نمکی که مصرفش باعث نارسایی کبد می شود
نمک دریا می‌تواند عوارض نامطلوبی در دستگاه گوارش، کبد، کلیه‌ها و ریه ها ایجاد کند و حتی منجر به مسمومیت شود.

عوارض مصرف نمک دریا

یوسف نقیایی  مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد با هشدار به خانواده‌ها در مصرف نمک های دریایی تأکید کرد: استفاده از این ماده در تهیه غذا منجر به نارسایی‌های کبدی و انواع مشکلات جسمی در افراد می‌شود.

نمک دریا به محصول حاصل از تبخیر آب دریا گفته می‌شود که به‌ عبارت ‌دیگر مستقیماً از دریا یا اقیانوس‌ها به دست آید. در سال‌های اخیر مصرف نمک دریا از سوی افراد غیر کارشناس و غیرمسئول به مردم توصیه می‌شود، استفاده از آن، می‌تواند عوارضی برای شهروندان داشته باشد.

برخی افراد با استناد به مطالب و تبلیغات شبکه‌های مجازی به مصرف نمک غیر یدار، نمک دریا و دیگر موارد مشابه روی آورده‌اند. وی اضافه کرد: نمک دریا هرگز نباید به مصرف خوراکی ها برسد ، علاوه بر اینکه ید ندارد حاوی عناصر سنگین و ناخالصی‌ها زیادی است که سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

این موضوع در مورد «نمک سنگی نیز صدق می‌کند، استفاده از آن زیان بسیاری برای سلامت افراد جامعه به دنبال دارد. نقیایی به شهروندان توصیه کرد که با پرهیز از مصرف نمک دریا، نمک‌های یددار را مصرف کنند، این کار علاوه بر تأمین ید موردنیاز بدن، هیچ‌گونه ضرر و زیانی برای آنان ندارند. وی با اشاره به اینکه نمک دریا ید کافی ندارد، یادآور شد: فقط نمک‌های یددار را باید مصرف کنیم که این کار علاوه بر تأمین ید مورد نیاز بدن، هیچ‌گونه ضرر و زیانی برای آنان ندارند. نقیایی با اشاره به اینکه ید از عناصر کمیاب و نادر است، افزود: این ماده فقط در غذاهای دریایی چون ماهی و میگو وجود دارد.

نمک دریا

مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان بهترین راه پیشگیری از کمبود ید را مصرف نمک یددار تصفیه‌شده دانست و تصریح کرد: یکی اقدامات بسیار خوب که سال گذشته در کشور آغاز شد، طرح « غنی‌سازی نمک با ید» است که به‌عنوان طرح بسیار موفق در خاورمیانه مطرح است، هم اینک تمام نمک‌ کارخانه‌های ایران استاندارد و حاوی ید هست. نقیایی خاطرنشان کرد: مصرف هرگونه نمک به‌غیراز نمک‌های یددار قادر به تأمین عنصر ید در بدن نیست.

 کمبود ید در بدن مشکل تیروئید کم کار یا پرکار، اختلال در یادگیری نوجوانان و جوانان ، سقط‌جنین و عقب‌ماندگی جسمی و ذهنی نوزادان و بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌شود. وجود ید برای سنتز هورمون‌های تیروئید اهمیت اساسی دارد؛ در حقیقت غده تیروئید مصرف‌کننده اصلی ید در بدن است و کمبود آن به اختلال در کار تیروئید منجر می‌شود.

امسال شعار هفته اطلاع‌رسانی تغذیه، استفاده از نمک یددار تصفیه‌شده اعلام‌شده است. نمک دریا دارای انواع ناخالصی از جمله مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاک، گچ و مواد آلوده‌کننده، مواد محلول سخت از جمله کلسیم و منیزیم و فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم است. نمک دریا می‌تواند عوارض نامطلوبی در دستگاه گوارش، کبد، کلیه‌ها و ریه ها ایجاد کند و حتی منجر به مسمومیت شود. اختلال در جذب ریزمغذی‌ها همچون آهن و روی از دیگر مضرات استفاده از نمک دریاست و این نمک فاقد ید کافی مطابق با استانداردهای اعلام‌شده برای پیشگیری از گواتر و اختلال‌های ناشی از کمبودید است.


بیشتر بدانید : نمک معمولی و نمک دریا چه فرقی با هم دارند؟

بیشتر بدانید : مصرف نمک دریا و سنگ نمک اکیدا ممنوع!

بیشتر بدانید : نمک دریایی یا نمک معدنی؟ می دانید کدام بهتر است؟



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : irna.ir