جرم گیری دندان با این مواد طبیعی
شاید جرم دندان برای شما هم پیش آمده باشد. جرم گیری دندان جز با صرف هزینه‌های گزاف پزشکی، در خانه نیز می‌تواند انجام شود.

جرم دندان چگونه تشکیل می شود؟

پلاک و جرم دندان و همچنین خونریزی لثه‌ها اتفاقی رایج است که به دلیل عدم مراقبت کافی از دهان و دندان به وجود می‌آید. درمان آن اما جز با صرف هزینه‌های گزاف پزشکی، در خانه نیز می‌تواند انجام شود. 

پلاک دندانی با مسواک زدن به سهولت پاک می شود. یکی از دلایلی که دندانپزشکان توصیه می کنند که دفعات مسواک زدن زیاد باشد در واقع حذف پلاک دندانی است که به سرعت روی سطوح دندانی تشکیل می گرددپلاک دندانی در صورتی که حذف نگردد در ابتدا باعث التهاب لثه می شود که به آن رُنزیوت می گویند. رفته رفته پلاک از حالت نرم به حالت سخت تبدیل شده، که اصطلاحاً جرم نامیده می شوند.

تشکیل جرم دندان در واقع یک فرآیند مخرب می باشد. جرم دندان باعث تخریب لثه و بافتهای نگه دارنده دندان می شود و لثه سالم را تبدیل به لثه بیمار و پرخون و ملتهب می نماید و باعث افزایش عمق شیار لثه شده و لثه چسبنده که باعث نگهداری دندان در حفرۀ استخوانی است را از بین برده، به دنبال آن تخریب استخوان حادث می شود که در نهایت لقی دندان ایجاد می شود که در اصطلاح به این حالت بیماری پریودنتیت می گویند.

غذاهای مصرفی امروزه ما انسان‌ها در مقایسه با آنچه پیشتر مصرف می‌شد، تفاوت اساسی کرده است. برای نمونه، رژیم غذایی ما دیگر متکی بر غذاهای خام و سفت نیست، چرا که آن نوع غذاها نیازمند جویدن بیشتری بود. امروزه اما ما غذاهای نرمی را مصرف می‌کنیم که گوارش آن‌ها چندان زمان‌بر نیست. همین مسئله در دراز مدت موجب تشکیل پلاک دندان در دو رنگ زرد و قهوه‌ای خواهد شد.

همانطور که گفته شد، پلاک دندان به دلیل نوع غذاهای مصرفی به سادگی شکل می‌گیرد و البته به راحتی هم توسط پزشک برداشته می‌شود، اما هزینه آن پایین نیست. به همین دلیل است که ما قصد داریم روشی طبیعی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید در منزل از شر پلاک و جرم دندان خلاص شوید.

 

چند راه ساده خانگی برای از بین بردن جرم دندان

میوه ها و سبزیجات سفت مانند هویج، سیب و کرفس به دلیل سفتی با فشار بیشتری گاز زده می شوند که همین یک حالت سایش بر روی دندان ها ایجاد می کند که در از بین بردن جرم دندان ها فوق العاده موثر است.

توت فرنگی را بر روی دندان ها بمالید، تا جرم گیری طبیعی و خوشمزه داشته باشید.

 

نکته:

- بهترین مراقبت ها از دندان در قدم اول مسواک کردن دندان ها، حداقل ۲ بار در روز و استفاده درست از نخ دندان است.

- هر سال ۲ مرتبه برای معاینه دندان ها به دندان پزشک مراجعه کنید تا در صورت بروز مشکلات احتمالی در مراحل اولیه شناخته و برطرف شوند.

 

جرم گیری دندان با پوست سخت گردو

طرز تهیه

چند عدد پوست سخت گردو را برداشته و داخل آب بیندازید تا حدود ۲۰ دقیقه جوش بخورد. پس از خنک شدن آب، آن را از صافی بگذرانید. آب به جای مانده، همان محلول جادویی است. دندان‌‎هایتان را به کمک آن آب سه مرتبه در روز مسواک بزنید. اگر این کار را دو هفته انجام دهید، به راحتی می‌توانید از شر جرم و پلاک دندان راحت شوید.

علاوه بر آن، اگر با مشکل خونریزی لثه‌ها نیز مواجه هستید، به کمک این روش می‌توانید مانع خونریزی لثه‌ها شوید، چرا که خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که حفظ سلامت دهان و دندان باید همواره در اولویت باشد تا از این طریق بتوان مانع هزینه‌های گزاف دندانپزشکی شد.

 

چرا پوست گردو بر جرم دندان موثر است؟

از دیگر خواص پوست سخت گردو می‌توان به استفاده آن در صیقل فلزات نرم، فایبرگلاس، چوب و سنگ اشاره کرد. همچنین پلیسه‌گیرى‌ در ریخته‌گرى‌ و قالبگیری از دیگر کارکرهای پوست سخت گردو است.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:shafaonline.ir