حداقل یک بار جرم گیری در سال ضروری است، حتی هر 6 ماه یک بار هم توصیه شده است. دقیقاً هدف از جرم گیری چیست؟ و اگر جرم گیری دندان را جدی نگیریم یا فاصلۀ جرم گیری ها زیاد شود، چه می‌شود؟


هدف از جرم گیری از بین بردن پلاک های دندانی است

بدون جرم گیری منظم، پلاک های دندانی روی هم انباشته می‌شوند. در واقع، علی رغم مسواک زدن دقیق بعد از هر وعدۀ غذایی، باقی مانده های خوراکی ها و موادی که توسط بزاق آورده می‌شوند (فسفات، کلسیم)، تمایل به رسوب کردن در سطح دندان ها و تجمع تدریجی بر پایۀ دندان ها و لثه دارند.

اگر 24 ساعت را بدون مسواک زدن سپری کنیم، این پلاک دندانی شروع به تشکیل شدن می‌کند. به محض اینکه پلاک دندانی شروع به تشکیل شدن کند، رسوباتی پایه ایِ چسبناک از رسوبات و مواد دیگر ایجاد می‌کنند. به بیان دیگر، پلاک دندانی فقط افزایش می‌یابد.

این رسوبات باعث افزایش تعداد باکتری هایی که در دهان مان حضور دارند هم می‌شوند. این باکتری ها از قند و باقی مانده های غذایی تغذیه می‌کنند، بنابراین در مکان هایی که باقی مانده های غذا وجود دارد، مستقر می‌شوند. آنها نیز در تشکیل آنچه پلاک دندانی نامیده می‌شود، سهیم اند.

جرم گیری این پلاک های دندانی را از بین می‌برد و دندان را صیقل می‌دهد تا باقی مانده های غذا به آن نچسبد، حداقل به طور موقتی.

اگر جرم گیری دندان ها را جدی نگیریم، چه می‌شود؟
باکتری هایی که در در تشکیل کامل پلاک های دندانی سهیم اند و با قندها تغذیه می‌شوند، به جای آن اسید تولید می‌کنند. و این در حالی است که مولکول های اسیدی لثه را تحریک می‌کنند و به تدریج به دندان ها حمله ور می‌شوند، در نتیجه بافت های سخت دندانی را خراب می‌کنند و کلسیم این بافت ها را از بین می‌برند.
پلاک های دندانی به همین ترتیب باعث ایجاد پوسیدگی دندان ها و البته لثه (التهاب لثه که لثه را قرمز، متورم و ملتهب می‌کند) می‌شوند.

علاوه بر این جنبۀ آزاردهنده برای لثه ها و از بین بردن ساختار بافت های سخت دندانی، پلاک دندانی زمانی که افزایش حجم پیدا می‌کند، تأثیری مکانیکی هم خواهد داشت، به این ترتیب که لثه ها را هل می‌دهد حتی می‌تواند تاج دندانی را از لثه کاملاً جدا سازد، در نتیجه درد و حساسیت تشدید می‌شود.
اگر هیچ اقدامی انجام نشود، پلاک دندانی به رشدش ادامه می‌دهد، تا حدی که می‌تواند بافت های محافظت کنندۀ دندان ها را از بین ببرد، این همان وضعیت پارادونتیت است که می‌تواند دندان را از ریشه اش سست کند!

برای پیشگیری از ابتلا به این صدمات کمابیش شدید (از پوسیدگی دندان ها تا سست شدن آنها)، جرم گیری منظم توسط دندانپزشک به طور جدی توصیه می‌شود.
اما توجه داشته باشید که هر قدر هم جرم گیری به دفعات انجام شود، نمی‌تواند جایگزین رعایت بهداشت دهان و دندان (مسواک زدن بعد از صرف هر وعدۀ غذایی، استفاده از نخ دندان و...) شود.

در پایان به خاطر داشته باشید، پلاک ها، دندان ها را زرد می‌کنند و به این ترتیب رنگی شدن دندان ها توسط قهوه، چای، شراب و دیگر خوراکی ها تشدید می‌گردد. جرم گیری علاوه بر این که دهان و دندان را سالم تر می‌کند، درخشش و سفیدی آنها را هم افزایش می‌دهد.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:

آیا روکش دندان موثر است؟
چگونه دندان های شفاف و براقی داشته باشیم؟
دندان غروچه بیماری جدید شهروندان!!
دستور العمل های خانگی برای سفیدی دندان!!
چند بار در روز باید دندان هایم را مسواک بزنم؟