذایی رژیمی اعتماد کنیم یا نه؟
نوشابه رژیمی بخوریم یا غیر رژیمی؟
بالاخره پاستیل مفید است یا مضر؟
بدترین غذاها برای وعده صبحانه
چای را با چه بنوشیم؟