با شناخت علائم استروژن بالا آن را کنترل کنید
 استروژن یک هورمون زنانه می باشد که اگر در بدن این هورمون‌ها متعادل نباشند عوارضی مانند کاهش میل جنسی،سردرد و... را به همراه دارد

 علائمی که به شما می گوید استروژنتان بالا است

استروژن با عنوان هورمون زنانه شناخته می‌شود این به آن معنا نیست که این هورمون در بدن مردان وجود ندارد اما در بدن زنان بیشتر از مردان است. هنگامی که هورمون‌های بدن تنظیم باشد، بدن به درستی کار می‌کند اما هنگامی که تعادل هورمون‌ها به هم بخورد، ممکن است دچار مشکلاتی شوید.

علائم بالا بودن استروژن

از علایم بالا بودن استروژن می‌توان، کمی میل جنسی، PMS شدید همراه با تورم و حساسیت سینه ، سردرد و تغییرات شدید خلقی، خستگی، افزایش وزن باسن و شکم، اختلال عملکرد تیروئید، ریزش مو، متابولیسم پایین، بی‌خوابی و دوره های قاعدگی نامنظم را نام برد.

روش هایی برای کنترل استروژن 

بیسفنول را حذف کنید «Xenoestrogens”

به دلیل صنعتی شدن همه مواد، بسیاری از ترکیبات شیمیایی مضر وارد برنامه روزمره ما می‌شوند. یکی از این مواد شیمیایی بیسفنول است که می‌تواند مانند استروژن در بدن عمل کند و این‌جاست که  میزان استروژن در بدن ما افزایش می یابد. 

برای کنترل این وضعیت باید مواردی چون استفاده از ظروف و بطری‌های پلاستیکی، مصرف بالای مواد آرایشی و بهداشتی، خوردن لبنیات غیرارگانیک و قرص‌های جلوگیری از بارداری را از زندگی خود حذف کنید.

مشکل یبوست را رفع کنید

اگر از یبوست مزمن رنج می‌برید متعادل کردن استروژن در بدن برای شما آسان نخواهد بود و به طور مداوم مشکلاتی را ایجاد می‌کند. سعی کنید روی  وضعیت روده خود کار کنید و با رعایت این نکات سلامت آن‌ها را بهبود بخشید.

روزانه حدود 3 لیتر آب بنوشید، سبزیجات بیشتر بخورید، پروبیوتیک‌هایی مانند کلم، کفیر و ماست ساده مصرف کنید، در غذای خود فیبر اضافه و برای بهبود حرکات روده از مکمل‌هایی مانند سیترات منیزیم استفاده کنید.

سلامت کبد خود را بهبود ببخشید

کبدی که عملکرد خوبی داشته باشد می‌تواند به ما کمک کند تا استروژن اضافی را از طریق سم زدایی طبیعی، حذف کنیم. 

اگر  شما بیش از حد دارو مصرف کنید، کبد شما قادر به سم زدایی نخواهد بود و میزان استروژن شما بالا خواهد رفت. برای بهبود وضعیت کبد خود، از خوردن غذاهای فراوری شده خودداری کنید و بیشتر از غذاهای کامل استفاده کنید، آب بیشتری بنوشید و پرخوری نکنید.

 چغندر، سبزیجات، کنگر فرنگی، پیاز، تره فرنگی، سیر، تخم مرغ، کلم بروکلی، جوانه ها و کلم پیچ می‌توانند برای سلامت کبد شما مفید باشند.

 بیشتر بدانید : هورمون استروژن، ناجی حافظه!

بیشتر بدانید : اگر استروژن بالا دارید، این غذاها را نخورید

 بیشتر بدانید : هورمون های جنسی استروژن، پروژسترون و تستوسترون را می شناسید؟

بیشتر بدانید : استروژن، هورمونی که باعث زیبایی زنان می شود

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com