تغذیه ای مناسب برای افرادی که به سرطان مبتلا هستند
متاسفانه باورهای غلطی در رابطه با تغذیه بیماران سرطانی وجود دارد که ممکن است به سلامت آنها آسیب وارد کند

افراد سرطانی چه نوع تغذیه ای باید داشته باشند؟

بیماران مبتلا به سرطان نیازهای غذایی خاصی دارند که باید به آن‌ها توجه داشت و متاسفانه باورهای نادرستی درباره نوع و رژیم غذایی آن‌ها وجود دارد که وضعیت آن‌ها را وخیم تر می‌کند . ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:

حذف کردن غذاهای شیرین

یکی از باورهای غلط درباره تغذیه بیماران مبتلا به سرطان این است که بیماران را  ۱۰۰ درصد از خوردن غذاهای شیرین منع و با حذف کامل شکر و مواد قندی از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری و  این باور را به آن‌ها تلقین کنیم. حذف کامل گلوکز از برنامه غذایی بیماران مبتلا به سرطان سبب آسیب به سلول‌های سالم افراد مبتلا به سرطان خواهد شد.

حذف کردن لبنیات

یک باور غلط  دیگر درباره تغذیه بیماران مبتلا به سرطان حذف کامل لبنیات از برنامه غذایی آن هاست؛ در صورتی که این موضوع به لحاظ علمی ثابت نشده است و صحت ندارد. البته  ناگفته نماند که بسیاری از افراد در جامعه فارغ از ابتلا به بیماری سرطان به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند. به طور کلی منعی برای مصرف شیر در بیماران مبتلا به سرطان وجود ندارد ولی در صورت حساسیت به لاکتوز شیر  توصیه نمی‌شود. به جای حذف کامل لبنیات به جای شیر از دیگر محصولات لبنی مانند پنیر، دوغ، ماست و ... استفاده شود.

پرهیز از گوشت قرمز

بیماران مبتلا به سرطان به دلیل وضعیت بیماری‌شان و درمان‌هایی مانند شیمی درمانی احساس ضعف، بی حسی و خستگی دارند و تغذیه مناسب در کمک به این بیماران بسیار حائز اهمیت است . یکی دیگر از باورهای غلط درباره تغذیه بیماران مبتلا به سرطان این است که گفته می‌شود این بیماران به هیچ عنوان از گوشت قرمز استفاده نکنند. هیچ منعی برای مصرف گوشت قرمز در بیماران مبتلا به سرطان وجود ندارد. البته بهتر است گوشت قرمز زیاد مصرف نکنند و به جای آن از گوشت سفید مانند گوشت مرغ و ماهی استفاده کنند.

 داشتن رژیم سخت ممنوع

برخی افراد عقیده دارند که با گرفتن رژیم سخت می توان سلول‌های سرطانی را نابود کرد اما دکتر دهقان منشادی،  متخصص رادیوتراپی آنکولوژی معتقد است این موضوع غلط است و با رژیم های سخت به سلول‌های سالم فرد مبتلا به سرطان هم آسیب های فراوانی وارد می‌شود.

 مصرف خودسرانه مکمل ها ممنوع می باشد

مصرف انواع مکمل برای بیمار مبتلا به سرطان باید تحت نظر پزشک باشد و بیماران باید از مصرف خودسرانه مکمل‌ها بپرهیزند.

مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان در بیماران مبتلا به سرطان حائز اهمیت است. مصرف سبزیجات و میوه‌های حاوی رنگدانه حامل مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و می‌تواند در بهبود وضعیت تغذیه بیماران مبتلا به سرطان حائز اهمیت باشد. برخی از بیماران مبتلا به سرطان مشکل گوارشی اسهال و برخی مشکل یبوست دارند. در صورتی که گرفتار اسهال باشند باید مواد غذایی با فیبر کم و بیمارانی که به یبوست دچار هستند مواد غذایی که فیبر بیشتری دارد ،استفاده کنند.

بیشتر بدانید : ادویه ای علیه سلولهای سرطانی

بیشتر بدانید : حرف‌هایی که نباید به بیماران سرطانی بگویید

بیشتر بدانید : کند شدن رشد سلول های سرطانی با ورزش

بیشتر بدانید : مراقبت از بیماران سرطانی به چه شکلی است؟

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :khorasannews.com