همه افراد دوست دارند لبخندی زیبا و دل نشین داشته باشند اما گاهی به دلایلی مانند...

17-آیا لثه هایتان به هنگام لبخند وسیع مشخص می شود؟

در صورتی که به هنگام لبخند وسیع مقدار زیادی از لثه هایتان مشخص می شود، احتمالا یا لب بالای شما کوتاه است ، یا لبخندتان بالا است. در این صورت بهتذ است از لثه هایتان خوب نگهداری کنید، تا دچار بیماری لثه ای نشوید. همچنین در صورت امکان از روکش کردن دندان هایتان جلو پرهیز کرده و چه بهتر که آنها را با کامپازیت ترمیم کنید.

 

خط لب بالا

 

خط لب متوسط

 

خط لب پایین

18-آیا پرکردگی ها ، لامینیت ها و روکش های دندان هایتان طبیعی به نظر می رسند؟

طبیعی به نظر رسیدنروکش ها تا حدزیادی مربوط به کار تکنسین دندان پزشکی است. چنان چه مایل باشید روکش دندان هایتان تا حد امکان شبیه به دندان طبیعی باشد ، بهتر است از دندان پزشک خود درخواست کنید که برای ساخت روکش دندان تان از یک تکنسین ماهر استفاده کند. البته در نظر داشته باشید که برای این کار باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

 

 

تعویض روکش های قدیمی و استفاده

 از روکش های بدون فلز

 

روکش غیر طبیعی

19-آیا لثه های شما صورتی و صاف به نظر می رسند یا قرمز و متورم؟

لثه های سالم و طبیعی صورتی رنگ بوده و قوام آنها سفت است. قرمزی و تورم لثه ها نشانه بیمار بودن انها است. آین بیماری می تواند به علل مختلفی از جمله وجود جرم و پلاک ، پرکردگی ها و روکش های خراب عارض شود. به منظور درمان چنین لثه ای ابتدا باید جرم ها و پلاک ها از روی دندان و اطراف لثه تمیز شده و به اصطلاح جرم گیری شود. سپس در صورتی که در اطراف دندان های مورد نظر پرکردگی یا روکش خرابی وجود دارد ، تصحیح یا تعویض شوند. باید به یاد داشته باشید که بهترین راه نگهداری از لثه ها مسواک زدن پس از هر وعده غذا و استفاده از دهان شویه و آب نمک رقیق و نخ دندان است.

 

لثه های متورم و بیمار

لثه های سالم

20-آیا لثه هایتان دچار تحلیل و عقب رفتگی شده اند؟

در صورتی که حس می کنید لثه هایتان تحلیل رفته اند، به آن بی اعتنا نباشید. با عقب رفتن لثه ها ، ریشه دندان ها عریان شده و به سرعت دچار حساسیت ، سایش یا حتی پوسیدگی می شوند. در این موارد بهتر است با متخصصین لثه جهت پیوند لثه یا درمان های دیگر مشورت کنید.

 

 

ترمیم ضایعه توسط پیوند لثه

 

تحلیل لثه دندان نیش فک بالا

21-آیا فرم لثه های اطارف دندانتان هلالی و کنگره ای است؟

لثه ها بطور طبیعی دندان ها را در بر گرفته و میان انها را پر می کنند. به همین خاطر ، لثه ها فرم هلالی به خود می گیرند. در صورتی که لثه ها دچار بیماری شده و تحلیل رفته باشند ، لبه آنها صاف شده ، از حالت هلالی خارج می شوند. در این صورت بهتر است با متخصصین لثه جهت درمان  مشورت شود.

 

 

لثه های بیمار با فرم غیر طبیعی و صاف


22-آیا بوی دهان شما به علت پوسیدگی و یا بیماری لثه ای ناخوشایند است؟

چنانچه با مسواک زدن مکرر و رعایت بهداشت ، باز هم بوی ناخوشایندی در دهانتان احساس می کنید ، بهتر است به دندان پزشک خود مراجعه کنید. علل بوی بد دهان می تواند بهداشت بد ، پر کردگی ها ی خراب ، پوسیدگی و عفونت دندان ها و بیماری لثه ای باشد. البته غیر از عوامل فوق می توان به ناراحتیی های سینوس ها و مشکلات گوارشی نیز اشاره کرد.

چنان چه تصمیم به درمان دندان پزشکی زیبایی گرفته اید ، بهتر است سوالات زیر را از دندان پزشک خود بپرسید:

1-     روش های درمانی و طرح درمان زیبایی ارائه شده برای من چه می باشد؟

2-     ظاهر دندان های من در خاتمه درمان به چه صورت خواهد بود؟ 

3-     طول مدت درمان من چقدر خواهد بود؟

4-     پس از خاتمه در مان به چه روشی باید از ترمیم ها نگهداری کنم؟

5-     ترمیم های انجام شده تا چه حدی به دندان هایم شباهت خواهند داشت؟

6-     آیا لازم خواهد بود که عادت های غذایی خود را تغییر دهم؟

7-     میزان سایش ترمیم های انجام شده چه مقدار است؟

8-     نحوه پرداخت هزینه های مربوطه چگونه خواهد بود؟

به هنگام انتخاب دندان پزشک زیبایی به نکات زیر توجه داشته باشید :

1-  در صورت امکان به دندان پزشکانی مراجعه کنید که در زمینه دندان پزشکی ترمیمی و زیبایی تجربه و مهارت کافی داشته باشند.

2-   با مراجعه به مراکز دانشگاهی و تخصصی ( بخش های دندان پزشکی و ترمیمی و زیبایی ) می توانید با متخصصینی که در این زمینه فعالیت دارند ، آشنا شوید.

3-  با مراجعه به انجمن های تخصصی دندان پزشکی مانند « انجمن متخصصین دندان پزشکی تر میمی ایران» می توانید نسبت به دریافت فهرست نام افرادی که در این زمینه تخصص دارند ، اقدام نمایید.

4-     با آشنایان خود که در این زمینه تجربه داشته اند ، مشورت کنید.

5-     چنان چه برای معالجات دندان پزشکی زیبایی اقدام می کنید ، فقط به دنبال قیمت ارزان نباشید.

6-  از دندان پزشک خود بخواهید عکس های بیماران قبلی خود را به شما نشان دهد تا در مورد  نتیجه کار خود به یک ذهنیت کلی دست یابید. البته به یاد داشته باشید که دهان و دندان های افراد با هم تفاوت دارند و نمی توانید انتظار داشته باشید که دندان هایتان کاملا شبیه به دندان های شخص دیگری بازسازی و ترمیم شوند.

7-  از مراجعه به دو یا چند دندان پزشک متخصص ترمیمی و زیبایی به قصد نظر خواهی از آنها هراس نداشته باشید ، خصوصا اگر نسبت به طرح دندان پزشک خود تردید دارید.

دندان پزشکی زیبایی بهره وری از علم و تکنیک و خصوصا هنر و ظرافت در ایجاد دندان هایی سالم و لبخندی زیبا است. به همین سبب با توجه به زمان کار بیشتر و دقت و ظرافت بالاتر ، هزینه بیشتری را می طلبد. به هنگام انتخاب دندان پزشک به تجربه ، سوابق و مدارک او توجه کنید. در صورت امکان از بیماران قبلی او نیز درباره نتیجه درمانشان سوال کنید. قیمت پایین لزوما به نفع شما نیست. زیرا گاهی اوقات دندان پزشک برای جبران هزینه نازل دریافتی ، زمان کمتری را برای درمان شما صرف کرده یا از مواد و لابراتوارهای ارزان قیمت تری بهره می برد. برخی اوقات هزینه کار لابراتواری که برخی تکنسین های دندانی مطالبه می کنند ، بیش از آن چیزی است که بعضی دندان پزشکان برای پرکردگی های خود دریافت می کنند.
 

مهم ترین عامل برای دستیابی به لبخند مورد نظرتان ، بالا بردن سطح ارتباط با دندان پزشک معالجتان است. موارد مورد نظر خود را با او در میان گذاشته و به پیشنهادهایش برای طرح درمان توجه کنید. در فصل های آینده درباره ناهنجاری های دندان پزشکی زیبایی و شیوه های درمان آنها توضیح بیشتری ارائه داده خواهد شد.
 
تهیه و تدوین :  گروه سلامت سیمرغ - دکتر فرخ آصف زاده
www.seemorgh.com/health
منبع : www.labkhandehziba.com