مبتلایان به آلرژی چه غذاهایی بخورند و چه غذاهایی نخورند؟
تنها راه درمان آلرژی دوری از ماده آلرژی زاست که در ادامه به نکات مهمی در این باره اشاره می شود

غذاهای مفید و مضر برای مبتلایان به آلرژی

عوامل آلرژی زا بسیار متنوعند. دربرخی مناطق گرده افشانی گیاهان در اوایل بهار صورت می گیرد، بنابراین در این مناطق، آلرژی  فصلی نیز در همان زمان آغاز می شود. ممکن است در برخی مناطق به دلیل آب و هوای منطقه و نوع گیاهان محیط، در پاییز علایم آلرژی بروز کند. آلرژی فصلی اغلب با  آبریزش بینی و چشم، تنگی نفس، عطسه، سرفه، قرمزی چشم ها، خارش، کهیر و علایم دیگر همراه است.

آلرژی در واقع عکس العمل شدید سیستم ایمنی، هنگام ورود یک ماده خارجی به بدن است. ورود مواد آلرژن به بدن موجب افزایش ترشح هیستامین می شود. هیستامین ماده ترشحی درون ریزی است که با تحریک اعصاب، پیام را در سراسر بدن منتشر کرده و موجب تحریک و برانگیختگی سیستم ایمنی می شود.

تنها راه درمان آلرژی دوری از ماده آلرژی زاست. درمان های دارویی تنها علایم آلرژی را کنترل کرده و درمان قطعی به شمار نمی روند.

در ادامه این مطلب به ارتباط آلرژی های فصلی با غذا می پردازیم. خوب است بدانید که بسیاری از غذاها ممکن است فقط تشدید کننده آلرژی باشند نه ایجاد کننده آن، یا اینکه برعکس برخی مواد غذایی باعث کاهش علایم آلرژی فصلی شوند نه درمان آن.

بیشتر بدانید : عوامل آلرژی زا که تهدید کننده زندگی هستند

غذاهایی که آلرژی را تشدید می کنند

افراد مبتلا به آلرژی گرده گل ها و گیاهان ممکن است با مصرف میوه و سبزی تازه، دچار خارش و تورم  در ناحیه لب ها، زبان، گلو و سقف دهان شوند. شدت علایم در افراد مختلف متغیر است و معمولاً خطرناک نیست، اما ممکن است به ندرت واکنش های آنافیلاکسی (علایم شدید آلرژی که می تواند منجر به مرگ گردد) را باعث شود. معمولاً میوه ها و سبزیجات پخته توسط این افراد بهتر تحمل می شوند.

از جمله میوه و سبزی هایی که ممکن است آلرژی فصلی را در این افراد تشدید کنند و باعث خارش و تورم دهانی شوند عبارتند از سیب، هویج، کرفس، گوجه فرنگی، فندق، خربزه، موز، گیلاس، زردآلو و هلو. عدم مصرف یا مصرف کمتر این مواد شرایط بیمار را بهبود می بخشد.


غذاهای ضد آلرژی 

مصرف برخی از مواد غذایی باعث تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی در مقابل آلرژی فصلی می شود.


غذاهای پر فیبر و ماست بخورید

طبق یافته های محققان دانشگاه میشیگان حفظ تعادل میکروبی روده افراد را در مقابل آلرژی فصلی و آسم محفاظت می کند. برای حفظ تعادل میکروبی دستگاه گوارش از غذاهای غنی از فیبر نظیر میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و مغزها استفاده کنید. ماست یکی دیگر از مواد غذایی مفید بر علیه آلرژی است.

مطالعه بر روی 120 فرد بزرگسال توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که مصرف 180 گرم ماست در روز، تعداد روزهایی که افراد دچار تب یونجه می شدند را کاهش داد، همچنین این افراد علایم آلرژیک کمتری را تجربه کردند.


چای سبز بنوشید

طبق یافته های محققان ژاپنی، چای سبز به دلیل داشتن متیلات اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) می تواند خواص ضد آلرژیک داشته باشد، لذا مصرف روزانه آن توسط محققان توصیه شده است.

بیشتر بدانید : خواص درمانی چای سبز

بیشتر بدانید : چای سبز برای چه افرادی مضر است ؟


اسیدهای چرب اُمگا-3 مصرف کنید

مطالعات نشان داده است که مصرف اسیدهای چرب امگا-3 می تواند بدن را علیه تولید بالای برخی آنتی بادی هایی که آلرژی را تشدید می کنند، محافظت نماید. علاوه بر این، امگا-3 خواص ضد التهابی نیز دارد که شدت علائم آلرژیک را کاهش می دهد. ماهی به خصوص انواع چرب آن، منبع غنی اسیدهای چرب امگا-3 است. علاوه بر ماهی های چرب، گردو و تخم کتان هم از منابع خوب، امگا 3 هستند.

بیشتر بدانید : همه چیز درباره مصرف امگا 3 و تاثیر آن بر سلامت بدن


بیشتر بدانید : درمان طبیعی آلرژی بهاری و تابستان با 15 خوراکی

بیشتر بدانید : آلرژی یا حساسیت چیست؟

بیشتر بدانید :  حساسیت فصلی باعث درد مفاصل و کمر درد می شود؟


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ